Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dålig hastighet PC<->Mac


paetrick

Rekommendera Poster

Har lite problem med hastigheten i nätverket mellan servern och macen, en 5GB's fil tar ungefär 30 min att överföra, dvs 1-2MB/S istället för 10MB/s som routern stödjer. Både mac minin och servern har stöd för 100mb/s men dras ju ner till 10MB/s pga routern -> Men grejjen är ju att hastigheten inte ens kommer upp så högt, utan ligger mellan 1-2 Mb/s när jag streamar eller för över filer.

 

10mb/s är ett måste i och med att streamar filmer från servern.

 

Vad kan det vara för fel? har provat att installerat om os x på mac minin men det hjälpte inte (mac mini 1.83 ghz core 2 duo)

 

(kör inte trådlöst, har inte det påslaget)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyvärr så är ofta filöverföring mellan Pc och Mac segt

 

:superirriterad::chockadskeptisk: Vadå finns det inget jag kan göra åt saken ? Isåfall gråter jag :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av egen erfarenhet har jag märkt att det oftas går bättre att kör en korskopplad kabel direkt mellan Macen och PC:n. Brukar komma upp i bra fart då! Huruvida denna "analys" är tekniskt korrekt vet jag inte, hehe.

 

Jag skulle också gissa att det inte är en hårdvarubegränsning, utan du borde ha full hastighet om du bootar Macen i Windows och fildelar med din PC.

 

Det kan inte vara så att du har någon port stängd i din router som du behöver öppna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla att du ansluter med smb:// istället för afp://.

Det brukar snabba upp det för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla att du ansluter med smb:// istället för afp://.

Det brukar snabba upp det för mig.

 

Hur vet jag om det är igenom smb:// eller afp? , går in i findern och väljer näterverk>arbetsgrupp > sedan datorn som då lägger till en mapp i findern och därifrån streamar jag / drar över filer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av egen erfarenhet har jag märkt att det oftas går bättre att kör en korskopplad kabel direkt mellan Macen och PC:n. Brukar komma upp i bra fart då! Huruvida denna "analys" är tekniskt korrekt vet jag inte, hehe.

 

Jag skulle också gissa att det inte är en hårdvarubegränsning, utan du borde ha full hastighet om du bootar Macen i Windows och fildelar med din PC.

 

Det kan inte vara så att du har någon port stängd i din router som du behöver öppna?

 

Ok, grejjen är att servern jag streamar filmer ifrån är kopplad till internet (är inte bara macen som utnyttjar servern) så den måste stå inkopplad till routern och inte direkt till macen med tp-kabel, antar att det får bli att köra Windows XP på macen, väldigt synd tycker jag, men jag köpte den ju främst som htpc och om den inte klarar av att streama HD film på ett bra sätt via nätverket finns det inte mycket att göra :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki!

Välj Gå i verktygsraden,sedan anslut server.

I adressfältet längts upp skriver du, smb://ipnumret tilldator.

sedan sall det vara klart.

Du kan också skriva cifs://ipnimret till dator.

 

Ha DET

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Salig blanding av MB/s, Mb/s och mb/s där! :)

 

Skilj på megabit och megabyte per sekund. Nätverk är specade till megabit, så ett nätverk specat till 100 megaBIT ger med overhead ungefär 10 megaBYTE per sekund i filöverföring. Det är ungefär vad jag får mellan två OS X-Macar på mitt 100mbits-nätverk.

 

Kopierar inte alls lika ofta mellan min pc och min Mac. Det är långsammare men inte så långsamt som 30 minuter för fem gigabyte.

 

Troligen har det med att servern att göra. Det låter som det är en fristående nätverkshårddisk? Använder den Apples fildelning, afp, brukar det inte vara det snabbaste alternativet.

 

Snabbast är som skrivet ovan att gå på smb:// direkt på serverns ip-nummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet skillnaden mellan Megabyte och megabit -> Det innebär dock inte att jag orkar bry mig om stora och små bokstäver utan antog att ni förstod vad jag menade i och med att det handlar om ett nätverk.

 

En nätverkshårddisk skulle jag inte kalla för server, utan det är en pc. Hastigheten kan inte bero på servern eftersom jag på min äldre PC kan streama film utan problem (även överföra filer i hög hastighet). Jag får ut (som högst) 1,8 Megabyte i sekunden mellan Pc'n och minin. Det är _inte_ bra alls !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki!

Välj Gå i verktygsraden,sedan anslut server.

I adressfältet längts upp skriver du, smb://ipnumret tilldator.

sedan sall det vara klart.

Du kan också skriva cifs://ipnimret till dator.

 

Ha DET

 

Välj Gå vardå? :P, har inga kunskaper alls om Mac os x så du får gärna förklara lite bättre :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...