Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad kommer i Januari?


pëhrzzon

Rekommendera Poster

Tror på mindre hårdvarunyheter men förmodligen nåt större på mjukvarusidan. Nya program och

ett helt nytt iPhoto (det behövs)..sen kommer nya skärmar det är helt klart!

 

Min önskan är en pda ,bättre ipod med intregerad bildläsare och grymt bra batteri.

iMAC G5, cube G5, Annivarsery mac (super designad), :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väntar på en iPod med bluetooth överföring till min dator/hemmastereo/bilstereo och även från min digitalkamera.

Den kommer naturligtvis ha färgskärm samt inbyggd radio, kalender och telefon... :D

 

Och det som kanske är mest fantastiskt är att den inte kommer att vara större än den är nu.

 

Kan jag lägga en beställning redan här och nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Xserve G5

• Power Mac G5 1,8, 2x2 och 2x2,2 eller 2x2,5 GHz.

• Panther 10.3.2

• Ny version av Safari.

 

Jepp min bedömning också...men jag tror faktiskt på en iMac G5, men det är tveksamt om den kommer på MWE, tror snarare på WWDC, där kommer förmodligen också ett helt nytt filsystem för Panther som är SQL baserat och ställer WinFS (Longhorn) i skamvrån, det ryktades att Apple skulle släppa det redan med 10.3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den klassiska önskan. Verkar som de flest macofiler har önskat sig det sen -93 ungefär...

 

Jag tycker dock att det är skönt att de inte gör det. Jag tror faktiskt att det är mer ergonomiskt rätt en hand på tangentbordet och en på musen. Fast jag hade lite problem i början, när jag bytt från PC i somras. Då hade jag en mus med scrollhjul och 6 knappar...

 

Plus att det är en gimmick som är en del av varumärket, kan man nästan säga...

Håller med fullständigt. Jag tycker att det är bra med en knapp. Förstår inte varför alla vill ha två knappar. Något jag absolut inte vill ha är ett scrollhjul, hoppas Apple inte sätter dit det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det blir några storslagna hårdvaruuppdateringar, möjligtvis

 

- en uppgraderad Power Mac G5-serie

- Xserve G5

- programoptimeringar

- nya program

- ny OS-version

 

Mycket tveksam till ny iPod. En färgskärm skulle dra mkt mer batteri. Jag gillar jag det enkla och rena med iPod-menyn som är precis med "the Apple touch". Men, jag tror på Apple och de kan förvåna en när man redan är förvånad. Är även tveksam till en PowerBook G5. Det dröjer nog minst ett halvår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är även tveksam till en PowerBook G5. Det dröjer nog minst ett halvår.

Steve Jobs har redan sagt att en PowerBook G5 kommer tidigast i slutet av nästa år ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För typ ett halvår sedan så önskade jag något i stil med en Treo 600 (länk här), dvs en "palm" handdator med tangentbord och storskärm som även funkar som mobil (och fattig kamera).

Jag skrev då at tjag ville ha något sådant fast kombinerat med en iPod, dvs rejäl hårddisk och mp3-spelare.

Och visst ja: en diktafon borde vara inbyggd!

 

Det gör inte mig något att mobilen är något större än vanliga mobiler. Man slipper ju ha 5 prylar:

 

Handdator

Mobil

Kamera

gameboy (finns ju en massa (mer eller mindre bra) spel till PalmOS)

diktafon

MP3-spelare

 

 

Vad gäller 2 knappsmus, är jag tokigt nöjd med min Logitech som är sladdlös och optisk och har en väldigt massa klassiska knappar.

Att apple skulle lämna en-knappsmusen tror jag aldrig komemr hända. Rent tekniskt skulle de ju ha gjort det för länge sen. Nu r de bara envisa och störiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom hade det varit coolt om det var en liten vass processor i den så att man kunde kolla på divX-filer, men det är nog att hoppas på för mycket, va...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dual G5 2 X 1.8 har ännu inte levererats till konsument, möjligtvis i något enstaka exemplar. Jag har svårt att tänka mig att Apple lägger ner modellen efter bara en månads tid. Antingen så kommer det bli bubbla processorer över hela produktlinjen, eller så kommer dom smyga in uppdateringarna under produktionen senare under året.

 

Exempelvis: PMG5 2X 1.8, PMG5 2X 2.X samt PMG5 2X 2.X

 

Det sista Xet står för antingen 2.2 eller 2.4 eller 2.6. :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya Xserve är ett måste om Apple ska ha nåt att säga till om inom det området!!!

 

Möjligt med en liten boost av G5orna.

 

Nya skärmar i samma stil som G5orna.

 

 

Hoppas som gubben i månen att de släpper den mytomspunna iPhone!!! Då skulle jag bli kär i Apple :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Här kommer lite snack och spekultioner om kommande processorer hämtat hos Appleinsider:

 

IBM will, indeed, begin delivering volume quantities of its new 90-nanometer (nm) based PowerPC 970 G5 to Apple Computer next month, sources confirmed last evening. These new microprocessors are rumored to become the brains behind the first revision to Apple's Power Mac G5 desktop computer line -- known to sources solely by the reference tag 'Power Mac 8,1.'

 

Up until now, the 90nm G5 has unofficially been deemed the 'PowerPC 970+' by Apple enthusiast and online journalists following IBM's PowerPC roadmap. Most recently, however, IBM contractors have begun slipping the name 'PowerPC 970FX' when referring to the chip.

 

Although the PowerPC 970FX makes great strides in the realm of power consumption, it is still hungry compared to the rest of the PowerPC family, one source said. At the lowest -- albeit unknown -- clock-speed, the PowerPC 970FX dissipates approximately 12-Watts. Preliminary tests conducted earlier in the year on a 2.5GHz PowerPC 970FX G5, built around the 90nm process, showed the processor to dissipate 62-Watts. For comparison, a chip of equal clock frequency, which was manufactured on IBM's current 130nm process, dissipated a considerable 96 watts.

 

Meanwhile, Apple has been prepping its own hardware to accompany the updated microprocessor. According to earlier reports, the Power Mac 8,1 will sport a 'U3 revision II' system controller and include support for 533 DDR II RAM. The units are also rumored to feature a ASIC controller built around the 90nm technology and support a front side bus of up to 1.5Ghz.

 

Industry insiders and sources close to Apple are sighting a high probability that these new machines will make an appearance during Apple's annual Macworld San Francisco trade show, which takes place in the first week of January. Volume shipments of the units to consumers and the retail channel may take a little long, sources said, citing dates from late January to early March.

 

The Cupertino based computer maker will reportedly proceed with a set of Power Macs in the latter half of 2004 based on the Power PC 980 -- a chip that will elevate its professional desktop line well beyond the 3GHz barrier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kommer under 2004.

 

Ny server baserad på G5an. Det ryktas om 16 GB internminne samt den kommer hamna på 3Us storlek. Dubbla powersuppar. Kanske första Apple produkten med mer än 2 processorer.

 

Mäktigare PowerBook. Räkna INTE med G5 förrän till sommaren. Däremot ännu en monster storlek på PowerBooken, ja 20"... Dual processorer. 2x1,2 Ghz G4...

 

iMac med G5, räkna med tidigast sommaren.

 

Ny "i" mjukvara.

 

iPod "mini". En mindre iPod baserad på 1" drivers på 1, 3 samt 5 GB.

 

Alla PowerMac modeller kommer köra 2xG5 processorer. Kanske en med 4XG5 kommer släppas för att slå bort fötterna på Intel och Microsoft.

 

 

 

Skulle var kul om det kom:

 

"Ny DUO" Slimmad bärbar som ligger under ett kilo. Osäkert på processor och skärm. Ryktas bland vissa utvecklare.

 

P900 "apple style". SE och Apple förbättrar och släpper telefon/PDA för att få ihop den digitala hubben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer det en 30 tums.. wow men till vilket pris denna gång???

 

Själv har jag en 23 tums - en av de allra bästa investeringarna jag gjort trots priset - men jag köpte den när den kom... 9 månader senare var det halva priset:-((((((

 

23 tummaren flimmrar ej vilket nästan direkt gjorde att jag var inte lika trött på em... eller vad det nu var? Men att se helsidor.. uppslag tydligt hela dagarna är en riktig höjdare /för att inte tala om när man föstorar en del i ett doc - en bild - - hur klarade man sig med en SE30 en gång i tiden???

 

30 tum... hm... dags att sätta av en (rejäl?) slant... prata med företagsrådgivaren?

 

Annars får gärna Quark komma med sin fungerande (?) uppdatering...

 

Apple med ännu snabbare datorer till lägre priser:-))) Jag har en slant undansatt för en G5a....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den klassiska önskan. Verkar som de flest macofiler har önskat sig det sen -93 ungefär...

 

Jag tycker dock att det är skönt att de inte gör det. Jag tror faktiskt att det är mer ergonomiskt rätt en hand på tangentbordet och en på musen. Fast jag hade lite problem i början, när jag bytt från PC i somras. Då hade jag en mus med scrollhjul och 6 knappar...

 

Plus att det är en gimmick som är en del av varumärket, kan man nästan säga...

Måhända men jag tror ändå att det är en nackdel för Apple.

 

Jag tror att de väntar pga de vill skapa en mus som inte redan finns, likt den som ryktena har visat upp, med ett scrollhjul ála ipod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att Apple tar och gör en flerknappsmus - det är dags nu

Flerknappsmus i Apple-stil? kolla här

Den musen var ju pefekt, nu har jag fått en ny punkt till min Julklapps-lista :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Musen var kul den, men det kan bli et mulig problem med skit som kommer inn i gapet imellom de to knappene og samler seg under den klare delen :( . Det kan jo bli en umulig oppgave å få renset bort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Apple behöver mera på livsstilssidan. Det logiska är att utveckla iPoden som många redan har föreslagit. Självklart måste det finnas en iPod med kamera och telefon som topmodell! Men det jag saknar är en lågpris iPod. Jag kan inte med bästa vilja i världen slanta av vad en iPod kostar! Från 3.200:- !? Det är ju ganska löjligt att ha 10.000 låtar med sig... :blink: ..och jag är tveksam till hårddiskstuket. Inget som man vill överta i andra hand... :ph34r: Nä; släng in en iPod med vanligt minne på 1 GB för 1500:- och jag slår till!! (w00t) Det räcker och blir över med 200 låtar i AAC! Spelbox ska Steve akta sig noga för. Låt dem som är bra på det vara bra på det! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:ph34r:  Nä; släng in en iPod med vanligt minne på 1 GB för 1500:- och jag slår till!!  (w00t) Det räcker och blir över med 200 låtar i AAC! Spelbox ska Steve akta sig noga för.

Me too :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo visst en spelmaskin skulle dra ner apple i träsket.

Fast man vet ju aldrig!!!

 

iPhone iPhone iPhone iPhone iPhone

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xserve G5 och skärmar i ny design vore väl trevliga nya produkter, och det verkar helt rimligt för mig.

 

Vad gäller telefoner och kameror är jag mer skeptisk. Det finns redan så många bra prylar att välja mellan på de marknaderna, och det vore inte möjligt för Apple att göra som det gjorde med iPoden: lansera en helt ny lösning som visar var skåpet ska stå. Det finns redan för många tillverkare med erfarenhet av kameror och telefoner som lägger ner enorma resurser på produktutveckling.

 

Det vore definitivt trevligt om PPC 970 går ner på 90nm-teknologi. Jag vill minnas att IBM skulle vara rätt snabba att ta det steget, så kanske… Om det inte kommer i januari, så kommer det säkert till sommaren i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
Vad menas med 90nm-teknologi?

Nu är jag kanske inte rätt person att svara på det här, men

Dagens processorchip (IBM PPC 970, som sitter i G5) är 130 nanometer (130x10^–9 meter) tjocka. Att minska tjockleken till 90 nm innebär att två fördelar:

1. Man kan använda högre klockfrekvens. 90 nm sägs (lätt?) klara över 3 GHz vilket ger snabbare datorer.

2. Tunnare chip utvecklar mindre värme. Det finns större chans att klämma in det nya chipet i tex en Powerbook, där är värmet ett svårhanterligt problem. För Powermackarna innebär det att fläktarna inte behöver snurra på högvarv, det blir tystare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Från MacWorld UK:

 

30-inch LCD rumours surround MW Expo

 

By Macworld staff

 

Forbes.com is reporting a rumour regarding Apple's plans at Macworld Conference and Expo 2004, claiming the release of a 30-inch LCD monitor.

The report also claims that Apple will once again revise its Power Mac G5 range, and introduce a new feature that lets users carry their Home directory with their iPods.

It adds: "Expect Jobs the showman to make some kind of splash to observe the 20th anniversary in January of the original Macintosh. And that means to expect a surprise."

Macworld warns against speculation regarding Apple's plans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...