Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Det går tio Steve Jobs på en Bill Gates


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Tar denna tråd för en undran som slagit mig då och då...

 

Är det inte konstigt att en it-legend, vd i superföretag och multimiljardär demar prylar och latjo mjukvara på mediala tillställningar???? Jag har aldrig hört att vd'n för BMW'n demar nya bilmodellen och visar hur smart förarsätet kan regleras. Eller att Sony's vd demar nya hdv-kamerans fiffiga 16:9-format...och att skärmen kan vinklas 360°.

 

Visst är det skumt...ovanligt...det måste ju bero på att han verkligen VILL göra det - att han egentligen är en liten grabb som tycker det är kul :-). Någon annan förklaring kan jag inte se. jag kan t.o.m. tänka mig att delar av styrelsen visat missnöje med sakerna tillstånd, men att Jobs övertygat dom om att det inte skadar bizniz...utan t.o.m. är bra för bizniz.

(jag tror inte det spelar någon roll för bizniz)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det så att Steve är en av oss och att han är stolt och glad över alla nya häftiga och häftigt designade Appleprylar. Så glad och stolt att det glädjer honom ofantligt att få visa dem för oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det så att Steve är en av oss och att han är stolt och glad över alla nya häftiga och häftigt designade Appleprylar. Så glad och stolt att det glädjer honom ofantligt att få visa dem för oss.

 

Mja...en av oss är han nog inte :-D. Det var länge sedan han var en av oss. Men annars stämmer det nog det du skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobs fortsätter där han började - Wozniak var ju främst konstruktör, och Jobs försäljare - med vad han är bra på: PR.

 

Antagligen skulle heller inte VD:ar för bilföretag försumma möjligheten att höja försäljningen genom personliga framträdanden, förutsatt: att någon utanför företaget visste vem de var, och om det hade positiv effekt för försäljningen.

 

Jobs är uppenbarligen bra på att stå på scen - finns ingen anledning att överge ett koncept som ger mervärde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steve Jobs kanske är känd för oss nördar här på ett mac-forum, men 95% av Mac/iPod-ägare runt världen har givetvis aldrig hört talas om snubben - ännu färre bland potentiella Apple-konsumenter. Hans framträdanden varken höjer eller sänker försäljningen. Det är min övertygelse.

Apple skulle kunna köpa en kändis som demade, eller professionella försäljarartister. Apple kan köpa vad som helst inför en demo. Inom företagets väggar finns också givetvis ett antal som är lika entusiastiska, kunniga och bra på att dema.

Nej, han gör det därför att han tycker det är kul och han skiter i att övriga big-bizniz-kulturen ser ner på det (en del ifrågasätter hans psykiska hälsa).

Jobs är unik. Galen. Helt annorlunda alla andra multinationella företags vd'ar. Det skulle vara kul om kapitalismen kunde producera mera fritänkare som han...men den kulturen är väldigt formell och "stalinistisk". Alla har t.o.m. samma klädedräkt/uniform - ofta i grått eller svart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans framträdanden är ju en av de saker som är kul med Apple.

"May he live long and prosper......" Gammal Vulcan-hälsning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl se till att posta flitigt här på forumet, så hans nylle sprids väl, så kanske det går 9 steve på en bill :totaltgalen:

(för er som inte fattar, jag har en steve-avatar just nu, okey?) edit: tror jag lurade mig själv lite där, men aja :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steve Jobs kanske är känd för oss nördar här på ett mac-forum, men 95% av Mac/iPod-ägare runt världen har givetvis aldrig hört talas om snubben - ännu färre bland potentiella Apple-konsumenter. Hans framträdanden varken höjer eller sänker försäljningen. Det är min övertygelse.

 

Jag kände till Steve Jobs långt innan jag började hänga på det här forumet, och det som ändå en relativt medelmåttigt Mac-fixerad Mac-ägare (dvs, inte prylgalen). Kunskapen tror jag kom genom att man som Mac-ägare är i sån minoritet att man närmast automatiskt finner sig tilllhöra en datorvärldens sub-kultur. Jag tror att man då tenderar att lära sig utan att man ens försöker: som varifrån grejerna kommer, bakgrundshistoria, osv. Jag tror att det är så det funkade för mig. Hade jag köpt en PC hade jag idag antagligen inte vetat vem t ex Steve Ballmer är eftersom jag då bara hade sett datorn som en bland flera hushållsprylar och ingenting som placerade mig i en urskiljbar grupp (en nära utrotninsghotad dessutom som läget var 1996 när jag köpte min första Mac - vilket bidrog till sub-kulturkänslan och medvetenheten om det speciella i att jag ägde en Mac).

 

Jag tror - kan ju bara tro - att Jobs höjer försäljningen genom att bidra till att skapa uppmärksamhet. Även om han förstås inte skulle komma långt utan bra prylar.

 

Apple skulle kunna köpa en kändis som demade, eller professionella försäljarartister. Apple kan köpa vad som helst inför en demo.

 

Jo, fast det skulle väl se lite märkligt ut - se 'köpt' ut? Och Steve Jobs tror jag numera faktiskt förtjänar att kallas för om inte kändis, så åtminstone rätt känd - eller t o m välkänd. Mycket av den allmänna pressbevakningen av Apple och Apples produkter är inriktad på Jobs - en mediainriktning på person som jag tror är ovanligt hög för en producent av elektroniska hushållsprodukter. Apple behöver inte köpa en kändis, de har redan Jobs.

 

Nej, han gör det därför att han tycker det är kul och han skiter i att övriga big-bizniz-kulturen ser ner på det (en del ifrågasätter hans psykiska hälsa).

 

Är det sant? Vilka är det som ifrågasätter hans psykiska hälsa? Andra företagsledare?

 

Jobs är unik. Galen. Helt annorlunda alla andra multinationella företags vd'ar. Det skulle vara kul om kapitalismen kunde producera mera fritänkare som han...men den kulturen är väldigt formell och "stalinistisk". Alla har t.o.m. samma klädedräkt/uniform - ofta i grått eller svart.

 

Jag håller med. Det finns ju inte så många framgångsrika halvarabiska amerikanska företagsledare som pratar öppet om sina LSD-erfarenheter. Eller som tänker 'nedifrån gatan och upp', dvs utgår från konsumentens behov på samma vis som Jobs. Fler sådana galningar behövs! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att dessutom addera lite substans:

 

Sökning i New York Times på Steve Jobs = 3938 artiklar.

 

Det ultimata testet på kändisskap - sökning på Google:

 

Steve Jobs = 89 100 000 träffar

 

Beatles = 56 900 000 träffar

 

Britney Spears = 40 100 000 träffar

 

Nelson Mandela = 322 000 träffar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att dessutom addera lite substans:

 

Sökning i New York Times på Steve Jobs = 3938 artiklar.

 

Det ultimata testet på kändisskap - sökning på Google:

 

Steve Jobs = 89 100 000 träffar

 

Beatles = 56 900 000 träffar

 

Britney Spears = 40 100 000 träffar

 

Nelson Mandela = 322 000 träffar

 

 

Boojaa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blogg = 38 200 000 träffar

bibel = 10 000 000 träffar

 

webbhotell = 2 170 000 träffar

hyreshus = 294 000 träffar

 

Detta betyder således att fler svenskar vet vad bloggar och webbhotell är - än vad dom känner till bibel och hyreshus.

 

Jisses.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blogg = 38 200 000 träffar

bibel = 10 000 000 träffar

 

webbhotell = 2 170 000 träffar

hyreshus = 294 000 träffar

 

Detta betyder således att fler svenskar vet vad bloggar och webbhotell är - än vad dom känner till bibel och hyreshus.

 

Jisses.

 

Som till ateist gränsande agnostiker borde jag bli uppmuntrad... :)

 

Samtidigt: om jag förstår dig rätt menar du retoriskt att söksiffror på Google inte alls är att lita på när det gäller att mäta hur välbekant någonting är? Jag håller med dig i så fall. Jag roade mig med att göra jämförelser, men jämförelserna anser jag inte är det mest talande.

 

Dels tycker jag att redan söksiffrorna för Jobs hos NYT gör det rimligt att förmoda att Jobs är mycket känd. Men för att i övrigt hålla mig till Google-resultaten: låga söksiffror på Google bör logiskt kunna förmodas vara en säkrare reflektion av intresse än av kunskap. Ingenting hindrar ju att kunskapen om ett ämne som t ex hyreshus är högt hos folk i allmänhet även om det inte är så intressant att nämna på Internet jämfört med andra ämnen. Alternativt skulle ett ämne kunna vara precis så okänt som det verkar vid låga söksiffre-resultat och i relativ jämförelse - det är av naturliga skäl svårt att veta vad som är vad i sådana fall.

 

Det omvända tror jag dock inte gäller: vid höga söksiffre-resultat kring en person bör det vara ett rätt säkert antagande att denne också är välkänd. Det är logiskt enkelt: om många lägger ut text som nämner en och samma person vid namn på Internet, är det också rimligt att förmoda att de flesta som lägger ut materialet är kunniga om den omtalade personens existens; höga söksiffre-resultat bör vara en god indikation på hög kändisnivå. Ett kändisskap över Internet kan visserligen tänkas vara oproportionellt fördelat över kulturgränser - men å andra sidan går det att förmoda att det är inom västvärlden som Apple är mest välkänt och då även Steve Jobs. Att med utgångspunkt från sökresultatet på Google därför säga att Jobs är en mycket välkänd person inom vår västliga kultursfär tror jag är riskfritt.

 

Övertygad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu säger det väl sig självt att både Brittan, Beatles och Nelson är betydligt mer välkända än lilla Jobs. Det vore ju larvigt att påstå annat.

 

Men visst, jag förstår vad du menar; Steve Jobs är känd. Ja. Men knappast i samma utsträckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu säger det väl sig självt att både Brittan, Beatles och Nelson är betydligt mer välkända än lilla Jobs. Det vore ju larvigt att påstå annat.

 

Men visst, jag förstår vad du menar; Steve Jobs är känd. Ja. Men knappast i samma utsträckning.

 

Vad det bevisar är att det står mer om Steve Jobs än Beatles på nätet. Capish........? :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu säger det väl sig självt att både Brittan, Beatles och Nelson är betydligt mer välkända än lilla Jobs. Det vore ju larvigt att påstå annat.

 

Men visst, jag förstår vad du menar; Steve Jobs är känd. Ja. Men knappast i samma utsträckning.

 

Säkert sant. Alla som känner till någnting skapar ju inte en Internet-sida om det. Men vad jag främst invände mot:

 

Steve Jobs kanske är känd för oss nördar här på ett mac-forum, men 95% av Mac/iPod-ägare runt världen har givetvis aldrig hört talas om snubben - ännu färre bland potentiella Apple-konsumenter.

 

Jobs har flera gånger stått på Time Magzine's lista över världens 100 mest inflytelserika pesoner - senast i år.

 

Jobs står omnämnd i Guinness World Records (som den lägst betalda VD:n - formellt sant, men fel i stor).

 

Jobs 'keynotes' kallas' Steve-notes'. Och om inte det vore ett mått på kändisskap så har de också parodiserats på Saturday Night Live - vilket kräver kändisskap för att fungera. I flera populärkutlurella filmer nämns också Jobs direkt vid namn utan vidare förklaringar.

 

Jobs förekommer i Notable Names Database. Det har skrivits minst 9 biografier över Jobs. Han är känd inte bara inom datavärlden utan även inom filmvärlden (Pixar) och nöjesvärlden (iPod, iTunes Store).

 

Osv, osv - man kan fråga vilken grad av uppmärksamhet som innebär kändisskap - men detta räcker väl? Sedan följer förstås kändisskap demografi, åldersgrupper, kulturgrupper ...men bland just iPod och Mac-ägare bör väl Jobs rimligen vara välkänd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...