Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

äldre iMac


Jerry

Rekommendera Poster

iMac (Slot Loading): Install iMac Firmware 4.1.9 Before Mac OS X 10.2 or later.

 

If you own an iMac (Slot Loading) computer, you must install the iMac Firmware Update 4.1.9 before installing Mac OS X 10.2 or later.

 

The iMac Firmware Update 4.1.9 is available on the Mac OS X Install CD Disc 1. It also available online and can be downloaded if needed.

 

To install the iMac Firmware Update 4.1.9, your iMac (Slot Loading) computer must be started up from Mac OS 9.1, or 9.2, which must be installed on the hard disk. You cannot install the firmware update if the computer is started up from a CD-ROM, or a network disk. If you normally start up the computer with Mac OS X, you must start up from Mac OS 9.1 or 9.2. For instructions on how to do this, see technical document 106667 "How to Switch Between Mac OS 9 and Mac OS X".

 

Once you have started up from Mac OS 9, open iMac Firmware Update 4.1.9 and follow the update instructions that appear on the screen.

 

The iMac Firmware Update 4.1.9 is available on the Mac OS X Install Disc 1 in this path:

Mac OS X:Utilities:Firmware Updates:iMac Firmware Update

 

You may also download it from Apple Software Downloads. See software download document 75130, "iMac Firmware Update 4.1.9: Information and Download."

 

Related documents

 

86117 "Mac OS X 10.2: Update Firmware Before Installing"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså, du har fått ordning på't :-) Kul!

 

Om du har fått OSX 10.3 att fungera smärtfritt kanske du skall vara nöjd, men det kan bli bättre med 10.4... Det där har varit lite av ett vågspel de gånger jag roat mig i denna branchen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså, du har fått ordning på't :-) Kul!

 

Om du har fått OSX 10.3 att fungera smärtfritt kanske du skall vara nöjd, men det kan bli bättre med 10.4... Det där har varit lite av ett vågspel de gånger jag roat mig i denna branchen!

 

Jo det e sant. Men man kan ju alltid gå tillbaka annars. Fast först och främst så ska jag se till att ordna en större hårddisk så att om jag kör in tiger så har den lite utrymme för swapfiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Monolingual och släng ut 1 GB onödiga språk, hiva skrivardrivisarna och hela Garageband med loopar så har du 5 GB fritt direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Monolingual och släng ut 1 GB onödiga språk, hiva skrivardrivisarna och hela Garageband med loopar så har du 5 GB fritt direkt.

 

Valde bort Språk och Skrivardrivisarna direkt i installationen. :) Rensade direkt allt som jag kunde, med tanke på att det bara är en 10 gigs hårddisk.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe kan det vara samma skola? Angeredsgymnasiet? Roligt isåfall att inte alla försvann.. :)

Oj, inte samma skola då nä. :P Han går på Göteborgs Universitet - Sociologiska Instututionen. Så tips till iMac-älskare, dra er dit också ;) Han snackade med IT-ansvarig och fårga om han fick ta en, svaret var: "-Ta gärna två!" :) Nu purrar de med Panther ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yep, Det är M5521:an.

 

Tack för tipsen om Ebay, ska börja leta direkt. En större hårddisk får jag nog slänga in med. Nån som har koll på vilka som passar?

 

tycker den kör Panther överaskande bra faktiskt. Vad kan man maxa minne på en sån här tro? Är 512 gränsen?

 

Skulle Tiger vara nån idé på denna burk?

 

Tack för hjälpen!

1GB RAM är max.

Om du har det så kommer Tiger att funka bra, även om din 400MHz är minimikrav för Tiger.

Vad gäller hårddisk så ska det vara 3,5"-disk ata. Större än 128GB blir strul vill jag minnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1GB RAM är max.

Om du har det så kommer Tiger att funka bra, även om din 400MHz är minimikrav för Tiger.

Vad gäller hårddisk så ska det vara 3,5"-disk ata. Större än 128GB blir strul vill jag minnas.

 

Hmm, en 100+ disk och en gig i så vore denna dator nog rätt rolig.. Vilka minnen ska det vara, och nån idé var man hittar bra priser på HD och Ram? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisk hittar du nog på webhallen.com

Minnen blir nog billigast på blocket.se

 

Lite info om din dator:

post-16024-1190628556.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...