Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

That´s it!


Landberg

Rekommendera Poster

Vad fan har hänt med apple? Min MacBook är en katastrof i byggkonst.

Min nya iPod Nano har en sne skärm, visserligen funkar min mini som ett skott men vad fan..

 

Jag har ALDRIG haft onda tankar om apple men nu när jag skulle överföra saker via blåtand så blev jag så jävla förbannad. Ska inte en dator för över 10.000 kr hålla mer än 1 år?

 

det värsta av allt är att jag älskar OS X, önskar bara att det fanns flera företag som gjorde macar för jag har fått nog, skärper dem sig inte så kommer dom tappa köpare, och det fort!

 

Nu är jag så trött på min MacBook så jag slänger snart ut den genom fönstret. dessa fel har jag haft.

 

1. Högfrekventa ljud. (dess utom så hörde inte reperatören det ljudet så det lagades ej)

2. trasig fläkt

3. Missfärgad 2 gånger

4. musen pajade efter bara 1 månad

5. skärmen flimrade

6. Nätaddaptern gick sönder

 

Trots ovan så tyckte aldrig apple att jag skulle få en ny, jag tjatade som fan. Dom trode till och med att jag pajade nätaddaptern själv för att få en ny dator!

 

Ska slänga ut min MacBook och köpa en iMac. Håller inte den så blir det jag och min iBook tills apple skärper sig!

 

Och nu så har min blåtand lagt av, nån som vet vad felet är? har ingen garanti kvar nu. möts av denna symbol

post-6555-1190330323_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det verkar onekligen som Apple har haft många kvalitetsproblem på senare tid. Enda rådet man kan ge är väl att stå på dig och kräv din rätt.

 

I dagsläget är ju 10 000 för en dator ganska mycket, så visst ska man kunna kräva att den ska funka i mer än ett år.

 

Lycka till med iMacen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler kunder, större produktionsmängd, mer profithunger? :fundersam:

 

Tyvärr kommer det kanske bli deras fall! Det vore så tråkigt om det slutar så... betalar gärna 2000 kronor mera om det kunde höja standarden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hoppade min Blåtand igång efter att inte ha fungerat på några timmar. Hade startat om 4 gånger och fixat och donat, och nu bara sådär så hoppar det igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen så får jag kanske skylla mig själv som köpte MacBooken direkt...

Efter jul blir det troligen en iMac eller en ny Mini åsså en PB 1 GHZ som resesällskap

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker verkligen att du ska satsa på den där idén om att slänga ut datorn genom fönstret. Och du låter någon filma, så att du sedan kan visa klippet för oss.

 

Vi hade verkligen fått ett gott skratt. Kan du inte bjuda på det? Snälla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hela tiden haft känslan av att MacBook är en lågbudgetutgåva.

 

Så många fel som rapporterats om den sedan den kom ut har fått mig till att vara skeptisk till köp.

Ändå for jag till en butik nyligen för att titta på den en gång till, men får omgående samma känsla av att: Nej, denna vill jag inte ha!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

första generationen har uppenbarligen haft en del fel, andra verkar vara bättre vad jag förstått. Hoppas det eftersom jag har en... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar vilken MB du har.. första core duo eller C2D ?

Eller kanske är det så att du råkat få ett Fredags ex när dom hade fest.

Jag har ej haft några problem men min och den är ca 6 månader gammal.

Men man kan lätt se är att Apple använder snik budget diskar och ram bla.

Vilket jag ganska fort bytte ut till Kingston respektive Seagate.

Om man betalar 10 papp eller mera så ska det vara kvalitet på sakerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har den allra första, köpte den direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju större Apple blir - ju större procent felaktigheter. Mig veterligen är det bara japanska företag som kan megaleverera med god kvalitetskontroll (läs: Sony, Panasonic, t.ex.). Japsarna är beredda att skära kraftigt i vinsten för att hålla hög kvalitet på konsumentprodukter - den kulturen finns inte och har aldrig funnits i väst. Japan gjorde en medveten satsning på detta för att knäcka det dåliga ryktet på 60-70-talet - och det rejset kör dom än.

 

Apple kommer inte att förlora på lägre hårdvarukvalitet. Det drabbade antalet är större nu men kundkroppen är ännu större och växer. Svinnet är godtagbart. Ekonomer räknar ut brytpunkter och kritisk massa när det gäller sådant här. Är det bra bizniz att bygga lite sämre så gör man det. Det kräver ägarna. Dom bestämmer.

 

Själv har jag aldrig drabbats. Alla macar har spunnit som katter och håller i evigheter. Jag köper strax en ny iMac och förväntar mig denna gång att jag ev. måste skickas tillbaka den. Risken finns. Jag har planerat för ev. avbrott och gidder.

 

En Mac är idag vare sig bättre eller sämre än en Dell. Det är samma burk - bara det att Dellen är ful och Macen är vacker och innehåller OSX+fantastiska verktyg (det är det jag köper).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nog _har_ macarna haft bra kvalitét, det bevisar ju dina och mina macar som aldrig felat. Så den kulturen eller säljargumentet hade alla fall Apple.

Trist bara för oss att de inte har det i samma mån längre. Finns ju bilmärken som säljer på kvalité, japsarna t ex även där, som du skrev. Jag förväntar mig att en sak ska hålla några år när jag köper den. Blir jag för besviken försöker jag med ett annat märke nästa gång, riskfull strategi av dem i så fall. Men som du skriver kalkylerar de med det. Fast de förlorar kanske genom att ligga på gränsen, visar sig en produkt få många fler fel än förväntat så hamnar de långt på fel sida av den kalkylerade gränsen och får då skitrykte och försäljningen dalar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag är inne på mitt 4e eller 5e tangentbord på min ibook G4 1,25: bokstäverna faller av.

 

ljudingågen är trasig.

 

elkontakten glappar.

 

vid ena sidan sitter inte "locket och bottnen" åt riktigt, något har släppt?

 

Ändå har jag behandlat den som en liten gud, och ingen annan dator jag har haft har egentligen gått sönder, som dessutom inte fått i närheten så mycket "kärlek" som ibooken.

 

Jag tänker inte ansluta mig till den grupp som är förblindad, och försvarar macen till varje pris, men ändå tycker jag om operativsystemet, och ser en en hel del bra designlösningar med datorn. Det blir troligtvis en mac igen. Försöker hålla ut tills en nyare macbook kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

håller med. Apple har riktigt kackig hårdvara men ett grymt operativsystem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med. Apple har riktigt kackig hårdvara men ett grymt operativsystem

 

Jaja, OSX är det enda som håller mig kvar just nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte haft några som helst problem med min MacBook Core 2 Duo.

 

Ne jag har hört att den ska funka bättre, men försa gen var en katastrof, Min dator har visserligen fått alla barndomsfelen fixade, men jag är bara så trött på att vara orolig över ifall nått mer ska hända...

 

Älskar ju dator när den funkar, jag har inte haft några yttre kvalitetsproblem som spricor eller glapp i skalet ellet liknande så jag älskar den när den funkar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

tyvärr är det ju så att riskerna för barnsjukdomar är höga när en helt ny produkt släpps, men jag tycker att det nästan bara varit diskussioner om trasiga MacBooks här på fourmet sedan den kom. Den datorn som tydligen lider av allra minst problem är av förklarliga skäl Mac Pro (eftersom få konsumenter har råd eller användning för den) men inte minst Mac Mini, det verkar vara den allra stabilaste macen.

 

Jag har överseende med barnsjukdomar på gen1 av en produkt men inte att samma problem dyker upp på nya datorer 1,5 år efter introduktionen av modellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja minin är ruggigt stabil, ska vänta tills nya macbook kommer och se om den tilltalar mig annars blir det en mini;) Eller kanske spara till en mac pro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist bara för oss att de inte har det i samma mån längre. Finns ju bilmärken som säljer på kvalité, japsarna t ex även där, som du skrev.

 

Ta Toyota Avensis förra modellen. Den hade ett konstruktionsfel i motorn som gjorde att den bröjade dra våldsamt med olja. En arbetskompis råkade ut för detta och fick ett nytt block och i princip en helrenovering gratis. Jag kollade Vi BIlägares hemsida och felanmälan på Toyota. Det kryllar av liknande fall. Japanskt = felfritt? Tror inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

fast toyota om någon har ju extremt bra rykte bland bilägare för att aldrig gå sönder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta Toyota Avensis förra modellen. Den hade ett konstruktionsfel i motorn som gjorde att den bröjade dra våldsamt med olja. En arbetskompis råkade ut för detta och fick ett nytt block och i princip en helrenovering gratis. Jag kollade Vi BIlägares hemsida och felanmälan på Toyota. Det kryllar av liknande fall. Japanskt = felfritt? Tror inte det.

 

Jag har ingen statistik heller, men gör en jämförelse med Toyota och SAAB :-D :-D

 

Kolla sen in vilka bilar som vinner alla utmärkelser runt globen. Kolla hur många som är japanska - och hur många som är "västerländska".

Det är matematiskt osannolikt att alla är lika bra eller dåliga. Någon måste vinna. Jag sätter en månadslön på att det är japanerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...