Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan man kopiera cookies från en webbläsare till en annan?


Danne Vendel

Rekommendera Poster

Jo, alltså:

 

Tänkte ge Safari en ärlig chans eftersom den ju är avsevärt vassare nuförtiden och på en del punkter än Camino som jag kört under någar år nu.

 

Men man har ju en massa cookies i Camino som underlättar, inte minst sådana som lägger in lösenord från Nyckelhanteraren. När man nu börjar använda Safari, så måste man ju knappa in lösenorden också.

 

Låter ju inte så betungande, men jag har en massa olika (försöker variera så att folk som kanske får fatt på ETT inte ska kunna använda det på andra ställen också. Se där! Där kom ett tips också! ;) )

 

Har någon nån erfarenhet av detta och hur man i så fall gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska förtydliga:

 

Hittar dokumentet till kakorna i Camino (vanligt textdokument) men kan för mitt liv inte hitta var Safari sparar sina....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du klickar på Visa Cookies borde du väl tas till mappen med Cookies i Finder? :fundersam:

 

Här kanske finns lite nyttig info också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Nej, väljer man "visa cookies" i Safari, så poppar det upp ett fönster FRÅN Safari - inte i Finder. Dessa kan man inte kopiera eller så eftersom man bara ser själva innehållet i kakan. Ska man kopiera måsta man se hela kakan.

 

Dom bör ligga i ett enda dokument eller i en databas som Safari använder. Men vart? För andra webbläsare ligger dom i Library/Application Support/ eller nåt och kan ganska enkelt hittas och användas. Men Safaris cookies är gömda nånstans...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Argh... Safaris cookies ligger i User/Library/Cookies/

Tittade på den filen allra, allra först men då var den tom - därav frågan här...

 

Men nu har Safari fått några cookies, så filen har blivit skriven i, och då ser jag tyvärr att Safari sparar sina cookies på annat sätt än vad Camino och Firefox gör, så projektet sket sig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Argh... Safaris cookies ligger i User/Library/Cookies/

Tittade på den filen allra, allra först men då var den tom - därav frågan här...

 

Men nu har Safari fått några cookies, så filen har blivit skriven i, och då ser jag tyvärr att Safari sparar sina cookies på annat sätt än vad Camino och Firefox gör, så projektet sket sig..

Aj, de va tråkigt. :sorry: Är det krånglig syntax, eller går det lista ut vad de betyder? Isf kanske man kan skriva sin egen? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj, de va tråkigt. :sorry: Är det krånglig syntax, eller går det lista ut vad de betyder? Isf kanske man kan skriva sin egen? :fundersam:

Alldeles för stor skillnad.

I Camino/Firefox är det vanilg text helt utan taggar. Antagligen funkar det som en .csv-fil där mellanslag markerar ny data.

 

Safaris fil är en xml-fil med "vanliga" html-liknande taggar, ungefär så här:

 

<dict>

<key>Created</key>

<real>212070068</real>

<key>Domain</key>

<string>.forum.macworld.se</string>

<key>Expires</key>

<date>2007-09-21T12:21:46Z</date>

<key>Name</key>

<string>__utmb</string>

<key>Path</key>

<string>/</string>

<key>Value</key>

<string>33896246</string>

</dict>

 

Så det är bara att glömma att föra över info från Camino till Safari. Får göra som vanligt. De funkar ju de me, men är lite osmidigt.

 

Men om det finns nån programmerare som vill testa att göra nåt kul, så är det ju en idé, kanske.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore spännande att testa :P Har du en cookie från samma sida med olika läsare, så får du gärna skicka över dom. Är det känslig data kan du byta ut värdena. Maila till oscar(a)svedesign(punkt)se om du har tid/lust.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore spännande att testa :P Har du en cookie från samma sida med olika läsare, så får du gärna skicka över dom. Är det känslig data kan du byta ut värdena. Maila till oscar(a)svedesign(punkt)se om du har tid/lust.

Tja... kanske senare.

Men du har väl Safari själv? Och kanske Camino eller Firefox? Om inte, så e dom ju gratis.... <hint /> ;)

Men påminn mej nästa vecka om du vill!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja... kanske senare.

Men du har väl Safari själv? Och kanske Camino eller Firefox? Om inte, så e dom ju gratis.... <hint /> ;)

Men påminn mej nästa vecka om du vill!

Hehe, det är väldigt sant :P Tänkte om du hade det nu, men jag fixar det, och återkommer med eventuella resultat :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...