Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ohyggliga överpriser på extra tillval


Bad religion

Rekommendera Poster

Sitter och tittar på en mac pro som verkar ha en häftig prestandad, men när jag glänsde på konfiguerings alternativen ville jag bara hitta jobs och sparka han i arslet.

Över 3000 spänn för en hårddisk på 500gb, det finns ju 500 gigare för under tusen lappen och jag är ganska säker på prestandan är försumbar.

Varför finns det inga riktiga grafikkort och tilll nåt sorts rimligt pris???

Inte konstigt att de som kör pc skrattar åt de som kör mac de sparar ju 10 tusen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac är till för oss som har lite kosing :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte konstigt att de som kör pc skrattar åt de som kör mac de sparar ju 10 tusen.

Svårt att hitta en PC med samma prestanda som en MP till billigare peng.

Köpa hårddisk och minne av Apple har aldrig varit billigt därför köper man det någon annan stans :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man köpa delar från andra leverantörer än Apple???

Garantier och liknande borde det ju bli problem med eller??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

ja, om du köpt hårddisken från ett annat ställe än Apple och den sedan rasar så går ju inte detta på garantin. Det som du köpt av Apple gör dock det. Mac Pro är en tower-dator som det är meningen att man ska kunna uppgradera.

 

Att köpa extradelar från Apple har aldrig varit billigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac är till för oss som har lite kosing :borstatanderna:

Det skulle jag inte påstå. Apples prissättning på anpassade beställningar är inte unika för Apple. Köper du en Mac Pro och vill beställa med 500 GB hårddisk istället för 250 GB hårddisk får du lägga på 1215 kr. Dell som exempel tar 1362,50 kr för samma förändring, alltså mer än vad Apple tar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viss prissättning som Apple har är lite väl okänslig,

men jag tror att när det gäller MacPro ska man nog kolla mer vad man får

för pengarna. MacPro kräver prestanda och kvalitet på delarna och

man kan inte sätta in de billigaste delarna i den eftersom hela konceptet

tippar då. Hårddiskarna har också en snabbkoppling, vilket gör att du inte kan

sätta in vad som helst. sen är produkterna utprovade med spec. för datorn,

vilket inte är fallet med separata delar. Och man får nästan alltid betala mer

hos en märkes försäljare för extra delar än hos annan försäljningsställe.

 

Visst låter det mycket, men vi får nog kolla upp vad vi får för pengarna

innan vi dömer ut dem helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och tittar på en mac pro som verkar ha en häftig prestandad, men när jag glänsde på konfiguerings alternativen ville jag bara hitta jobs och sparka han i arslet.

Över 3000 spänn för en hårddisk på 500gb, det finns ju 500 gigare för under tusen lappen och jag är ganska säker på prestandan är försumbar.

Varför finns det inga riktiga grafikkort och tilll nåt sorts rimligt pris???

Inte konstigt att de som kör pc skrattar åt de som kör mac de sparar ju 10 tusen.

 

Apple tar duktigt betalt men garanterar att grejjorna håller 100% kompabilitet för den som anser att det är viktigare än att rådda själv. Självklart så står det dig fritt att stoppa i vad du vill! Men eftersom en MacPro är en renodlad proffsmaskin så är 10.000:- en liten peng om det bara snurrar på. Nu säger jag inte att det automatiskt blir så bara för att du köper en Mac. Men som fd företagare jagade jag inte billiga grejor utan bra grejjor och de fick kosta om de fungerade bra. 10.000:- blåser man RIKTIGT fort om det strular....

……………………………

Grafikkortet är nog Apples akilleshäl. Eftersom Apple inte tillverkar speldatorer så verkar det som att man anser sig kunna skära rejält på den sidan. MacBook och Minimacen har ju som bekant integrerad sopgrafik till min och mångas förtret. Överiga konsument-Macar har av tradition levererats med gårdagens grafik............. :evilgrin: Att grafikkorten är så dyra beror på att det är Macspecifika och tillverkas i små serier. Det höga priset som Mac-graffekorten har underlättar ju inte ökad volym...... Det är hög tid att Apple går över till att köra vanliga PC-grafikkort nu när man kör PC-hårdvara för övrigt. Det är ju samma minnen, samma hårddiskar, samma processorer osv......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst det är överpris, men som alla andra säger i den här tråden, man får 100% att alla delar funkar med varandra. mac pro är ingen dator en vanligt svensson går och köper sig det är en maskin för provs. täkt på om allt itne funkar så kan du ju skicka in till apple utan problem(om de nu är bra på att uppfyla lagningar som kunnde skickar in, kan inte ytra mig på den fronten för jag vet inte).

 

 

om jag hade pengar och skulle köpa en mac pro skulle jag nog vilja att de satte in sakerna åt mig så det bli ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart kan man få tag på minne i annan butik som passar till MP?

Kan man köpa tex ett "vanligt" grafikkort x1900xt från någon annan försäljare eller måste korten vara anpassade på något sätt för macen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnen är inte special för Mac, det är bara att köpa rätt modell (gärna av en kvalitet som man kan lita på). Kingston och Crucial har jag för mig ska vara bra.

 

Grafikkort däremot måste väl fortfarande vara Mac-specifika. Man kan köpa ett för PC och flasha om det som det heter. Men hur detta går till får någon annan berätta, då det övergår min kompetens! :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart kan man få tag på minne i annan butik som passar till MP?

Kan man köpa tex ett "vanligt" grafikkort x1900xt från någon annan försäljare eller måste korten vara anpassade på något sätt för macen?

 

Läs gärna hela tråden. Svaret på din fråga stod tre fyra inlägg ovan för ditt.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är hög tid att Apple går över till att köra vanliga PC-grafikkort nu när man kör PC-hårdvara för övrigt.

Men är det inte samma kort som i PC då?

Problemet med att köpa ett "vanligt PC-grafikkort" är väl att det inte finns drivrutiner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs gärna hela tråden. Svaret på din fråga stod tre fyra inlägg ovan för ditt.....

 

Det var ingen dum ide.

Men med minnena kan man då gå ut och köpa vilket DDR2 PC5300 (av bra märke) som helst? När man tex kollar på macoteket så står det "DDR2 FB-DIMM ECC PC5300".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom har några märken som Segate 5år garanti på sina hårddiskar. Något som inte Apple levererar så bara en bra, bra affär att inte köpa genom Apple.

Inte nu sagt att även Apples hårddisk val går att garanti sätta direkt mot tillverkaren istället.

Sen att inte någon annan HDD med rätt interface inte skulle fungera med Mac är mer eller mindre bullshit.

Minne och disk hör väl till standard förfarande att inte köpa av Apple tycker jag om man inte är fetsmock med kosing.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ingen dum ide.

Men med minnena kan man då gå ut och köpa vilket DDR2 PC5300 (av bra märke) som helst? När man tex kollar på macoteket så står det "DDR2 FB-DIMM ECC PC5300".

Nej, inte vilka som helst. De har "serverklass"-minnen (buffrade och säkrade eller vad det nu heter), dessutom måste de vara parade. Allt för att det ska gå fort och vara tillförlitiligt (antagligen överflödigt för normalanvändare). Ser ut så här:

http://www.dsp-memory.de/v1/catalog/produc...roducts_id=1860

(och är en bra bit billigare om man sätter in dem själv…)

 

Förhoppningsvis kommer Apple med en ny Mac Pro snart (är över ett år sedan standardmodellen uppgraderades). Lite bättre grafikkort, lite mer disk och minne eller åtminstone en liten prissänkning tycker man allt de kunde fixa (både minnen, processorerna och hårddiskarna har ju sjunkit ganska rejält sedan dess).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte vilka som helst. De har "serverklass"-minnen (buffrade och säkrade eller vad det nu heter), dessutom måste de vara parade. Allt för att det ska gå fort och vara tillförlitiligt (antagligen överflödigt för normalanvändare). Ser ut så här:

http://www.dsp-memory.de/v1/catalog/produc...roducts_id=1860

(och är en bra bit billigare om man sätter in dem själv…)

 

Förhoppningsvis kommer Apple med en ny Mac Pro snart (är över ett år sedan standardmodellen uppgraderades). Lite bättre grafikkort, lite mer disk och minne eller åtminstone en liten prissänkning tycker man allt de kunde fixa (både minnen, processorerna och hårddiskarna har ju sjunkit ganska rejält sedan dess).

 

Okej. Får läsa lite mer om det med minnen i MP då.

 

Hoppas också på en uppdatering av MP snart. Skulle inte vara fel med en sänkning av priset, runt 8% - 10% hade varit bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen att inte någon annan HDD med rätt interface inte skulle fungera med Mac är mer eller mindre bullshit.

Minne och disk hör väl till standard förfarande att inte köpa av Apple tycker jag om man inte är fetsmock med kosing.

 

Det sades väl bara att man måste se till att det passar med spec för MacPro'n.

Det är inte bara att sätta in vad som helst.

Man kan självklart hitta rätt delar, men det är till att vara extra noga med spec.

för att få att fungera perfekt och Mackompatibelt.

Som sagt, MacPro är en profs dator

och då ställs det högre krav på prestanda och funktionalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas också på en uppdatering av MP snart. Skulle inte vara fel med en sänkning av priset, runt 8% - 10% hade varit bra.

 

Eller 20%-25%.... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller 20%-25%.... :borstatanderna:

 

Eller varför inte i paritet med den kommande viktminskningen.

:borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...