Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OSX brandvägg av...


mjg

Rekommendera Poster

Ska jag stänga av OSX brandvägg när jag får mitt bredband och DLink-routern med hårdvarubrandvägg? Kan man stänga av OSX brandvägg? Blir datorn då piggare? Ge mig input, please.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanstänga av den men man kan ha den på bara för säkerhetsskull ju, datorn kommer nog inte bli märkbart snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet man att brandväggen fungerar i Fildelningen???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

En brandvägg öppnar och stänger portar in till datorn, det är ju allt den gör. På en typisk webbserver bör t ex bara port 80 vara öppen in och ut, ska den administreras på avstånd öppnar man förslagsvis port 22 in, och vill man skicka mail från burken men inte tillåta någon utanför brandväggen att använda burken som smtp-relay, öppnar man port 25 inifrån och ut.

 

Trafik som anropar andra portar, t ex fildelning, kommer varken ut eller in.

 

Så ser teorin ut. I praktiken är de flesta konsumentbrandväggar helt öppna inifrån och ut, även om de fungerar utifrån och in. Sedan är det ju så att olika brandväggar av naturliga skäl har olika styrkor och svagheter, buggar, och har man då två av olika fabrikat blir det ju lite svårare.

 

Hur mycket kraft själva brandväggen tar beror nog på hur mycket trafik du har. Lite trafik, lite belastning, hög trafik, högre belastning. En brandvägg kollar ju faktiskt vart och ett av paketen som vill in (och kanske ut) ur din dator, och även om jag tror att det går väldigt snabbt och inte kräver särskilt mycket av datorn, kan ju inte belastningen vara konstant noll, oavsett mängd paket ...

 

För en privatperson lär det dock vara försumbart i de flesta fall, även om jag förstått att det för vissa typer av nätprogram (som vi inte diskuterar här) kan ha betydelse.

 

Brandväggen är för övrigt alltid "på" som jag förstår det. Det som händer när man "stänger av" och "sätter på" brandväggen är att man ändrar de regler som brandväggen jobbar efter, och får brandväggen att börja använda de nya reglerna. När man "stänger av" tar man bort alla regler, när man "sätter på" den lägger man till regler.

 

Du kan själv se vilka regler det är genom att skriva sudo ipfw list i Terminalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den får vara på.

 

Hallelujah! Detta är mitt första inlägg från macen hemmavid med mitt just installerade bredband. Gick finemang. Tog 10 minuter!

Nu kan jag delta i forumet även när jag är hemma och inte på jobbet.

 

Nu ska jag försöka konfigurera kärestans pc-laptop och få ut henne på nätet oxå...men...tja, jag förväntar mig att det kommer att ta några timmar, hehe...

Imorgon kopplar jag in routern så vi kan surfa båda samtidigt. Hoppas det oxå går finemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mjg

 

Jag fick problem med min Router första dagen (har en D-Link 604)

Den var liksom inte accepterad hos min bredbandsleverantör, hur och varför det var så

fick jag aldrig svar på.

Vi var ett helt område (40 st) som fick bredband samtidigt och hälften av oss hade köpt

samma Router.

Ingen kom ut på nätet, först trodde jag ju att jag gjort fel nånstans i inställningarna

men efter kontakt med andra upptäckte vi att så var inte fallet. Efter kontakt med vår support

så gick det en dag, sen kom alla ut på nätet. Fattar inte ett smack varför, men löste sig gjorde det.

 

Vi kom ut på nätet om vi inte använde Routern kan jag väl tillägga.

 

Så skulle du få problem med din Router så kolla med din leverantör också....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har man vanligt Telia smalband så ska de nog inte vara nåt problem :) De flesta "bredbandsroutrar" är ju ju testade innan och det är bara kasst om ens leverantör inte utvärderat produkter som de rekommenderar till sina kunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tebaks vid macen. Det gick inte så bra att koppla upp kärestans pc-laptop...den hade inget nätverkskort (w00t)

Kontakten fanns...men efter ett tag kom hon liksom på att hon beställde en utan kortet...valde dvd-drive istället (4 år sen) (w00t)

Så...jag har bredbandet för mig själv en tid :D

I morgon testar jag routern. Kör ComHem i Sthlm, deras huvudkontor ligger ett stenkast bort så om det kruxar går jag dit och slår dom i huvet

:devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tebaks vid macen. Det gick inte så bra att koppla upp kärestans pc-laptop...den hade inget nätverkskort  (w00t)

Kontakten fanns...men efter ett tag kom hon liksom på att hon beställde en utan kortet...valde dvd-drive istället (4 år sen)

Det finns helt ok pcmcia-kort som löser det åt er. Jag använde ett från Xircom på min gamla windoze-knädator. Funkade kanon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör ComHem i Sthlm, deras huvudkontor ligger ett stenkast bort så om det kruxar går jag dit och slår dom i huvet

:devil:

Aj Aj... slå mig inte ...Aj :(

 

Ja eller göra som jag såg på sporten igår "spika fast ytterdörren" :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista försöket...jag lär mig, hehe

 

comhemtest.jpg

 

I give up!!! Nå - bredbandet höll vad det lovade...2 mbit ner och drygt 400 kbit upp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Sitter också på bredband, hade köp D-link router ordentligt i förväg och den fungerade inte när det var dags att koppla upp sej, helt dött. Dator utan D-link fungerade utmärkt. Det visade sej att bredbandsoperatören monterat snabbare boxar i hemmen i slutfasen av installeringen, så det blev 100Mbps istället för utlovade 10Mbps. Routern var bara till 10Mbps. Kopplade då en hub innan routern, den bromsades hastigheten så att D-linken fungerade.

 

Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...