Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Krönika i tidningen Mobil


Rob

Rekommendera Poster

Ville bara visa er vad Linus Brohult, krönikör på tidningen Mobil skrev idag:

 

3G är inget att ha, sa Apples Steve Jobs i veckan när han lanserade Iphone på den europeiska marknaden. Surt sa räven om rönnbären, heter det i en gammal fabel som handlar om just detta - en dålig förlorare som inte erkänner att han misslyckats med det han egentligen skulle velat.

 

Jag är helt säker på att Jobs mycket hellre hade velat stå där och briljera med en Iphone med turbo-3G. Visat sig ligga i frontlinjen. ”It's amazing” skulle han ha sagt när han då hade demonstrerat webbsurfning i mobilen via turbo-3G. Och Apple-fansen hade jublat i vanlig ordning.

 

Men nu råkar det vara så att Apple valt Infineon som leverantör av mobilplattform till Iphone. Och Infineon är på efterkälken vad gäller 3G. Därför lär vi få se en 3G-Iphone först i mitten av nästa år tidigast. Då kommer konkurrenterna redan ha kört turbo-3G i sina lurar ett bra tag.

.

Den här veckan har Iphone alltså börjat säljas i Europa, fast än så länge bara i England, Tyskland och Frankrike.

 

Men även om den hade hittat hit till Sverige hade den varit svår att rekommendera någon att köpa. Inte bara för det galet höga priset (13000-14000 kronor), utan också för att den känns lite gammal redan nu. Apple är på efterkälken i jämförelse mot konkurrenterna. Iphone blir intressant på allvar först när Apple kommer ikapp.

 

/Rob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13000:- ??

 

var har han fått det priset ifrån ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt! Och iPhonen har börjat säljas denna vecka också....... :fundersam:

 

/Rob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lekte med en ipod touch idag och måste säga att webbläsaren (samma som i iphone) är helt fantastisk jämfört med andra mobiler. Fast samtidigt är jag också grymt besviken på att det inte är 3g (eller outlook sync och push mail..), blir ingen iphone på ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

priset är kanske inräknat abonemangskostnader osv?

 

Men om man ska använda den i Sverige så köper man ju den knappast med AT&T abonemang. Min kostade 5000:- allt som allt (8gb) och då köpte jag den innan prissänkningen.

 

Jag är helnöjd med min iallafall, och batteritiden är helt ok, vilket den kanske inte hade varit med 3G. WiFi äter batteri dock..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

vet inte vad Telia eller Telenor (eftersom det tydligen verkar bli de som ror hem kontraktet) har för priser och eventuella specialabbonemang. Vara bara en trolig förklaring till varför han skrev ut det priset. Det, eller så tog han telefonens kostnad tillsammans med ett abonemang från AT&T vilket isf innebär att han är en inkompetent krönikör :ThumbsUp:

 

egentligen kostar ju inte iPhone mer än det som Apple tar eftersom man kan låsa upp sin mobil och sedan använda den med valfritt abbonemang

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märklig artikel. Jobs har ju flera gånger sagt att anledningen till att 3 G saknas i iPhone beror på att detta skulle kräva ett mer utrymmeskrävande batteri för att inte driftstiden ska bli oacceptabelt kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märklig artikel. Jobs har ju flera gånger sagt att anledningen till att 3 G saknas i iPhone beror på att detta skulle kräva ett mer utrymmeskrävande batteri för att inte driftstiden ska bli oacceptabelt kort.

 

Kanske det som menas med att leverantören är på efterkälken?

Dvs får inte ordning på effektbehovet. Men vad vet jag, kanske inte är så...

Äsch, ska sluta spekulera och lägga mig istället

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skandal att bara publisera en sån artikel stämmer ju inte för 5 öre! Appel event va i veckan och där pressenterades operatörerna i England, tyskland och frankrike. Steve sa också att den släpps den 9 November och att det inte kommer bli någon 3g pga batteritiden! Hmmm vem ska vi tro på.

 

Linus Brohult skandal att du publiserar denna artikel!

Ta reda på fakta först!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...