Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorn vill inte använda allt minne


Erre

Rekommendera Poster

Hej!

På min pmG4 med 768 mb ram går de flesta lite tyngre program ganska segt, redigera stora rawfiler i photoshop t.ex. kan gnaga rätt bra på tålamodet ibland. Det konstiga i det hela är att om jag går in i Aktivitetskontroll och kollar hur mycket av ramminnet som används, så är där alltid ledigt minne. Varför kan inte programmen utnyttja detta extra minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

I OS X kan alla program använda så mycket minne som finns i maskinen. Ett 32-bitarsprogram kan dock bara använda 4 GB, men det är ju inget problem för dig.

 

Så Photoshop får använda allt minne om det "vill", men det vill det antagligen inte. Åtminstone i mitt Photshop 7 är det default-inställt att programmet bara använder hälften av det lediga minnet. I mitt fall är det typ 800 MB just nu. Photoshop begränsar alltså sin egen minnesanvändning.

 

Gå Photoshop -> Inställningar -> Memomty & image cache. Sätt slidern till 100%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Går det att ändra i alla program på något sätt? Typ med ett program som sätter en allmän gräns eller nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. PS är det enda progg i OS X jag känner till som man kan styra minnestilldelningen. I gamla OS 9 kunde man göra detta men då var minneshanteringen statisk och datorn kunde inte själv styra över tilldelningen. Fö skulle jag slänga i minst 1 GB till eftersom PS kan ta hur mycket minne som helst och går bara bättre och bättre med mer minne. Det kanske är dags för lite sevice med skivverktyget eller Onyx....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...