Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

bredbandstelefon+trådlös router?


iMartin

Rekommendera Poster

hej! jag håller på och bli galen på detta...har skaffat bredandstelefon och ska även fortsätta att använda min netgear router som jag har ett trådlöst nätverk med men jag får inte dem att lira ihop.

 

jag har bredband via LAN och den kabeln går in i telefondosan, från telefondosans LAN går en kabel in i routern. vad jag tror är problemet är att både telefondosa och netgear-routern delar ut ip-nummer så det blir fel där någonstans.

 

Jag vill inte ha routern först i kedjan och koppla in telefondosan, då måste jag klona mac-adresser osv.

 

Egentligen borde jag väl bara ställa om routern till att vara en switch så att den inte delar ut ip-nummer, men kan man göra det och använda den endast som en trådlös enhet?

 

Tacksam för svar på denna röra :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör just denna setup med ett VoIP switch från BBB och en Linksys WRT54GS som funkar fint.

 

Även om båda har en DHCP inbyggd ska det funka, se bara till att dom inte delar samma privata subnät.

 

Har du testat att köra datorn direkt mot VoIP switchen, bara kolla att LAN-uttagen på VoIP switchen funkar som dom ska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör just denna setup med ett VoIP switch från BBB och en Linksys WRT54GS som funkar fint.

 

Även om båda har en DHCP inbyggd ska det funka, se bara till att dom inte delar samma privata subnät.

 

Har du testat att köra datorn direkt mot VoIP switchen, bara kolla att LAN-uttagen på VoIP switchen funkar som dom ska?

 

internet fungerar fin-fint med datorn inkopplad till telefondosans LAN-uttag. Så det ska funka om både telefondosan och routern är inställda på DHCP?

 

är det i routern man ska ställa om subnät? vad ska man ändra det till i ås fall?

 

är subnät samma som delmasknät?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade just det som du beskriver innan jag köpte en kombinerad router

och teledosa från Rixport80.

 

Det fungerade utan problem, men jag fick säga till Rixport att jag hade teledosan

före router, sen gick det som tåget.

Hade en NetGear WGT624 och Rix teledosa.

 

Fråga 2 går jag bet på.

Vet bara att jag hade det inställt på DHCP (tror jag att det var iallalfall)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan det vara så att dom delar samma privata IP-range.

 

Kolla i "Network Util." vilken IP du får kopplad direkt mot VoIP switchen. Borde vara något i still med 192.X.Y.Z eller 10.X.Y.Z.

 

Sen går du in på din router och kollar under DHCP-inställningar eller liknande, där borde det finnas något i still med "denna router delar ut IP från 192.A.B.C (eller 10.A.B.C)", se till att X/Y/Z och A/B/C inte är dom samma.

 

T ex om du har 192.168.1.Z på VoIP switchen, så då till att du har 192.168.10.Z på routen.

 

Lycka till! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Antagligen har min netgear flippat ur för nu kommer jag inte längre åt routern mjukvara...

 

supporten på tele2 sa att om man reset´ar för många gånger kan det hända att den (telefondosan) mer eller mindre lägger av. Kan kanske hända med routern också för nu har jag reset´at den flera gånger i hopp om att jag ska komma åt mjukvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan det vara så att dom delar samma privata IP-range.

 

Kolla i "Network Util." vilken IP du får kopplad direkt mot VoIP switchen. Borde vara något i still med 192.X.Y.Z eller 10.X.Y.Z.

 

Sen går du in på din router och kollar under DHCP-inställningar eller liknande, där borde det finnas något i still med "denna router delar ut IP från 192.A.B.C (eller 10.A.B.C)", se till att X/Y/Z och A/B/C inte är dom samma.

 

T ex om du har 192.168.1.Z på VoIP switchen, så då till att du har 192.168.10.Z på routen.

 

Lycka till! :D

 

oj missade ditt inlägg under tiden jag skrev mitt förra. tack för tips, ska testa det i morgon.

 

Förresten, vad är det här med UPNP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sååååå...nu har det fixat sig, för nu.

 

ändrade mac-adressen i routern till samma som telefondosan (min uppkoppling är begränsad till 2 registerade mac-adresser, så nu har jag bara en registerad) och ändrade ip-nummert i routern till 192.168.10 etc

 

tack för hjälpen, höll nästan på att slänga ut skiten genom fönstret. vem kom egentligen på allt de här med ip-nummer, dns-server, mac-adress etc????? varför kunde de inte göra det enkelt? :detvarintejag:

 

jo nu vet jag, annars finns det inget argument för alla "nätverkstekniker"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...