Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska jag avbeställa min Imac 20" pga skärmen?


GomerPile

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har precis beställt en iMac 20" 2,4ghz och är rent ut sagt upprörd över all skit jag läst om skärmen.

Jag pluggar grafisk design och behöver en skärm med bra färgåtergivning.

Enligt säljaren på apple skulle den fungera alldeles utmärkt för tryck och bildbehandling men halva internet hävdar ju motsatsen!?

Har även läst att 24" skärmen är mkt bättre men att den ska ha problem med kalla/varma färger.

Egentligen har jag inte råd att avbeställa 20" för en 24" nu när jag pluggar men det kanske är värt det om jag tänkt ha den några år.

Min beställning beräknas inte skickas förrän den 25e så jag hinner ändra den till en 24".

Har iof finansierat köpet med apple loan så det kanske blir problem...

 

Någon som vet eller har några bra råd om hur jag ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pluggar också grafisk design, ska köpa en iMac, jag tycker du ska göra såhär, åk till en butik och titta å känn på den innan du beställer, visst tyckte jag den hade lite ojämn ljusstyrka, men själva färgen såg jag faktiskt inte annorlunda, samma blåa färg på hela skrivbordet och jag ser det inte om jag inte riktigt tänker på det. Men jag har iof inte kollat så noga i illustrator å sånna grejer. Och sålänge du inte fått datorn och börjat betala på lånet så ska det vara lugnt tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske inte hade möjlighet att granska iMacen i sömmarna innan.... men upptäcker du att skärmen inte svarar mot vad som är utlovat så har du rätt att returnera den. Du kan kolla med din kommunala konsumentvägledare om vad som gäller. Apple har tydligen stoppat i en skärm som är sämre än den som jag har. iMac G5 20" är lysande för sitt pris. Jag tycker du ska kolla upp din dator när du får den. Det är inte säkert att just din iMac är ojämn och har problem med kallibreringen. Men gör det fort och reklamera till Apple omedelbart om du inte är nöjd och stå på dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har två veckors returrätt enligt Distanshandelslagen (om du köpt på Internet) också. Varan ska lämnas tillbaka i "väsentligt oförändrat skick" och i originalförpackning. Frakten får du stå för själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

tycker som johnalder föreslår.

 

Jag kikade på iMac 24" på MediaMarkt förra veckan och kunde inte märka några skillnader, även då jag stod och bytte bakgrund och bläddrade så med bilder att en säljare undrade vad jag sysslade :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att fortfarande beställa den förra generationens imacs, där får man ju en bra skärm och de verkar stabilare!?

Annars beställer jag 24 tummarn, skärmen på 20" verkar ju inte hålla måttet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag hittat en begagnad g5a som jag ska köpa.

På min beställningsstatus hos apple står det att den är förberedd för avsändning, är det då för sent att avbeställa hela ordern?

Jag har beställt en med 2 gig minne, läste någonstans att man måste betala en avift då för att den är specialbyggd?

Beställde även en ipod i samma veva med gravyr så den måste jag antagligen köpa men det kan jag leva med.

Tänkte köpa g5an idag men jag vill egentligen bara veta att jag KAN avbeställa denna ordern först.

 

Ngn som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT: jag skulle köpa en mac mini om jag var du, och en hyfsad skärm, och sen festa upp resten av pengarna. (såvida du inte ska köra mycket 3D)

Men du har ju en macbook pro, varför kopplar du inte bara till en bra skärm till den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Men du har ju en macbook pro, varför kopplar du inte bara till en bra skärm till den?

 

 

ett mkt bra förslag :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja problemet är bara arr min mbp lider av det ökända pipet, har fått den utbytt 3 ggr utan framgång så till sist bestämde jag mig för att leva med det.

När jag sitter och jobbar i en tyst miljö så är det omöjligt att koncentrera sig.

Jag hade tänkt ha imacen som ren jobbdator och mbp´n som nöjesdator helt enkelt.

Orkar inte gå igenom samma dilemma med en ny apple ordukt som jag hade med mbp´n.

Det var exakt samma sak då, apple förnekade trots att MÅNGA hade samma fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag hittat en begagnad g5a som jag ska köpa.

På min beställningsstatus hos apple står det att den är förberedd för avsändning, är det då för sent att avbeställa hela ordern?

Jag har beställt en med 2 gig minne, läste någonstans att man måste betala en avift då för att den är specialbyggd?

Beställde även en ipod i samma veva med gravyr så den måste jag antagligen köpa men det kan jag leva med.

Tänkte köpa g5an idag men jag vill egentligen bara veta att jag KAN avbeställa denna ordern först.

 

Ngn som vet?

 

Skulle vara grymt skönt om ngn kunde besvara detta innan jag åker iväg och tittar på den begagnade datorn i eftermiddag!

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara grymt skönt om ngn kunde besvara detta innan jag åker iväg och tittar på den begagnade datorn i eftermiddag!

 

MVH

jag tycker lugnt du ska köpa en begagnad G5 eller ännu bättre en intel core duo 20" som jag har. det är otroligt bra skärm på dom och enormt stor skillnad mot 17" som fanns förut. jag var inne och kollade nya imacen och det är STOR skillnad på skärmen på den nya och min core duo!

ring apple och avbetäll direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev inget med g5an.

Ska ringa apple på måndag morgon och be om att få en vit 20" intel istället annars avbeställer jag rubbet.

Den finns ju inte kvar på deras hemsida men de måste väl ha kvar sådana på lager eller!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska ringa apple på måndag morgon och be om att få en vit 20" intel istället annars avbeställer jag rubbet.

Den finns ju inte kvar på deras hemsida men de måste väl ha kvar sådana på lager eller!?

 

Det kan du glömma. Jag försökte få tag på en vit 24" när de nya ugnsmacarna släpptes och det gick inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer detta verkligen!?

Om varorna är redo för avsändning eller skickade så kan man inte göra en avbeställning, det borde man i mitt tycke kunna så lände de inte är skickade.

Läste också att 14 dagars returrätten inte innefattar graverade ipods(förståligt) och custom datorer.

Jag uppgraderade min mac till 2gig ram, innebär detta att jag inte kan returnera ngt av det jag beställt!!??

 

 

Nu är jag riktigt orolig...

Har nu också personligen sett imac 20 skärmen och nej tack säger jag!

Nästa gång ska jag läsa på ordentligt innan köp, jag räknade med att skärmarna skulle ha samma standard som de förra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt svensk lag kan du alltid returnera varor köpta på distans inom 14 dagar. Det spelar ingen roll om det är en "custom-dator".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog borde du kunna avbeställa eller åtminstone returnera den.

Dock skulle jag inte bli förvånad om du får betala en straff avgift för arbetet

med att bygga den efter dina spec.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag avbeställt hela ordern.

Nu är frågan om jag ska göra en ny beställning och då ta 24" eller om jag ska köpa den äldre vita 20"?

Har hittat den vita för 12500 och den nya 24" får jag ge ca 15000 för.

En annan fråga är om det är nödvändigt med applecare om jag har hemförsäkring+allrisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker som johnalder föreslår.

 

Jag kikade på iMac 24" på MediaMarkt förra veckan och kunde inte märka några skillnader, även då jag stod och bytte bakgrund och bläddrade så med bilder att en säljare undrade vad jag sysslade :respekt:

 

Jag var själv på MediaMarkt förra veckan och tycker det var en ENORM skillnad mellan 20" och 24" varianten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att om du inte måste ha en ny nu så avvakta någon månad & låt dom fixa skärmarna.

Jag har en "late 2006" jag var supersugen på att byta ut den när jag såg dem nya komma men jag klarade att dämpa mitt ha begär & det är jag glad för för jag är super nöjd med min vita 20".

 

När jag sedan fick det nya trådlösa keybordet så är jag mer en hel nöjd för det passar kanon bra tillsammans med iMac'en, vitt & aluminium precis som på den gamla iMac'en.

 

//H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att om du inte måste ha en ny nu så avvakta någon månad & låt dom fixa skärmarna.

Jag har en "late 2006" jag var supersugen på att byta ut den när jag såg dem nya komma men jag klarade att dämpa mitt ha begär & det är jag glad för för jag är super nöjd med min vita 20".

 

När jag sedan fick det nya trådlösa keybordet så är jag mer en hel nöjd för det passar kanon bra tillsammans med iMac'en, vitt & aluminium precis som på den gamla iMac'en.

 

//H

 

Jo, men Apple lär ju inte "fixa" 20-tummarna eftersom det egentligen inte är något fel på dem, utan bara TN-panelelstypen som är sämre än tidigare ochger problemen. Men vem vet, kanske de byter panel, man kan ju alltid hoppas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag avbeställt hela ordern.

Nu är frågan om jag ska göra en ny beställning och då ta 24" eller om jag ska köpa den äldre vita 20"?

Har hittat den vita för 12500 och den nya 24" får jag ge ca 15000 för.

En annan fråga är om det är nödvändigt med applecare om jag har hemförsäkring+allrisk?

 

Vad du än gör, ska du inte köpa extraminne från Apple. Det är som att slänga pengarna i sjön. :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men Apple lär ju inte "fixa" 20-tummarna eftersom det egentligen inte är något fel på dem, utan bara TN-panelelstypen som är sämre än tidigare ochger problemen. Men vem vet, kanske de byter panel, man kan ju alltid hoppas.

 

Så kan det ju vara, men om fler gör som du avbeställer pga låg kvalitet så måste Apple förstå att deras kunder inte accepterar vad skräp som helst. Jag menar det ska ju se bra ut även när Mac'en är igång oxå.

Dagens användare är mer kräsen då det gäller skärmkvalitet då vi ser på skärmar dagligen på jobbet, när vi ser på TV (flatscreen) så jag tror Apple biter sig själva i ändan med dessa paneler.

 

 

Dom kommer nog att ändra detta, kanske inte med en gång men inom 6-9 mån. Dom brukar ju uppgradera panelerna lite då & då & då skryter dom med hur mycket "brighter" den & den skärmen är i förhållande till föregående.

 

Så mitt råd är håll ut om du kan eller köp en över disk som du kan kolla så att du får en som du är nöjd med. :D

 

// H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...