Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Testdrive åt upp min programmapp!


yohan_oberg

Rekommendera Poster

Jag är..., nej jag vet inte vad jag är. Förundrad kanske. Just nu så känner jag mig som den där killen som skulle putta bort en smutsfläck ifrån handen och hela armen ramlade av. Precis som honom...

 

Det här är vad som hände:

Det var en gång (nyss) som så att jag skulle avinstallera "Office test drive". Jag hittade en fin och röd avinstallations-fil i officemappen. "Trevligt, trevligt" tänkte jag och körde glatt denna fil. Några menyval senare ombeds jag slutföra avinstallationen genom att tömma min papperskorg. Eftersom jag lyder allt mitt kära OSX säger till mig så gör jag självklart detta.

 

Papperskorgsmonstret ( --> :propellerbaver: ) sätter hungrigt igång:

17843 filer --> *tugg* *tugg* *tugg* *tugg*

 

"Oj, vilka otroligt stora och fragmenterade program Microsoft gör" tänker jag.

"Oh well, ät på du kära tuggmonster!", säger jag.

"Så gärna!!" svarar papperskorgsmonstret hungrigt!

 

12643 filer -> *tugg* *tugg* *tugg* *tugg* *tu...

"Hörru! Du måste avsluta transmission innan jag kan äta" säger tuggmonstret surt. (Något irriterad över att ha blivit satt på paus så här 30% in i kalasmåltiden).

 

"Transmission? Varför ska jag avsluta det?" frågar jag mitt matvrak till papperskorg. (Något misstänksam mot min hungriga vän).

 

"Transmission är igång och transmission.app ligger i papperskorgen. Innuti mappen 'Program' som också ligger i papperskorgen. Det är den ätit på den senaste minuten", svarar papperskorgsmonstret.

 

:chock:

 

"Tusen spikar!" (eller eventuellt något mer färgstarkt) utropar jag! "VA I HEL..."

 

...och där finner jag lämpligt att avsluta historien. Det där jäääääää... :tyst: avinstallationsprogrammet tog alltså och la helt sonika min programmapp i papperskorgen! Nu så startar inte hälften (eller kanske mer troligt 30%) av mina program längre! Firefox var turligt nog igång.. men går inte att avsluta. Just kastade ut min programmapp ifrån papperskorgen så snabbt jag kunde. Tänkte att jag skulle kunna försöka minimera skadorna genom att lägga tillbaka det som finns kvar. Någon som skulle kunna berätta för en macnovis var jag ska lägga den? Direkt på Macintosh HD? Någon som har något tips eller förslag vad jag bör göra? All hjälp är välkommen!

 

(Är detta en förbannelse som hänt ofta?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På nåt sätt har du lyckats få programmappen till papperskorgen. Jag tror inte att ett avinstallationsprogram gör så men men..

 

Lägg tillbaka programmappen, den ligger default direkt i Mac HD.

 

Lycka till.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är antagligen bäst att återinstallera alla de program du hade installerade.

 

Om det var något extremt viktig som du förlorat så finns det specialprogram som kan hitta raderade filer på hårddisken (och om du vill göra detta så ska du helst inte använda datorn så mycket för då skriver du över eventuella gömda kvarvarade filfragment).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På nåt sätt har du lyckats få programmappen till papperskorgen. Jag tror inte att ett avinstallationsprogram gör så men men..

 

 

This one did. Tro mig; det är lite scary att det verkligen gjorde det.

Såpass bra koll har jag att jag inte drar ner en programmapp till papperskorgen av misstag ^_^ Det enda "felet" jag gjorde var att jag inte hajjade till när det låg 18k filer i papperskorgen. <_<

 

Oh well; det som finns kvar av programmappen är tillbaka på MacHD och jag har börjat testa vilka program som strular. Jag tror inte jag ska behöva något ytterligare återställningsprogram, men tack för tipsen båda två!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en underhållande berättelse rent litterärt =)

Det är sådana lägen som man kan önska att Time machine redan fanns.

Apple ligger tyvärr efter Microsoft på den punkten, för systemåterställning har väl funnits sedan Windows ME om jag inte minns fel?

Men snart är Leopard här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sådana lägen som man kan önska att Time machine redan fanns.

Apple ligger tyvärr efter Microsoft på den punkten, för systemåterställning har väl funnits sedan Windows ME om jag inte minns fel?

Time Machine och systemåterställning är inte riktigt samma sak. Det är faktiskt rätt stor skillnad på både användargränssnittet och funktionaliteten.

 

I Windows kan man med jämna mellanrum skapa en "återställningspunkt", som håller reda på exakt hur det såg ut på hårddisken vid just det tillfället. Om du gör en del mindre ändringar under de närmsta dagarna efter, t.ex raderar en kontakt i adressboken eller en enstaka fil, så kan inte systemåterställning klara det.

 

Time Machine kan återvinna en enstaka kontakt i Adressboken, eller en enstaka fil.

 

Föreställ dig följande scenario:

Dag 1: Du installerar Windows/Mac OS X

Dag 2: Du skapar filen A

Dag 3: Du skapar filen B

Dag 4: Du skapar filen C

Dag 5: Du skapar filen D

Dag 6: Du raderar filer B

Dag 7: Du skapar filen E

Dag 8: Du skapar filen F

Varje dag har du gjort en ny återställningspunkt i Windows, medan Time Machine tuggar på av egen kraft (utan att du behöver göra något). Dag 9 kommer du på att du vill ha tillbaks filen B, och då måste du återställa till som det var då du skapade återställningspunkten dag 5, dvs som det såg ut dagen INNAN du raderade filen B. Visst får du tillbaks filen B, men samtidigt så fanns inte filerna E och F då den återställningspunkten gjordes, och då försvinner ju de istället.

 

Med Time Machine kan du hämta tillbaks filen B, utan att andra filer som har skapats eller raderats efter att B raderades påverkas. Så dag 9 återskapar du filen B, och i övrigt ser den alltså ut som den gjorde dag 8.

 

Jag hoppas att min förklaring blev tillräckligt tydlig nu, utan att vara överpedagogisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...