Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gulaktig bakgrundsbelysning på Macbook Pro - med lösning


jajo

Rekommendera Poster

Hej!

 

Som ni säkert läst i den här tråden har jag haft skärmproblem med mina iMac 24" 2,4GHz. Efter att jag testat ett tredje exemplar med exakt samma fel bestämde jag mig för att lämna tillbaka datorn och skaffa en Macbook Pro. Det blev en 17"-modell med samma CPU och RAM som iMacen men med ett nVidia-grafikkort och 1680x1050 på matt skärm. Datorn är helt underbar och grafikprestanda är imponerande bra.

 

Men... Skärmen är inte riktigt så bra som jag hoppats. I alla fall inte när jag tittar på den med kritiska ögon. Det känns som att bakgrundsbelysningen har en gulaktig ton! Det syns bara när skärmen ska visa ren vit färg. Till skillnad från den gulaktiga missfärgningen som mina iMacar hade verkar problemet med Macbooken vara annorlunda. Om jag tittar på en mörkgrå färg är den verkligen mörkgrå på Macbooken medans iMacen visade en mörkgråbrunaktig färg. Det handlar alltså uteslutande om problem att visa mycket ljusa gråtoner eller rent vitt. I jämförelse med min PowerBook G4 1,25ghz från -04 är PBn betydligt bättre på att visa vitt och MBPn blir lätt ansträngande att titta på vid längre arbete. Jag testade Macbook Pro 15" och två andra 17"are hos en lokal machandlare och alla hade samma problem. På glossy-skärmar var det gula ännu tydligare p.g.a. den ökade kontrasten.

 

Av en ren slump hittade jag en lösning på problemet. Jag aktiverade Dashboard och märkte hur bakgrunden gick från ljusgul till riktigt ljusgrå utan gulton. Programmet Shades, som dämpar bakgrundsbelysningen i datorn, visar sig ha exakt samma effekt som Dashboard-toningen. Ladda ner Shades här: http://www.charcoaldesign.co.uk/shades

 

Jag gjorde följande:

 

1) Kalibrera skärmen, eller byt åtminstone Colorsync-profil från "Color LCD" till "Adobe RGB" eller "sRGB" - standardprofilen ser helt otroligt dålig ut med brungul ton över hela skärmen.

 

2) Öka bildskärmsbelysningen till MAX med hjälp av knapparna på tangentbordet eller inställningspanelen "Bildskärmar".

 

3) Öppna ett fönster med mycket ren vitfärg i, t.ex. ett Finderfönster.

 

4) Starta Shades och dra ner bakgrundsbelysningen till 5/6 ungefär. Använd datorn ett tag så kommer ögonen anpassa sig efter den nya inställningen.

 

5) Som rent test kan du efter cirka 5 minuters datoranvändande stänga av Shades. Nu kommer du se skillnaden på det vita tydligt.

 

Varför kan man inte använda den inbyggda ljusstyrkejusteringen i OSX direkt istället?

 

Den påverkar inte displayen på samma sätt som Shades. Sänker man ljuset med knapparna på tangentbordet blir det bara mörkgult istället för vitt.

 

Varför kan man inte kalibrera bort problemet?

 

Det hjälper inte att ändra den naturliga vitpunkten på skärmen med kalibrering. Sätter du en kallare vitpunkt blir det vita grönare istället för kallare.

 

Vad beror det här på?

 

Jag är osäker. Mjukvara fixar bevisligen problemet så jag antar att det skulle kunna justeras i drivrutinen... Äldre 17" laptops med 1440x900 verkar inte ha problemet - antagligen p.g.a. den betydligt svagare backlighten.

 

Rapportera gärna om ni testar detta och era resultat! Jag kommer höra av mig till Apple med de här upptäckterna och förhoppningsvis kan de fixa problemet med mjukvara.

 

/ Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du tänkte arbeta med bilder på macbookens skärm? Trodde du skulle koppla en bättre skärm till macbooken... Nåväl bra att du fann en lösning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jochum,

 

Jo, jag använder en ACD 20" till datorn när jag gör kritiska fotoarbeten, men man vill ju gärna att den inbyggda skärmen ska vara likvärdig med en Powerbook från -04. Den gulaktiga bakgrundsbelysningen påminner mig om en tidig 667MHz Powerbook G4 titanium som jag hade för en herrans massa år sedan. Den hade samma effekt (fast ännu sämre då förstås).

 

/ Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mac@mainstreet

Yes!

 

Äntligen någon som helt förstår vad jag menar. Jag har en ny MBP som kom i Juli. Även om den är på full ljusstyrka så finns det en känsla av att det vita inte når fram. Lite som ett gulbrunt svagt skimmer ligger på. Min gamla PB var bättre. Något som känns konstigt då den nya är fem år yngre!

 

Gott att du står på dig och får byta ut datorerna!

 

J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes!

 

Äntligen någon som helt förstår vad jag menar. Jag har en ny MBP som kom i Juli. Även om den är på full ljusstyrka så finns det en känsla av att det vita inte når fram. Lite som ett gulbrunt svagt skimmer ligger på. Min gamla PB var bättre. Något som känns konstigt då den nya är fem år yngre!

 

Gott att du står på dig och får byta ut datorerna!

 

J

 

Testade du mitt shades-knep? Visst ser det tusen gånger bättre ut då?

 

Utmärkt information! :)

 

Tack, Thomas!!

 

/ Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vet någon om detta även gäller för de nya led-skärmarna?

Macbook Pro, 2.2 GHz med 15" LED-teknologi t.ex.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet någon om detta även gäller för de nya led-skärmarna?

Macbook Pro, 2.2 GHz med 15" LED-teknologi t.ex.?

 

Om du upplever att _hela_ bilden är gulaktig kan det hjälpa. Jag har sett att trixet har en positiv effekt på andra skärmar, t.ex. iMacen. Men det kräver att gulheten kommer från bakgrundsbelysningen och inte är en tint i nedre delen av skärmen (som många MBP 15-ägare rapporterat om).

 

/ Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...