Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ishockeytråden


SoccyPowa
 Share

Rekommendera Poster

Så där brukar man ju skriva om svenskarna annars TM. :)

Men de kanske spelade så dåligt för att Sverige spelade så bra?! Sätter man åt motståndarna på de rätta ställena kan de ju inte spela som de brukar längre.

 

 

Ja, det där om att ta tillbaka guldet för att man firar vinsten är ju minst sagt bedrövligt. Tror nog att alla som vinner firar det. Finnarna firade väl oxå silvret? Det är väl dessutom ett brott mot yttrandefriheten och religionsfriheten att inte få fira vinst?!?! Fy sjutton så sjukt, världen lider av fågelinfluensa, växthuseffekten, muhammedteckningar, står på randen till kärnvapenkrig, borde inte mänskligheten försöka samarbeta istället för att ägna sin tid åt att framställa dylika dumheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär nog ha varit en stor fest i Helsingfors 3 på natten när dom kom hem!

Och dom hade varit glada för silvret oxå! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket lag SWE/FIN hejar en ålänning på?

289175[/snapback]

 

 

Finland förstås!!!!!!! :w00t::w00t::w00t::w00t::ph34r::D:D:D:D

 

Vissa hejar nog på Sverige oxå men dom vet ej bättre! B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Danne Vendel

Jag har ingen aning om hur förslaget egentligen ser ut. Och vet man inte det, så ska man egentligen inte ge nån synpunkt alls eftersom båda artiklarna är kraftigt vinklade MOT förslaget.

 

Det enda jag kan säga är att jag är livrädd att nån pappskalle ska göra om elitserien till ett slags pytte-NHL där lagen får köpa sig in - alltså inget kvalsystem alls.

 

Så länge det handlar om någon form av kval mellan allsvenska och elitserien, så är det väl bra att alla idéer diskuteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är väl ändå tydligt att det kommer att bli svårare att komma upp i elitserien då. Och det är ett steg mot en stängd elitserie. Mats Wennerholm har helt rätt när han säger att det finns 14 topplag. De andra lagen kommre inte ha en chans att gå upp med det nya systemet. Du kan söka på vilket allsvenskt lag som helst och finna att de inte gillar det nya förslaget. Här är ett exempel:

http://www.folkbladet.nu/2007/07/02/domer-ut-nytt-forslag/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Men det är väl ändå tydligt att det kommer att bli svårare att komma upp i elitserien då.

Nej, eftersom jag inte läst förslaget, utan bara Aftonbladets tolkning av förslaget, så är det inte tydligt alls. Det som är tydligt är Aftonbladets synpunkt, inget annat.

Och det är ett steg mot en stängd elitserie. Mats Wennerholm har helt rätt när han säger att det finns 14 topplag. De andra lagen kommre inte ha en chans att gå upp med det nya systemet. Du kan söka på vilket allsvenskt lag som helst och finna att de inte gillar det nya förslaget. Här är ett exempel:

http://www.folkbladet.nu/2007/07/02/domer-ut-nytt-forslag/

Wennerholm kanske har rätt. Han kan ju också ha helt fel. Om man inte läst förslaget, så kan man ju inte bedöma hans åsikter, eller hur?

 

Samma sak gäller klubbarna: Dom ska givetvis få ha sina synpunkter, och har säkert goda skäl. Men deras åsikt ser ju bara till deras egna intressen (vilket är helt riktigt) och är troligen allt annat än objektiva. Man får knappast en rättvis bild av förslaget om man bildar sin uppfattning på deras åsikt. Igen alltså: Har man alltså inte sett förslaget, så kan man rimligtvis inte ha nån åsikt heller.

 

"Jag älskar pölsa för att Pelle säger att det är gott" funkar inte. Förstår du hur jag menar? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel

PS. För att göra det ännu tydligare:

 

Din rubrik på tråden är "Ska elitserien stängas?". T.o.m. en av Aftonbladets artiklar talar ju om att det inte alls handlar om det:

 

I stället har en arbetsgrupp inom Hockeyligan tagit fram ett förslag där det blir bäst av sju-serier mellan lag elva och tolv i elitserien och de två bästa lagen från allsvenskan.

 

En variant på dagens kvalserie alltså och inte alls någon "stängning". Du har alltså troligen redan missuppfattat p.g.a. artiklarna.

 

Men som sagt; Man kan ju inte ha en åsikt om ett förslag man inte sett....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flowervalley

Jag är kluven i frågan. Jag vill både stänga den, men samtidigt ha den öppen. Omöjligt - ja, men vad väger tyngst?

 

Att stänga ligan skulle innebära att de lagen i högsta divisionen verkligen skulle våga satsa ordentligt. Lagen skulle bli rikare och vi skulle få en liga än mer influerad av utländska spelare, och för all del - bättre spelare. Vi skulle slippa skitiga 1års gästspel av lag som Björklöven osv. Ligan skulle också bli jämnare då lagen skulle bli mer jämna ekonomiskt.

MEN det som talar mot en stängd liga är att vissa lag som tagit sig upp lyckats ganska bra, tex Linköping och Timrå. Jag anser ändå att en stängd liga är det bästa för svensk hockey, och sedan skulle varje lag ha ett farmalag. Färjestad skulle ha Bofors, Djurgården ha typ hammarby, Frölunda skulle ha Mölndal. Dessa farmalag skulle forsla talanger upp till ordinarieligan. Detta skulle medföra att vi får ännu sämre lägre divisioner, men att elitserien skulle växa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Jag är kluven i frågan. Jag vill både stänga den, men samtidigt ha den öppen. Omöjligt - ja, men vad väger tyngst?

Förslaget innebär ju enligt AB att elitserien INTE ALLS ska stängas utan att kvalet ska se annorlunda ut än idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flowervalley
Förslaget innebär ju enligt AB att elitserien INTE ALLS ska stängas utan att kvalet ska se annorlunda ut än idag.

 

Brydde mig inte om att läsa artilarna, utan svarade på rubriken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Brydde mig inte om att läsa artilarna, utan svarade på rubriken.

:) Hehe... exakt min poäng, och hela tråden blev en suverän demonstration av hur snett det blir när vi litar på media och köper enskilda journalisters åsikter, förstärker dom och skapar vår uppfattning på nästan ingen (och dessutom felaktig) information.

 

(Det vara bara slumpen som gjorde att det var ni som var inblandade den här gången, så jag pekar inte alls finger åt just er. Kunde ha varit vem som helst.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS. För att göra det ännu tydligare:

 

Din rubrik på tråden är "Ska elitserien stängas?". T.o.m. en av Aftonbladets artiklar talar ju om att det inte alls handlar om det:

En variant på dagens kvalserie alltså och inte alls någon "stängning". Du har alltså troligen redan missuppfattat p.g.a. artiklarna.

 

Men som sagt; Man kan ju inte ha en åsikt om ett förslag man inte sett....

Jag håller med dig om att man inte kan ha en uppfattning bara på vad en person eller dylikt tycker, men det är ju lite fakta med i texten, där det står hur "de" vill ha kvalet. Och med rubriken menar jag att det här kan leda till en stängning av elitserien, eftersom det här förslaget skulle göra det svårare för lag att komma upp i elitserien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flowervalley
:) Hehe... exakt min poäng, och hela tråden blev en suverän demonstration av hur snett det blir när vi litar på media och köper enskilda journalisters åsikter, förstärker dom och skapar vår uppfattning på nästan ingen (och dessutom felaktig) information.

 

(Det vara bara slumpen som gjorde att det var ni som var inblandade den här gången, så jag pekar inte alls finger åt just er. Kunde ha varit vem som helst.)

 

Men! Jag läste ju inte artiklarna sa jag, jag har alltså inte fått en sne bild av medierna då jag inte läst dem! Och det känns som det su skrev var riktat mot mig blandannat... så även om du itne pekar finger mot mig så var det ju ändå mig du felaktigt syftade på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst så anser jag att det är fel väg att gå att låsa elitserien. Eftersom antalet lag är ganska litet så är inget lag garanterat en plats vilket leder till fler hysteriska köp av spelare. Det är inte enda anledningen men det spär på problemen. Min lösning är att utöka elitserien till 14 eller 16 lag. Dels för att det finns underlag för det och dels för att bredda hockeyintresset. Det gör inget att det blir en större spännvidd mellan botten och toppen om man på det sättet kan få in nytt blod utan att skapa rädsla i klubbledningarna. Naturligtvis vill jag öka möjligheterna för Leksands IF att komma tillbaka och stanna där..... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flowervalley

Nej för bövelen, inte utöka den! Misstänkte att det är hjärtat som styr tankarna där :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Men! Jag läste ju inte artiklarna sa jag, jag har alltså inte fått en sne bild av medierna då jag inte läst dem! Och det känns som det su skrev var riktat mot mig blandannat... så även om du itne pekar finger mot mig så var det ju ändå mig du felaktigt syftade på.

Hmm... det var ju inte meningen att det skulle bli en stor grej av detta....

 

Alltså: Journalisten på Aftonbladet har kanske läst förslaget i sin helhet och publicerar sin bestämda åsikt i en ganska vinklad artikel. Trådskaparen läser artikeln, köper journalistens åsikt rakt av utan att egentligen veta vad förslaget går ut på, och skapar en tråd här med en ännu mer vinklad rubrik. Du läser varken artiklarna eller förslaget som det handlar om, utan accepterar hans felaktiga rubrik som den enda och korrekta informationskällan.

 

Jag tyckte det var intressant att så tydligt se hur ett alltför vanligt fenomen utvecklar sig. Så gör vi ofta (jag med). Vi reflekterar alltför sällan över vad det är vi läser, och hur sant det är. Den här gången råkade det vara du. Kunde lika gärna vara nån annan.

 

Det var det hela...ledsen att det verkar off-topic, men jag tycker att ett påstående som är helt falskt (dvs att elitserien ska "stängas") inte ska få hänga kvar som om det var ett faktum utan att man protesterar.

 

Alltså: Förslaget går inte alls ut på att elitserien ska "stängas". Trådskaparen har fått det hela om bakfoten och frågan är alltså helt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flowervalley
Hmm... det var ju inte meningen att det skulle bli en stor grej av detta....

 

Alltså: Journalisten på Aftonbladet har kanske läst förslaget i sin helhet och publicerar sin bestämda åsikt i en ganska vinklad artikel. Trådskaparen läser artikeln, köper journalistens åsikt rakt av utan att egentligen veta vad förslaget går ut på, och skapar en tråd här med en ännu mer vinklad rubrik. Du läser varken artiklarna eller förslaget som det handlar om, utan accepterar hans felaktiga rubrik som den enda och korrekta informationskällan.

 

Jag tyckte det var intressant att så tydligt se hur ett alltför vanligt fenomen utvecklar sig. Så gör vi ofta (jag med). Vi reflekterar alltför sällan över vad det är vi läser, och hur sant det är. Den här gången råkade det vara du. Kunde lika gärna vara nån annan.

 

Det var det hela...ledsen att det verkar off-topic, men jag tycker att ett påstående som är helt falskt (dvs att elitserien ska "stängas") inte ska få hänga kvar som om det var ett faktum utan att man protesterar.

 

Alltså: Förslaget går inte alls ut på att elitserien ska "stängas". Trådskaparen har fått det hela om bakfoten och frågan är alltså helt fel.

 

"Du läser varken artiklarna eller förslaget som det handlar om, utan accepterar hans felaktiga rubrik som den enda och korrekta informationskällan."

 

Nja, fel. Jag läste dina inlägg också och fattade att det inte rubriken riktigt stämde överens med artiklarna, men jag valde ändå att svara på rubriken eftersom det är i den frågan jag har fler åsikter att tycka till om och framföra. Jag accepterade hans felaktiga rubrik, eftersom jag inte tyckte det var en stor grej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Jag håller med dig om att man inte kan ha en uppfattning bara på vad en person eller dylikt tycker, men det är ju lite fakta med i texten, där det står hur "de" vill ha kvalet. Och med rubriken menar jag att det här kan leda till en stängning av elitserien, eftersom det här förslaget skulle göra det svårare för lag att komma upp i elitserien.

Det som är så tråkigt med att formulera sig som du gjort är ju att du knappast vill ha folks uppriktiga åsikter, och att du medvetet eller omedvetet försöker lura i oss att det handlar om en "stängning". Det gör det inte alls.

 

Att "stänga" innebär ju att det är helt stopp, dvs att inget nytt lag ska kunna komma upp från allsvenskan, och att de lag som redan finns i elitserien blir skyddade från nedflyttning. Det är ju fullkomligt fel, vilket man t.o.m. ser om man bara läser Aftonbladets artiklar.

 

Det "kan" inte alls leda till en stängning heller, och förslaget innebär inte alls att det blir svårare. Däremot anser vissa att det kan bli svårare. Det är alltså en åsikt, och inte ett faktum som du presenterar det som.

 

Du får förlåta mej, men jag blir irriterad (det märks, va?) när man kör fram en väldigt vinklad och partisk åsikt som man kryddar med några direkta felaktigheter under en halvhjärtad förespegling att det är en slags objektiv "sanning". Du har onekligen en framtid som kvällstidningsjournalist. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
"Du läser varken artiklarna eller förslaget som det handlar om, utan accepterar hans felaktiga rubrik som den enda och korrekta informationskällan."

 

Nja, fel. Jag läste dina inlägg också och fattade att det inte rubriken riktigt stämde överens med artiklarna, men jag valde ändå att svara på rubriken eftersom det är i den frågan jag har fler åsikter att tycka till om och framföra. Jag accepterade hans felaktiga rubrik, eftersom jag inte tyckte det var en stor grej.

Det var inte meningen att du skulle känna dig träffad på nåt sätt. Om jag missuppfattade vad du läst och inte läst osv, så ber jag om ursäkt. :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, jag förstår helt vad du menar, och rubriken kanske inte var helt korrekt, men jag tror i alla fall att det här förslaget, om det går igenom, gör glappet mellan att ha den nuvarande kvalserien och ha elitserien stängd mindre.

 

Det kanske märktes lite att du blev irriterad ;) men det gör inget, jag behöver väl lära mig en del också ^_^ Jag kan säga att det inte var medvetet att vinkla den här tråden så mycket, men jag inser det ju nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Det "kan" inte alls leda till en stängning heller, och förslaget innebär inte alls att det blir svårare. Däremot anser vissa att det kan bli svårare. Det är alltså en åsikt, och inte ett faktum som du presenterar det som...

Jag kanske formulerade mig fel, men det det är större chans att ett allsvenskt lag går upp i elitserien med det nya förslaget eftersom det är 50% elitserielag och 50% allsvenska lag i det nya förslaget, men bara 33% elitserielag i det nuvarande(en serie med 2 elitserielag och 4 allsvenska lag, för de som inte vet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Visst, jag förstår helt vad du menar, och rubriken kanske inte var helt korrekt, men jag tror i alla fall att det här förslaget, om det går igenom, gör glappet mellan att ha den nuvarande kvalserien och ha elitserien stängd mindre.

 

Det kanske märktes lite att du blev irriterad ;) men det gör inget, jag behöver väl lära mig en del också ^_^ Jag kan säga att det inte var medvetet att vinkla den här tråden så mycket, men jag inser det ju nu.

Du var mig en sympatisk figur. :ThumbsUp: Inte alls lika grälsjuk som jag är, guschelov.

 

Eftersom vi verkar vara överens om den olyckliga formuleringen så kan vi väl lämna det och ägna resten av tråden åt själva frågan om hur en bra och vettig upp- och nedklassningen mellan elitserien och allsvenska borde fungera.

 

Själv har jag ingen aning, faktiskt. Mer än att jag alltså är rädd att nån klåfingrig marknadsekonom nån gång i framtiden ska stänga helt, á la NHL. I princip så funkar ju vårt system avsevärt bättre (dvs att lag kan kvalificera sig till elitserien genom sportsliga prestationer) eftersom vi, med bara 9 miljoner invånare, har en lika högklassig liga och lika skickliga spelare som hela Nordamerika med sina bortåt 340 miljoner invånare. Nånting vi gör måste ju vara väldigt rätt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...