Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bränningsproblem


buse

Rekommendera Poster

jag försöker bränna några filer, men efter en liten stund in i bränningsprocessen så får jag ett avbrott med besked om att en fil inte kan läsas och "felkod -36", sedan blir skivan obrukbar och kan inte heller läsas igen. Jag har försökt plocka bort de filerna som inte har gått att läsa men det är alltid en annan fil som inte "går att läsa". Filerna, det är mest filmer, går att se så de verkar inte skadade. Jag har nog försökt med 20 skivor och börjar bli lite småförbaskad.

Någon som har någon klok idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

har för mig att detta meddelande brukar visas när DVD-brännare inte gillar skivorna, kan låta märkligt. Prova med ett annat märke och se om det går bättre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat 3 olika märken, både + och -. Både lågprisskivor och TDK, men det verkar inte göra någon skillnad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också haft liknande problem på sistone (och sarta flera trådar här om det). För min del tror jag att jag hittat felet:

 

Jag har en ganska gammal dator och tror att lasern börjar bli trött. Efter att ha haft alla tänkbara problem och testat en halv miljon (känns det som) olika skivor, typer och märken, så tog jag helt enkelt och började bränna på lägre hastighet. Kör jag 2x så funkar varenda skiva.

 

Testa det: Kör på LÅG hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara smuts (damm) på linsen, många har lyckats att med en tops göra rent .

Inte för att jag vet hur man kommer åt, men flera här har skrivet om att de lyckats med detta.

Finns väl rengörningskit också för CD/DVD kan jag tänka mig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har försökt att köra på lägre hastighet dock finns bara alternativet 4x, men det funkar inte ändå

Det kan också vara smuts på linsen, men det knasiga är att när jag har försökt föra över en del filer till USB-minne så händer samma sak(felkod -36)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

error -36:

ioErr betyder "IO error (bummers)"

Vad det betyder i sin har jag inte den blekaste aning om:

http://developer.apple.com/documentation/D...::Errors.3.html

 

Tydligen betyder "bummer" något i datavärlden. För mig betyder det typ "besvikelse"...

 

Men det verkar ju inte bara vara brännaren alltså, utan tydligen när du ska föra över från disken till annat media.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...