Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook eller Macbook pro?


Onajj

Rekommendera Poster

Hej där alla!!!

 

Har en liten fråga bara, jag har bestämt mig för att köppa en bärbar Mac men vet inte vilken.

Vill gärna ha en Macbook Pro men vet inte fall jag har användning av det. man vill ju häller inte slänga ut massa tusenlappar extra i "onödan".

 

Jag ska använda datorn till att spela in musik och vardagsliv som msn osv

Sedan hade jag tänkt mig att spela in för bandet, och det är ju guitar, bas, sång och trummor men undrar fall det räcker med en MacBook och uppgradera den till 2gig i ram eller ska man ha en MacBook Pro.

 

Kommer man märka så stor skillnad på en Macbook 2.16ghz, 2gig ram eller en 2.2ghz MacBook Pro?

Eller kommer inte MacBooken klara av det alls??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Macbook Pro har ju lite snabbare CPU, som du ser, men det är knappast märkbart.

 

Den största skillnaden mellan de båda datorerna är att Macbook Pro har ett dedikerat Nvidia-grafikkort medan Macbook har ett integrerat grafikchip. Använd inte Macbook om du behöver grafikresurser för spel eller 3D. Men för det du listar krävs inget direkt kraftigt grafikkort, så av den anledningen räcker Macbook.

 

Macboo Pro har det nya Santa Rosa-moderkortet med snabbare systembuss och stöd för upp till 4 GB minne, medan Macbook har långsammare systembuss och bara stödjer 3 GB minne.

 

Sen har ju Macbook pro lyxfeatures som Expresscard-slot, upplyst tangentbord och firewire 800.

 

Macbook pro har (givetvis) större skärm och högre upplösning, men pixeltätheten är 3% högre på Macbook. Skärmen är blank på Macbook, vilket kan väljas till på Macbook pro.

 

Macbooks skal är polykarbonat, medan Macbook pro är gjord av aluminium. Beror väl lite på vilket material man gillar bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey.

Grafiken är inte så viktikgt för mig som du ser. Kanske man vill koppla in en extern skärm men det funkar väll och blir bra? Se film ex??

Sedan att bet 6000kr extra käns lite patetiskt för att få belyst tagenbord, 800 port som jag nog ändå inte kommer använda och aluminuim är ju nice tagenbordet med men inte värt det.

 

Men vad menas med att den har lånsammare systembuss?Är det något jag kommer märka av?

Och 3 gig räker ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Grafiken är inte så viktikgt för mig som du ser. Kanske man vill koppla in en extern skärm men det funkar väll och blir bra? Se film ex??

 

Absolut! Inga problem.

 

Systembussen är lite obskyr, och jag vet inte hur mycket det egentligen märks att gå från 667 MHz till 800 MHz som är fallet. Tror inte du ska hänga upp dig på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Okey.Men tackar för hjälpen då vet jag vad jag ska köppa nu :)!!!

 

OBS! Macbooken har inte uppgraderats på länge, och saknar som sagt fortfarande den redan gamla Santa rosa-plattformen. Apple expo dyker upp nästa vecka, och med det möjligtheten att Macbook uppgraderas.

Eller så uppgraderas den inte föränn i januari. Det är svårt att veta, men jag kommer vänta till nästa vecka innan jag köper min Macbook.

 

Edit: Det här inlägget borde givetvis ha legat först...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey.. men det är igen fara då väntar man en vecka :P

Men vad är det för något, har igen aning :S :P??

Hört talas om det men inte mera än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet. :geros:

 

Lycka till med beslut och köp.

 

Jag skulle nog spara lite till, vänta till uppdateringarna med Penrynchipet

och satsa på en MacBookPro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Apple Expo? En mässa där Apple-relaterade företag kan ställa ut och hålla föredrag. Ibland använder Apple själva tillställningen för att släppa nya produkter--till exempel iMac G5 år 2004--men annars inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jag skulle nog spara lite till, vänta till uppdateringarna med Penrynchipet

och satsa på en MacBookPro.

 

Jupp; penryn ska ju dyka upp i november, men frågan är om Apple klämmer in en uppgradering före julhandeln, och inte hellre väntar till Macworld i januari. Så länge kan jag inte vänta, så jag köper snart. :)

 

På Macworld skulle då Macbook Pro kunna tänkas få Penryn, samtidigt som Macbook får de Merom-processorer som Macbook Pro har nu, samt det i så fall obligatoriska Santa rosa-moderkoret som krävs för de processorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du ställer frågan så föresätter jag att du ha råd. Då tycker jag du ska lägga de extra tusingarna på pro'n. Firewire 800 ifall du kommer vilja ha ett ljudkort. Mer kräm skadar inte vid musikproduktion, t.ex lägga effekter som reverb osv. Tråkigt att lägga 12kkr och efter ett tag märka att det fattas lite i prestanda, hellre då lägga 17kkr och vara nöjd i 3år. Men det är ditt beslut så klart, heller inte säkert att Macbooken inte skulle täcka dina behov.

 

Lycka till...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudkort o allt det där är igen fara, har grejer.

Men du menar att det kanske inte räker. aj då:/...

Varför skulle de inte göra det?

Det räcker en bit men du menar att när man börjar mixa krångla med effekter osv när det blir mera kanaler att den kommer säcka ihop?(Eller gå trögt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det är alltså överföringshastigheten mellan ljudkort och dator som avses. Firewire 400 ger dig givtevis 400 Mbit/s, så om du spelar in i 24 bitar och 96 kHz borde du kunna kör med över 170 kanaler, då en kanal borde ta upp 2,304 Mbit/s om inte jag missuppfattat allt.

 

Sen är det säkert en massa extra kommuniktation som pågår, men som du ser är firewire-bussen rätt bred.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Hur gör du idag? Om du har firewire 400 nu kommer det fungera lika bra på Macbook med fw400.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag har en kommpis som är helt okey på att mixa också han har en pc där han spelar in allt via en mic och lägger på trummor efter och allt igenom det ljudkortet som sitter i datorn och det låter som vilken inspelat skiva som helst i en studio. Och det är usb2.0

Så det borde ju räcka med 400? :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har inte jag varken MB eller MBP så jag vet inte vart "gräns" går i antal kanaler och effekter. Det får någon annan som håller på med musik på MB att svara på. Sen beror det såklart på hur många kanaler/och effekter du har behov av.

 

Mbp'n är nyligen uppdaterad och hade jag kunnat välja så hade jag såklart valt den dator som jag tror har längst "livslängd". Macbooken kanske täcker dina behov alldeles utmärkt och då är det såklart onödigt att lägga extra cash. Ursäkta om mitt svar är lite vagt, jag kan tyvärr inte säga köp den eller köp den. Enda rådet är att forska vidare så du inte köper något du ångrar.

 

Lycka till...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PowerMac Dual g5 1.8ghz 1.5gb ram. guitarrig 2 (usb2 ljudkort). Den klarar precis mina behov , 5-7 audiospår med effekter, 5-7 mjukvaruinstrument (synt, trummor osv), extern hårdisk FW/800, Lägger jag på ett impuls reverb (simulerar acustik) på masterspår så blir datorn rätt trött och jag med ;) Kör Garage Band för tillfället har inte orkat fördjupa mig i Logic än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...