Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

FreeBSD på MacMini


klein

Rekommendera Poster

Tänkte slänga ut Mac OS på min minimac och köra FreeBSD istället. Kan man boota vanliga ISO CDn skivor på Mac som på en PC? Eller skall man göra något speciellt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tjena,

 

jag ser att tråden är rätt gammal så jag tänker att du kanske redan har löst dina problem annorstädes.

 

Det finns en tangentkombination du kan använda för att boota från CD, jag minns inte vilken men det står nog i manualen till din Mac.

 

Annars kan du trycka kommando-o-f när den bootar så får du en OpenFirmware-prompt där du kan skriva in ett boot-kommando.

 

Syntax för bootkommandon finns beskrivet ganska bra i netbsds (www.netbsd.org) beskrivningar för att installera netbsd på PPC-macar, men jag antar att booteriet funkar likadant på nyare Intel-macar.

 

Det fanns ett tips för hur man skulle göra om man inte kan få fram en "\" på sitt tangentbord när man är i OpenFirmware (det kunde inte jag) men i vissa fall verkar det som att man bara kan ta bort "\" ur kommandot.

 

 

Jag kör NetBSD på min gamla iMac G3:a och det funkar väl bra men jag tänker göra som du; köpa en Mac Mini och köra FreeBSD på den. Så tänkte jag ha G3:an som en tunn klient till den.

 

(Jag tycker det är oförskämt dyrt med Mac OS X Server och vill använda Mac Minin just som server så då blir det FreeBSD, då får jag förstklassig serverprogramvara alldeles gratis!)

 

 

/Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...