Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS X 10.6 bara för Intel?


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Andreas Leijon

Leopard har inte satt sina tassavtryck på våra Macar än, men redan nu kommer de första spekulationerna inför nästa stora version, 10.6. Apple Insider citerar onämnda källor som påstår att stödet för PowerPC kan försvinna redan då.Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan förstå strategien, sälj datorer. Men efter OSX har det varit dåligt med bakåt kompabiliteten. Det kan finnas personer som funderar på att byta till PC. Anledning kan vara ekonomisk.

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan förstå strategien, sälj datorer. Men efter OSX har det varit dåligt med bakåt kompabiliteten. Det kan finnas personer som funderar på att byta till PC. Anledning kan vara ekonomisk.

 

Fast som det ser ut nu kommer ju 10.6 som tidigast om tre år. Då lär de flesta PPC-Macar vara på utgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skall bli intressant att få veta hur mycket sanning som ligger bakom de orden

 

speciellt nu när övergången mellan PPC och Intel inte var så smärtfritt

 

2008 har Intel fått 3 år på sig att reparera sina misstag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det skulle vara ett olyckligt drag av Apple på många vis. :deppig:

Det ända positiva är att det skulle bli en massa ganska bra Macar,

som kunde komma till användning av barn i tex utvecklingsländerna.

Håller på att tittar på detta med företaget eftersom flera av dessa projekt har gått i graven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan förstå strategien, sälj datorer. Men efter OSX har det varit dåligt med bakåt kompabiliteten. Det kan finnas personer som funderar på att byta till PC. Anledning kan vara ekonomisk.

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

 

Jag tror inte alls att det handlar om någon strategi där Apple vill "tvinga" folk att byta datorer - det vore otroligt kortsiktigt för att vara Apple. Om man bara vill sälja på folk datorer utan att tänka på de långsiktiga relationerna och hur nöjda kunderna är totalt sett finns det ju enklare metoder. Sånt fungerar för "noname", lågbudgetmärken och på Kiviks marknad, men sämre för dem som vill bygga långsiktiga varumärken.

Nej, det handlar snarare om att slippa kompromissa med mjukvarorna och få rensa ut gammalt "mök". Bakåtkompabilitet i alla ära, men det finns ju avskräckande exempel på hur det blir när mjukvaruföretag klamrar sig fast vid bakåtkompabilitet till varje pris - få riktiga framsteg och gamla surdeg kvar i båten... Ja, just det - jag syftar på vårt kära gamla Microsoft...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är min SilverSara riktigt ledsen. :deppig:

 

Jag som hade lovat att hon skulle få vara med och uppdateras i många år framåt,

tillsammans med den nye snygge fästmannen, en MacPro, som kommer till oss i vår. :travolta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...