Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Förlorat adminlösenord men kan inte boota


Jallis

Rekommendera Poster

Av någon anledning bytte jag lösenord för några månader sedan på administratörskontot. Vet på ett ungefär vad det är, men kan inte komma ihåg exakt.

 

Jag har sett i andra trådar att det funkar att byta om man bootar från startskivan, vilket jag inte kan.

 

När jag köpte DVD-spelare/brännare (efter att den interna lagt av) tänkte jag snålt nog att jag skulle spara några hundringar på att köpa en med USB (tänkte att jag inte är så beroende av hastigheten). Men den går ju inte att boota ifrån!

 

Vad gör jag?

 

Är det bara att försöka få tag på en kompis med en DVD med firewire eller finns det någon annan lösning?

 

Finns det någon begränsning för hur många gånger man kan testa felaktiga lösenord? Har gjort två misslyckade försök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon begränsning för hur många gånger man kan testa felaktiga lösenord? Har gjort två misslyckade försök.

Jag tror att efter tre misslyckade försök så får du reda på ditt lösenordstips. Du matade väl in ett vettigt tips?  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaee.

 

Jag ska väl egentligen inte avslöja mina lösenordsstrategier, men jag brukar försöka inympa en viss del slumpmässighet i dem. Därför brukar jag sällan nyttja tipsfunktionerna. Klantigt i det här läget antar jag, men så är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har tillgång till en annan mac med firwire, så borde det kunna fixas genom att starta din dator i target-mode, så att den fungerar som hårddisk.

Sedan koppla du den med firewire till den andra datorn, där systemskivan ligger redo att hjälpa dig med återställningen av lösenord.

När du sedan kommit in i din dator, så gör du ännu en återställning av lösenordet, denna gång i inställningar - konton - ändra lösenord. Detta för att alla bitar i nyckelring mm ska falla på rätt plats. Du kan använda samma eller ett nytt lösenord.

Lycka till

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Hur fungerar det med systemskivan? Som jag fattat det är den till viss del hårdvaruspecifik, alltså för att köra min installationsskiva (som det står iBook G4 på) måste jag ha en likadan dator till, eller? Alltså, jag skulle inte ha några problem att få tag på en annan mac, men jag kan inte omedelbart komma på någon som har en iBook G4.

 

Eller det kanske inte är nödvändigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, tänkte inte på det, men det går nog att fixa så här, starta den andra datorn i targetmode, med skivan i läsaren. Sedan startar du din dator med alt nertryckt. Då borde du få upp installationskivan som en möjlighet, som du då väljer att starta din dator på.

Har för mig att jag gjorde så en gång jag installerade 10.4 på en dator utan DVD-läsare, fast det var en köpt skiva, inte en modellspecifik.

Hoppas det funkar

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte bättre att köpa en dvd brännare du kan boota från? vad gör du om du måste installera om systemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte bättre att köpa en dvd brännare du kan boota från? vad gör du om du måste installera om systemet?

 

Tänkte inte på det.

 

Smart, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte bättre att köpa en dvd brännare du kan boota från? vad gör du om du måste installera om systemet?

 

Alltså, jo, nog vore väl det "bättre" i somliga avseenden, inte minst utifrån den rent hypotetiska idén att jag hade tillgång till oinskränkta ekonomiska medel, alltså enkelt uttryck var ekonomiskt oberoende.

 

Men, hade jag varit det, hade jag från början inte haft en begagnad dator utan fungerande DVD-spelare.

 

Svaret på din första fråga, den som du såg det relevant att formulera här ovan, och som jag utan ytterligare förförståelse också får se som en fråga du vill ha svar på, är: ja, det är bättre att köpa en dvd brännare (sic) som jag kan boota ifrån. Mycket bättre, det tror jag delvis också att jag klargjorde i de grundläggande förutsättningarna för problemet ovan.

 

Svaret på din andra fråga, däremot, är kanhända en smula svårare att enkelt framställa. Jag har resonerat ungefär så här: drabbas jag av så stora problem att jag behöver installera om hela mitt system, är antagligen inte det största problemet att jag inte har möjlighet att reboota från min egen dator. Om nu det problemet uppstår kommer jag helt enkelt be någon om hjälp. Emellanåt tycker jag fortfarande se det bevisat att hjälpsamma individer förekommer, någon av dessa har sannolikt utrustning som kan komma mig till hjälp på ett eller annat sätt.

 

Jag kan ta följande kväll som ett exempel. Om 6-8 timmar kommer jag att packa ihop min dator, lägga den i sitt fodral, kanske ytterligare en väska, sedan går jag iväg till min kompis Johan som bor 400 meter härifrån.

 

Väl där kommer jag att följa den mycket hjälpsamme och vänlige Lennarts förslag här ovan, med förhoppning om att det fungerar.

 

Och fungerar det, då kommer jag nog att tänka ungefär så här: "nja, jag klarar mig tydligen helt okej med den utrustning jag har. Dessutom fick jag ett par glas vin på köpet, och vi hade rätt trevligt."

 

Sedan kommer jag att fortsätta med mitt provisorium till dator tills eventuella ytterligare problem uppstår. Och även då hoppas jag att någon hjälpsam står mig bi.

 

Sådan är jag.

 

Här ger jag ett öppet mål om någon är sugen på att göra en skön, rolig och förnuftig poäng på min bekostnad:

Jag har ALDRIG i hela mitt liv gjort en säkerhetskopiering, eller vad det nu kan heta, på det som finns i min dator.

 

Däremot torkar jag emellanåt bort kaffe och mina sons flottiga fingeravtryck från den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och fungerar det, då kommer jag nog att tänka ungefär så här: "nja, jag klarar mig tydligen helt okej med den utrustning jag har. Dessutom fick jag ett par glas vin på köpet, och vi hade rätt trevligt."

Tycker det låter som en bra lösning och så spar du pengar också :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...