Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Videokonferens utan .Mac?


Kusken

Rekommendera Poster

Hej, jag hade inte tänkt att skaffa nåt .Mac-konto, men vill fortfarande kunna ha "videokonferens" pga av ett projekt jag har med gamla polare som är spridda i olika städer i Sverige och Europa.

 

Hursomhelst, är det någon som vet om det finns ett annat program man kan ladda ner och använda gratis som funkar med iSight?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skype! Gratis (du måste göra ett skype konto också! (gratis)

 

Funkar hur bra som helst, röst och video, och filöverföring. (även chatt)

Skype

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar Otroligt bra! Fantastiskt härligt att köra helskärm:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag hade inte tänkt att skaffa nåt .Mac-konto, men vill fortfarande kunna ha "videokonferens" pga av ett projekt jag har med gamla polare som är spridda i olika städer i Sverige och Europa.

 

Hursomhelst, är det någon som vet om det finns ett annat program man kan ladda ner och använda gratis som funkar med iSight?

 

Mvh

 

Du kan öppna ett prova på .Mac-konto utan kostnad och skapa ditt konto för iChat eller så skapar du ett AOL-konto utan kostnad som även det fungerar till iChat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nice! Tack för tipset!

För att klargöra, man kan alltså "videokonfa" med flera samtidigt?

Det är bara iChat som klarar videokonferens med upp till fyra deltagare. För det krävs som sagt ett AIM-login eller @mac.com-adress (båda gratis). Med Skype kan du ha telefonkonferens med upp till typ 99 delagare, men video fungerar bara två och två.

 

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett annat bra program är Marratech (sök google), pluggar på distans och vi kör det programet till lektioner/möten.. fungerar hyffsat iallafall :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara iChat som klarar videokonferens med upp till fyra deltagare. För det krävs som sagt ett AIM-login eller @mac.com-adress (båda gratis).

Precis!

 

Det verkar vara en allmän missuppfattning att det skulle behövas ett .Mac-konto för att kunna chatta med iChat. Det är helt fel. Man gör precis som d_c_l skrev. Man skaffar ett 60 dagars provabonnemang på .Mac, och då får man tillgång till nästan alla tjänsterna i .Mac under 60 dagar. Efter de 60 dagarna så upphör många av dem att fungera, om man inte betalar för ett abonnemang.

 

Dock så får man alltså ha kvar @mac.com-adressen, och den fungerar för iChat. Inte bara för textchatt, utan även för ljud- och videochatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett annat bra program är Marratech (sök google), pluggar på distans och vi kör det programet till lektioner/möten.. fungerar hyffsat iallafall :rolleyes:

Fast det kräver att man har ett konto på en Marratech-server någonstans. Din skola har tydligen en sådan server, men den lär knappast vara öppen för andra än studenter att registrera konton på.

 

Om man inte pluggar på din skola, så är det alltså kört med Marratech. Eller så får man slanta upp de ca 45 papp som deras server kostar, om man vill ha en egen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis!

 

Det verkar vara en allmän missuppfattning att det skulle behövas ett .Mac-konto för att kunna chatta med iChat. Det är helt fel. Man gör precis som d_c_l skrev. Man skaffar ett 60 dagars provabonnemang på .Mac, och då får man tillgång till nästan alla tjänsterna i .Mac under 60 dagar. Efter de 60 dagarna så upphör många av dem att fungera, om man inte betalar för ett abonnemang.

 

Dock så får man alltså ha kvar @mac.com-adressen, och den fungerar för iChat. Inte bara för textchatt, utan även för ljud- och videochatt.

 

Blir jag inte av med min ***@mac.com epost adress efter dom 60 dagarna? Jagk an alltså fortsätta använda mailen i Mail utan att betala för ett .Mac konto om jag tycker kostar lite för mkt nu när jag är student?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir jag inte av med min ***@mac.com epost adress efter dom 60 dagarna? Jagk an alltså fortsätta använda mailen i Mail utan att betala för ett .Mac konto om jag tycker kostar lite för mkt nu när jag är student?

Adressen får du ha kvar, men inte e-post-kontot. Adressen fungerar alltså inte för e-post, men den fungerar för iChat, och fungerar också som Apple-ID för inloggning på t.ex Apple tore och iTunes Store med mera.

 

Om du efter några år bestämmer dig för att du vill ha alla tjänsterna i .Mac, så betalar du avgiften, och kan då utnyttja alla tjänster med den adressen som du haft sedan starten.

 

Ett råd är att inte ge släkt och vänner mail-adressen under 60-dagarsperioden. Annars kanske de skickar mail till dig, som aldrig kommer fram, om du inte väljer att betala för .Mac sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adressen får du ha kvar, men inte e-post-kontot. Adressen fungerar alltså inte för e-post, men den fungerar för iChat, och fungerar också som Apple-ID för inloggning på t.ex Apple tore och iTunes Store med mera.

 

Om du efter några år bestämmer dig för att du vill ha alla tjänsterna i .Mac, så betalar du avgiften, och kan då utnyttja alla tjänster med den adressen som du haft sedan starten.

 

Ett råd är att inte ge släkt och vänner mail-adressen under 60-dagarsperioden. Annars kanske de skickar mail till dig, som aldrig kommer fram, om du inte väljer att betala för .Mac sedan.

 

De erbjuder inte bara epost-tjänst vad jag förstått, utan man måste betala för hela paketet alltså 99 dollar även om man bara vill åt mailen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför ni envisas med .mac adresser till iChat när gmail fungerar utmärkt? :)

 

http://www.google.com/support/talk/bin/ans...py?answer=24076

 

Skulle vilja ha .mac-eposten för imap :) härligt värre det, känns dock inte värt 1000 kr / år och gmail funkar ju som sagt utmärkt till det mesta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför ni envisas med .mac adresser till iChat när gmail fungerar utmärkt? :)

Bara delvis. Att textchatta är nog inga problem, men försök dig på en ljud- eller videochatt via Jabber. Jag har bara en sak att säga: Det fungerar inte alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...