Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

DV-HD Kamera


Nisse Hult

Rekommendera Poster

Verkligen ingen som har något tips?

:chockadskeptisk:

I MacWorld nr 7 påstås det på omslaget att "6 heta HDV kameror testas".

Det visade sig vara en(!) enda HDV-kamera som testades.

 

Men du kan ju börja i den änden. Det var trots allt 6 HD-kameror som testades, men 5 av dem spelar in hårdkomprimerat på hårddisk eller DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg så mycket pengar du kan på någon modell från Sony eller Canon så blir det ju inte fel iaf.

"Tyvärr" så är väl fortfarande DV band att föredra framför DVD eller HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är själv lite sugen på denna från Sony

 

Sony HDR-SR8

 

sr8.jpg

 

Ultrakompakt AVCHD HDD Handycam med läcker design och ClearVid CMOS-sensor, x.v.Colour och Carl Zeiss® Vario-Sonnar®T*-objektiv. Innehåller en 100 GB hårddisk och spelar in HD-film i formatet 1080i i upp till 38 timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg så mycket pengar du kan på någon modell från Sony eller Canon så blir det ju inte fel iaf.

"Tyvärr" så är väl fortfarande DV band att föredra framför DVD eller HD.

Jag tycker inte att det är "tyvärr". Ett band kan man spara i många år. Det har en suverän livslängd och du har en "backup" av din film även efter att du kopierat över till datorn för redigering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innehåller en 100 GB hårddisk och spelar in HD-film i formatet 1080i i upp till 38 timmar.

Visst, men ska du ha bra kvalitet kan du bara spela in 5 timmar. Och vad gör du halvvägs igenom drömresan när hårddisken är full?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, men ska du ha bra kvalitet kan du bara spela in 5 timmar. Och vad gör du halvvägs igenom drömresan när hårddisken är full?

 

Öh... tömmer av den till datorn kanske?

Jag sa ju inte att detta skulle vara bättre än band.. vill man ha band så köper man förståss inte en kamera med hårddisk men själv är jag ute efter smidigheten i att slippa band... spela in, töm, kör vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öh... tömmer av den till datorn kanske?

Jag sa ju inte att detta skulle vara bättre än band.. vill man ha band så köper man förståss inte en kamera med hårddisk men själv är jag ute efter smidigheten i att slippa band... spela in, töm, kör vidare.

När jag är på semester stannar datorn hemma. Jag föredrar att vara avkopplad i stället för uppkopplad. ;)

 

Då vill det till att du har backup på dina inspelningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag är på semester stannar datorn hemma. Jag föredrar att vara avkopplad i stället för uppkopplad. ;)

 

Då vill det till att du har backup på dina inspelningar.

 

 

Jag vill i alla fall ha en Sony med hårddisk även om du lämnar din dator hemma :utskallning:

 

Både band och hårddisk har sina fördelar.

Reser man och vill ha möjligheten till att när som helst slänga in ett nytt band och inte vara beroende av attsläpa på en dator kör man förståss en kamera med band.

Om man ändå har en dator med sig eller nära till en och inte räknar med att spela in mer än 5 tim på högsta kvallitet/38 tim på normal kvallitet och vill slippa sitta och spola fram och tillbaka på band så väljer man en med hårddisk.

 

Jag tror att band dessutom kommer att försvinna inom några år på kameror, minnen och hårddisk tar över vare sig vi vill eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag är på semester stannar datorn hemma. Jag föredrar att vara avkopplad i stället för uppkopplad. ;)

 

Då vill det till att du har backup på dina inspelningar.

 

Beror ju självklart på ändamålet också, jag kan bara spela in runt 8 minuter på P2-kort med en HVX200 och sedan lägga över på en dator och sen spela in mer vilket är lagom för kortfilm, men på semester är väl DV-tapes att föredra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fick impulsen att införskaffa en digitalvideokamera idag, och lägligt var att MacWorlds förra nummer låg på bordet..

 

Vet att det finns många format, och därför varit villrådig.

Kommer kanske inte att använda den själv så mycket, men då jag ger den till en annan Macägare, så ska den vara kompatibel med en Mac. Samt kunna vara möjligt att redigera film i.

 

Men efter att ha läst testerna så är jag fortfarande lika villrådig vad man ska satsa på..men JVC var ju hyfsad i pris och lättanvänd..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det är "tyvärr". Ett band kan man spara i många år. Det har en suverän livslängd och du har en "backup" av din film även efter att du kopierat över till datorn för redigering.

 

Självklart kommer band att försvinna, det är ju bara titta på vad som har hänt med alla andra tillämpningar där bandteknik används. Du kan ju precis lika gärna göra en (extra) backup på hårddisk och spara, lika gärna som du lägger undan bandet, jag ska inte göra någon jämförelse i livslängd dom imellan, men jag tror inte det skulle utfalla till hårddiskens nackdel.

Den enda fördelen med band, är ju att det ger bättre kompatibilitet när det gäller just redigering, framförallt till Mac, annars kommer ju band till korta i jmf. med hårddisk på alla andra punkter, och eftersom HDV kamerorna använder MPEG2 komprimering på DV band, så är jag ganska säker på att dom kamerorna vi ser nu är den sista generationen DV kameror, redigeringsutrustning/program måste helt enkelt, och kommer, acceptera MPEG2/4 material, och då försvinner fördelen med DV band.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen kan ju iofs sägas att DV tekniken har ju betalat sig själv sedan långt tillbaka, för tillverkarna, så okej, jag ångrar mig lite, DV kommer finnas kvar som ett lågprisalternativ ett tag till...jag såg en ny kamera för 1800 häromdan, det är ju svårslaget med modern teknik...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och som backup, att lägga undan om man så vill, så är ju hårddiskar offantligt mycket billigare än att lägga undan sina DV band...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och som backup, att lägga undan om man så vill, så är ju hårddiskar offantligt mycket billigare än att lägga undan sina DV band...

En entimmesband kostar runt 30kr och rymmer 13GB. Det blir 2:30 per GB och är helt i paritet med var en hårddisk kostar.

 

Men visst, band kommer så sakta att försvinna. Om några år ska jag också köpa en hårddisk-kamera, men idag väljer jag miniDV. Har just köpt en för övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du nöjd med den Telly?

Vilket märke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekomenderar inte JVC vilket jag har. Canon brukar få bra kritik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du nöjd med den Telly?

Vilket märke?

Jag har ju knappt fått den. ;)

Det är en Panasonic NV-GS320 och det är en DV-kamera (alltså inte en HDV).

 

Den har optisk bildstabilisering, vilken fungerar mycket bättre än digital.

Det sämsta jag sett hittills är att den inte har en rem så den kan inte hänga runt halsen. (Och det finns inga remfästen heller.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok

 

Får ta mig en sväng till Media Markt och kolla lite

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska du ha kameran till? semesterbilder eller ska du göra filmer?

 

Du kan surfa in på voodoofilm.org och kolla i det forumet, så får du lite bättre råd.

 

En canon HV20 kan kanske vara ngt för dig, om du ska spela in film, inte så värst bra som semesterkamera. Är lite sugen på en sån själv facktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kameran jag tänkt skaffa till grabben och svärdottern, är att de kan filma barnbarnens uppväxt helt enkelt.

Så nån värst avancerad kamera bör det inte vara, med tanke på att jag filmade min grabb med super 8 så är dagens teknik fullt användbar för detta syftet.

 

Men man vill ju ha möjlighet att klippa i det man spelat in, och att det ska gå att göra i Mac.

Så det är inga stora krav jag har..möjligen har väl grabben det sedan, när han fått smak för filmandet.

Man börjar ju inte med en kamera för 15-20.000, som är alltför avancerad och sedan blir liggandes för att den var för svår att använda.. Nej en kamera med "tryck på knappen" och filma..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Denna kan jag varmt rekommendera Sony DCR-SR32E, funkar bra till att dokumentera lilla dottern till farmor mfl.

Lite bråkig autofocus, men annars bra, inte så dyr heller.

 

Ett litet problem bara, får inte över datan till min mac någon som har något tips?

Skulle vilja ha in materialet direkt till final cut men datorn hittar inte kameran

Är det något konstigt format från Sony kanske?

 

/ christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Denna kan jag varmt rekommendera Sony DCR-SR32E, funkar bra till att dokumentera lilla dottern till farmor mfl.

Lite bråkig autofocus, men annars bra, inte så dyr heller.

 

Ett litet problem bara, får inte över datan till min mac någon som har något tips?

Skulle vilja ha in materialet direkt till final cut men datorn hittar inte kameran

Är det något konstigt format från Sony kanske?

 

/ christian

Du får nog över filmen med iMovie 7 (del av iLife '08).

MEN med iMovie 7 har du väldigt begränsade redigeringsmöjligheter.

 

Vilket filformat använder kameran? MPEG-2? MPEG-4? Något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...