Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

äldre iMac


Jerry

Rekommendera Poster

Hej!

 

idag på skolan jag jobbar på så hade jag ett möte med dataansvarig, och fick se ett ett gäng gamla iMacs, dom skulle visst skrotas. Icke sa jag och plockade på mig en.

 

Vet inte specen på den än, men den har iaf en 512:a i ram. Det är den färglada runda fina iMacen.

 

Frågan e, vill ha lite tips på vad jag kan göra med den, räcker den till för att köra Panther tex? Och vad annat kan vara roigt, server, kanske ha för musik osv. Tips uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den funkar för Panther, eventuellt måste firmware uppgraderas först. Lite mer internminne skulle inte skada, men det funkar. Lite beroende på vad du ska använda den till förstås!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta allihopa!!! Att man inte bor i Göteborg... jag hade velat haft en. Eller två. Kanske tre.....

...…………………

 

Om den inte har kört OS X MÅSTE firmwaren uppgraderas! Du kan ha den som jukebox, server, surfdator... alla enkla göromål och spela gamla klassiska spel.... är den så ny så att den har FireWire så kan du använda DV-kamera och iMovie eller ansluta hårddiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla vad det är för processor.

Om den inte har Firewire så tycker jag att det inte är värt att börja mecka med den, men det är ju en smaksak.

 

De senare iMacarna i G3-serien kan faktiskt vara riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok nu ska vi se.. fått hem datorn. den har iaf firewire ingång. Den har just nu os 9 på den, men inget inlogg. tanken e att jag ska rensa och istallera nytt. vill ju helst ha panther. Men hur fixar jag firmwaren? och hur koller jag vilka spec den har? måste jag först installera nytt os 9, och därifrån uppdatera firmwaren, samt kolla spec, och sen installera os x?

 

Har tänkt ha musik på den, kanske nåt serverliknande..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur koller jag vilka spec den har?

Den har ju OS 9. Då kan du öppna Apple Systeminformation i Apple-menyn och se alla spec. Firmwaren måste uppdateras från OS 9. Du måste från OS 9 surfa till Apples hemsida och ladda ner en uppdatering och dra igång den, eller ladda ner den till en annan dator och flytta över filen till iMacen. När du drar igång uppdateringen stängs datorn av och du ska då trycka på startknappen och hålla den inne tills du hör en lång ton och startknappen börjar blinka tror jag. Sen börjar själva uppdateringen och då får du hoppas att det inte blir strömavbrott för det kan förstöra moderkortet om det händer under uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har ju OS 9. Då kan du öppna Apple Systeminformation i Apple-menyn och se alla spec. Firmwaren måste uppdateras från OS 9. Du måste från OS 9 surfa till Apples hemsida och ladda ner en uppdatering och dra igång den, eller ladda ner den till en annan dator och flytta över filen till iMacen. När du drar igång uppdateringen stängs datorn av och du ska då trycka på startknappen och hålla den inne tills du hör en lång ton och startknappen börjar blinka tror jag. Sen börjar själva uppdateringen och då får du hoppas att det inte blir strömavbrott för det kan förstöra moderkortet om det händer under uppdateringen.

 

Well, kommer inte åt os 9, lösenskyddat. Skolans gamla system. Men kan man med en panther skiva återställa lösenordet tro? kanske inte går.. annars får jag ominstallera os 9 då. Och strömavbrott får vi hoppas att det inte blir!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm. det verkar inte alls vara lösenordsskyddad nu när jag fått tid att faktiskt starta upp datorn.. men den hänger sig efter att os:et bottat upp.. hmm. har iaf startat upp den i fire wire mode för att se vad som finns på den. kan man installera uppgraderingen för firmwaren via firewire tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hah va fan, plocka en åt mig med ;-) jag kommer till götet om du gör det för att hämta, jag lovar! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe tyvärr. såg dom i mediarummet på skolan när jag var där och prata med filmläraren. dom skulle skrotas alla. så jag gick til ldataansvariga, dom e två. en av dom var där. han var sur och sa blankt nej. dom skulle skrotas. detta var för en vecka sen. idag gick jag dit så var den andra där, han tyckte det var helt lugnt att ta den. den, för dom andra var redan borta.. :(

 

Står några powermac G4:er med, arbetar på att få en som arbetsdata, vilket verkar svårare tyvärr.. men har itne gett upp.

 

Edit: nu i firewire mode så förskte jag boota upp datorn i classic, och då kom jag längre än innan.. men då kom adminlösen upp.. :( så det verkar som att installera nytt e vad som behövs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om det tidigare och begriper inte det där med att de måste skrotas. Man kan minsann inte bara få en.!? Varför är det så? Nån ekonomisk-administrativ paragaf som måste uppfyllas? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om det tidigare och begriper inte det där med att de måste skrotas. Man kan minsann inte bara få en.!? Varför är det så? Nån ekonomisk-administrativ paragaf som måste uppfyllas? :(

 

Ja, jag fattar inte det. Läraren som sitter brevid mig i mit tkontor, han kör en LC med os 7 som sin dator hemma.. (!) när jag sa att dom skrotat ett gäng iMacs så höll han på att svimma.. Sjukt dumt att skrota datorer som faktiskt funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det nåt sätt att ta reda på lite spec om datan? vet bara att det e 512 i ram på den.. Vill veta om det e dvd i den, samt mhzen på den. .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj! Du fick ett praktfynd! :o Farsan drog med sig 2st blåa 350MHz (utan FW) med 128MB RAM därifrån(antagligen samma skola eftersom det var häromdagen). Synd att han inte tog någon med FW, men detta får duga, de är ju så fina ^^.

 

Jerry, klicka på Äpplet i menyraden och sen Systeminformation -där borde du få veta allt. Går även att kolla på klisterlappen på undersidan av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj! Du fick ett praktfynd! :o Farsan drog med sig 2st blåa 350MHz (utan FW) med 128MB RAM därifrån(antagligen samma skola eftersom det var häromdagen). Synd att han inte tog någon med FW, men detta får duga, de är ju så fina ^^.

 

Jerry, klicka på Äpplet i menyraden och sen Systeminformation -där borde du få veta allt. Går även att kolla på klisterlappen på undersidan av datorn.

 

Hehe kan det vara samma skola? Angeredsgymnasiet? Roligt isåfall att inte alla försvann.. :) Ja, tack, hittade klisterlappen! 400 mhz, 512 raam, 10 gig och med dvd! Så det e jag nöjd med.. :borstatanderna:

 

Edit: Kunde ite kolla info under äpplet, kunde inte logga in på systemet.. :) ska installera ett fräscht, ska bara kolla idol nu först, en gammal tjejkompis e med så det får ta tid från macen en stund... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om du kan starta med avstängda tillägg med shift nertryckt.

 

Nope, det funkade inte, den stängde av några saker märkte jag på uppstarten, men inte just inloggningsklienten. Tack för tipset iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ominstalerade OS 9, uppdaterade Firmwaren, installerade Panther. Funkar kanon.

 

Nån som vet vilket airport kort det behövs till en iMac G3:a, 400 mghz? Firewire och dvd på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis, extra-special-bra att den har firewire.

 

Airport är jobbigt, du behöver det gamla airport-kortet (802.11b) sen behöver du en adapter så att det passar in i iMac:en. Ebay är nog din bästa chans...

 

Ett annat tips:

Byt till en ny hårddisk, det är det verkligen värt.

 

EXAKT vilken 400MHz:are är det?

Modellen borde heta typ M5521 eller liknande.

 

 

Adaptern och kortet ser ut på detta viset:

post-16024-1190463504_thumb.gif

post-16024-1190463513_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis, extra-special-bra att den har firewire.

 

Airport är jobbigt, du behöver det gamla airport-kortet (802.11b) sen behöver du en adapter så att det passar in i iMac:en. Ebay är nog din bästa chans...

 

Ett annat tips:

Byt till en ny hårddisk, det är det verkligen värt.

 

EXAKT vilken 400MHz:are är det?

Modellen borde heta typ M5521 eller liknande.

Adaptern och kortet ser ut på detta viset:

 

Yep, Det är M5521:an.

 

Tack för tipsen om Ebay, ska börja leta direkt. En större hårddisk får jag nog slänga in med. Nån som har koll på vilka som passar?

 

tycker den kör Panther överaskande bra faktiskt. Vad kan man maxa minne på en sån här tro? Är 512 gränsen?

 

Skulle Tiger vara nån idé på denna burk?

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört in Tigern, d.v.s. OSX 10.4, för att vara exakt, på 3 stycken G3:or. Den sista blev en HIT eftersom den blev så snabb och rapp... Fast det kan bli sirap också!

 

Men man skall komma ihåg att ju senare OS desto bättre skriven kod och därmed blir det lättare för datorn att hantera.

 

Kolla vilken firmwareuppdatering du skall ha och ladda in den på en cd-skiva (jag antar att den har CD). Om du behöver skall det gå att få tag på OS 9 ngn stans och ominstallera helt och hållet. Sedan installerar du firmware för att sedan slutligen välja ett OSX. Jag skulle välja 10.3 att slänga in på den lilla godingen.

 

Till slut. Lyckliga du:-) vilken flax!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört in Tigern, d.v.s. OSX 10.4, för att vara exakt, på 3 stycken G3:or. Den sista blev en HIT eftersom den blev så snabb och rapp... Fast det kan bli sirap också!

 

Men man skall komma ihåg att ju senare OS desto bättre skriven kod och därmed blir det lättare för datorn att hantera.

 

Kolla vilken firmwareuppdatering du skall ha och ladda in den på en cd-skiva (jag antar att den har CD). Om du behöver skall det gå att få tag på OS 9 ngn stans och ominstallera helt och hållet. Sedan installerar du firmware för att sedan slutligen välja ett OSX. Jag skulle välja 10.3 att slänga in på den lilla godingen.

 

Till slut. Lyckliga du:-) vilken flax!

 

 

Det var precis vad jag tillbringade gårddagen med, ligger inte med 10.3 nu. Funkar kanon! Dock så kanske det kan vara värt med tiger då?

 

Yes, känns bra att ha en sån klassisk mac här hemma.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...