Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Icke-administratör behöver administratörsrättigheter


famest

Rekommendera Poster

Hejsan, det är så att jag har en iMac, men det är inte jag som är administratören på datorn. Kan inte fråga den it-ansvarige om han kan fixa så att jag blir administratör eftersom det egentligen inte är min dator. Kan inte heller formatera om datorn. Jag undrar om jag på något sätt kan fixa så att jag antingen får administratörkontots lösenord eller så att jag kan göra mitt eget konto till ett administratörskonto, eller åtminstone fixa så att jag kan installera nya program på datorn trots att jag inte är administratör. Är ny med mac´s, har kört med Windows hela mitt liv så det OS:et kan jag utantill, men är i princip en nybörjare med mac´s så kan inte så jättemycket. Tacksam för hjälp ! :D

 

PS : använder Mac OS X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit.

 

 

Det låter inte så bra det du vill.

Är det inte din dator, och du inte är adminstratör och ni ligger i nätverk, så ska du inte tänka på att bryta mot de reglerna.

Är det på en arbetsplats kan du riskera din anställning, är du i en skola så kan du få tråkigheter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en dum fråga men är det din iMac? Om så är varför är du inte admin från början?

Fick du med OS X install-skivorna så är det ju bara att köra.

 

Får en känsla av att iMacen kanske står i en skola e.d. o då är det ju som det är, men det är ju bara en känsla jag fick.

 

Edit. Inte bara jag som tänkte så som jag gjorde. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fixat det nu, och nej jag kommer inte få några problem för det här, men tack ändå, och jag ser fram emot att kolla igenom forumet så att jag kan lära mig mer om hur mac´s fungerar. Jag lär mig snabbt, så snart är man väl lika kunnig när det gäller OSX som med <insert valfritt Windows OS> :D!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet.

Kör på med frågor bara, här är alla hjälpsamma och trevliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...