Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Webbläsartips!


iMarc

Rekommendera Poster

Blev mycket glatt överraskad av nya Netscape Navigator 9.0.B3

 

Snabbare än Firefox, och vad jag kan se fler funktioner. Siter som jag har haft problem med förut i Safari funkar utmärkt. Ett stort plus är också att man kan få bokmärken att automatiskt öppnas i en ny flik!

Bästa webbläsare hittills i mitt tycke, nu ryker Firefox :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev mycket glatt överraskad av nya Netscape Navigator 9.0.B3

 

Snabbare än Firefox, och vad jag kan se fler funktioner. Siter som jag har haft problem med förut i Safari funkar utmärkt. Ett stort plus är också att man kan få bokmärken att automatiskt öppnas i en ny flik!

Bästa webbläsare hittills i mitt tycke, nu ryker Firefox :)

Netscape är byggt på samma motor som Firefox, Mozilla och Camino, dvs Gecko.

Har inte provat, men det är ju kul om dom har fått till nåt bra. Man blr ju lite sentimental eftersom Netscape 4.7 var dominerande och den utan jämförelse bästa läsaren i slutet på 90-talet.

 

Men spara Firefox du. Man behöver ha några läsare i reserv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja denna är kanon tycker jag. Jag har använt Netscape för många år sedan men då tyckte jag den var plottrig och seg, denna är riktigt snabb.

Jag har testat alla mina bokmärken och alla sidor visas som de ska :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

tycker Safari ändå laddar upp sidorna snabbare faktiskt...firefox är ju en kompetent läsare men så himla seg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker Safari ändå laddar upp sidorna snabbare faktiskt...firefox är ju en kompetent läsare men så himla seg

Japp Safari är snabbare, men denna har mer funktioner och funkar med de sidor jag haft problem med i Safari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Netscape Navigator 9 är min absoluta favorit och har varit sedan den kom. Inte bara för att den i mitt tycke är snyggast utan även för att alla "oumbärliga" add-ons till Firefox funkar till den. Även McAfee SiteAdvisor för Firefox funkar till Navigator(gratis). Testa om ni inte har gjort det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite offtopic, finns det något sätt att få processorn sluta maxa så fort man kör flashinnehåll i webbsidor? Flashblock är ju bra men ibland vill man ju köra det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser man på prestanda testerna på senaste Opera 9.5 Kestrel dom jobbat med över 1år intensivt så verkar inte många läsare ha nått att sätta emot.

Kört den sen första releasen och är mer än överaskad av snabbheten och dom många ännu smartare funktioner.

http://nontroppo.org/timer/kestrel_tests/

Är en gammal inbiten Opera räv sen version 4 men denna är outstanding trots att den bara är i alpha stadiet. Den som vill testa.

http://my.opera.com/desktopteam/blog/2007/...e-more-snapshot

 

Min uppfattning är fortfarande att bara dumma amerikanare kör fortfarande Netscape.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser man på prestanda testerna på senaste Opera 9.5 Kestrel dom jobbat med över 1år intensivt så verkar inte många läsare ha nått att sätta emot.

Kört den sen första releasen och är mer än överaskad av snabbheten och dom många ännu smartare funktioner.

http://nontroppo.org/timer/kestrel_tests/

Är en gammal inbiten Opera räv sen version 4 men denna är outstanding trots att den bara är i alpha stadiet. Den som vill testa.

http://my.opera.com/desktopteam/blog/2007/...e-more-snapshot

 

Min uppfattning är fortfarande att bara dumma amerikanare kör fortfarande Netscape.

Opera likt safari klarar inte vissa webbsidor som jag besöker, så det blir tummen ner för den browsern :ThumbsDown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Opera likt safari klarar inte vissa webbsidor som jag besöker, så det blir tummen ner för den browsern :ThumbsDown:

Nu finns det ju fel i olika webbläsare, så din iakttagelse kanske är rätt: det är webbläsarna som inte klarar att visa sidorna.

 

Men i 99,999% av alla fall när en sida visas fel i en webbläsare, så beror de INTE på webbläsaren, utan på den/dom som konstruerat sidan. Antlingen är koden fel rent objektivt, dvs håller sig inte till gällande standard osv. Eller så har utvecklarna inte brytt sig om att justera för olika webbläsare.

 

Alltså: Det är väldigt sällan webbläsarens fel, utan konstruktörens. Ett bra/snabbt sätt att kolla att en sida åtminstone är gjord enligt gällande standard är att klistra in URL:en här: http://validator.w3.org/ och testa. Visar den fel, så kontakta dom som driver sajten och tala om att dom slarvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Opera likt safari klarar inte vissa webbsidor som jag besöker, så det blir tummen ner för den browsern :ThumbsDown:

Precis som Danne Vendel skriver att oftast har skaparen inte följt standarden och bör inte skyllas på läsaren i alla lägen.

 

 

Testar Operas hemsida så får man inte ett enda fel så där ligger många andra sidor med drösvis med fel.

http://validator.w3.org/check?uri=www.oper...ine&group=0

 

Bara det säger ju en del hur läsaren är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Danne Vendel skriver att oftast har skaparen inte följt standarden och bör inte skyllas på läsaren i alla lägen.

Testar Operas hemsida så får man inte ett enda fel så där ligger många andra sidor med drösvis med fel.

http://validator.w3.org/check?uri=www.oper...ine&group=0

 

Bara det säger ju en del hur läsaren är.

Lite skeptiskt till det där. Jag har aldrig haft problem med vare sig Firefox eller Netscape, har alltid visat sidorna bra och heller inte haft problem med formulärskickande med utloggningar som följd.

Frågan är ju varför inte Safari och Opera fungerar med vissa siter medans Netscape gör det. Har ännu inte stött på något problem vad gäller Firefox och Netscape.

Safari är ruskigt snabb, finns nog ingen som klår Safari vad gäller hastighet, men varför i hela friden kan inte denna webbläsare som stöder mest standarder inte visa webbsidor korrekt är för mig en gåta eftersom Netscape och Firefox gör det och dessutom har stöd för mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite skeptiskt till det där. Jag har aldrig haft problem med vare sig Firefox eller Netscape, har alltid visat sidorna bra och heller inte haft problem med formulärskickande med utloggningar som följd.

Frågan är ju varför inte Safari och Opera fungerar med vissa siter medans Netscape gör det. Har ännu inte stött på något problem vad gäller Firefox och Netscape.

Safari är ruskigt snabb, finns nog ingen som klår Safari vad gäller hastighet, men varför i hela friden kan inte denna webbläsare som stöder mest standarder inte visa webbsidor korrekt är för mig en gåta eftersom Netscape och Firefox gör det och dessutom har stöd för mindre.

Så här:

 

Webbsidor kan byggas med hjälp av miljarder och åter miljarder av olika kodkombinationer. Det är praktiskt och teoretiskt omöjligt att ALLA webbläsare ska vara byggda för att klara ALLA dessa miljarders miljarder kombinationer. Du finns ALLTID någon udda kodkombination som en webbläsare renderar felaktigt även om koden är enligt standard.

 

Om du inte har stött på problem med Firefox eller Netscape, så har du haft tur. Om du haft problem med sidor i Safari och Opera så har du haft otur. För andra användare är det säkert tvärtom. En del webbläsare kan ha "överseende" med några fel i koden, andra är stenhårda och renderar precis så felktigt som koden säger att den ska rendera sidan.

 

Jag har ju redan förklarat tidigare att det i 99,9999% av alla fall INTE är webbläsarens fel, utan konstruktörens. Kolla problematiska sidor i W3C:s validator som jag länkade till så får du se hur gott om fel det faktisk finns i de mest välrenommerade hemsidor. Starta också debug-menyn och kolla t.ex. syntaxfel i javascripter, så får du också se hur häpnadsväckande ofta sajterna är felbyggda.

 

När du gjort det, så kanske du börjar förstå att det ibland t.o.m är imponerande att webbläsarna visar en del sajter över huvud taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite skeptiskt till det där. Jag har aldrig haft problem med vare sig Firefox eller Netscape, har alltid visat sidorna bra och heller inte haft problem med formulärskickande med utloggningar som följd.

Frågan är ju varför inte Safari och Opera fungerar med vissa siter medans Netscape gör det. Har ännu inte stött på något problem vad gäller Firefox och Netscape.

Safari är ruskigt snabb, finns nog ingen som klår Safari vad gäller hastighet, men varför i hela friden kan inte denna webbläsare som stöder mest standarder inte visa webbsidor korrekt är för mig en gåta eftersom Netscape och Firefox gör det och dessutom har stöd för mindre.

För det första: Firefox och Netscape har samma renderingsmotor, vilket betyder att de i praktiken är samma webläsare vad det gäller visning av sidor.

 

För det andra, anledningen till att sidor fungerar oftare i Firefox och oftast i Explorer beror inte på att de är bättre webläsare utan att det är i de webläsarna som webdesigners testar sina sidor. En del testar bara i Explorer (den vanligaste webläsaren, därför fungerar i stort sett alla sidor med Explorer) och en del andra testar i Explorer och Firefox. Då upptäcks och rättas till de fel som uppstår när sidorna visas. Få webdesigners testar i alla olika versioner av Firefox, Explorer, Safari, Opera, iCab, Konqueror etc eftersom detta skulle innebära ett enormt extrajobb. Effekten är fel som bara visas i mindre populäre webläsare missas.

 

En annan och bättre taktik än bara testande är förstås validering, som Vendel förelsagit, som kontrollerar om sidan innehåller några fel och i så fall rätta till dessa. Då fungerar sidan normalt sett utan problem i alla webläsare.

 

Så, skäll alltså hellre på felaktigt programmerade sidor och dåliga eller slarviga webdesigners (många är inte alls utbildade eller kunniga utan provar sig bara fram vad som råkar fungera) än att klaga på webbläsarna som oftast visar nästan hur felaktig kod som helst utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tyvärr så struntar ofta webbdesigners i annat än Explorer och Firefox. Men varför inte bygga om tex Safari lite så den får samma kompatibilitet som ex Firefox?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tyvärr så struntar ofta webbdesigners i annat än Explorer och Firefox. Men varför inte bygga om tex Safari lite så den får samma kompatibilitet som ex Firefox?

Suck... jag vet inte om du fattat vad jag försökt förklara tidigare. Kanske är det mina förklaringar som är dåliga...

 

Jag föreslår att du kontaktar Safaris utvecklingsteam och ber dom bygga om den "lite". Dom har säkert inte ens tänkt på det.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck... jag vet inte om du fattat vad jag försökt förklara tidigare. Kanske är det mina förklaringar som är dåliga...

 

Jag föreslår att du kontaktar Safaris utvecklingsteam och ber dom bygga om den "lite". Dom har säkert inte ens tänkt på det.... ;)

Jo jag fattar, men om de flesta sidor görs för IE och Firefox, så borde ju Safari hänga med i utvecklingen lite och anpassa sig så att läsaren kan visa korrekta sidor som IE och FF gör.

Att Safari är snabbast räcker inte. Tror det är många som väljer FF framför Safari pga att inte sidor visas korrekt eller strul med utloggningar, lösenord etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag fattar, men om de flesta sidor görs för IE och Firefox, så borde ju Safari hänga med i utvecklingen lite och anpassa sig så att läsaren kan visa korrekta sidor som IE och FF gör.

Att Safari är snabbast räcker inte. Tror det är många som väljer FF framför Safari pga att inte sidor visas korrekt eller strul med utloggningar, lösenord etc.

Nej, jag är ledsen, men du verkar tyvärr inte ha begripit ett dugg av det jag skrivit.

Men kontakta alltså gärna Safaris utvecklare med dina tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

håller med Danne, man kan inte avvika från standarder bara för att Explorer gör detta, ett sådant beteende gör ju i slutänden det omjöligt att få någon slags gemensam internetstandard. En läsare ska skrivas efter webbstandardkoder, inte tvärtom! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med Danne, man kan inte avvika från standarder bara för att Explorer gör detta, ett sådant beteende gör ju i slutänden det omjöligt att få någon slags gemensam internetstandard. En läsare ska skrivas efter webbstandardkoder, inte tvärtom! ;)

Är det inte webdesignerna som sätter standarder egentligen? Jag menar det är ju de som gör siterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...