Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Firewire ljudkort på Mac Mini


Gäst Burnin Sven

Rekommendera Poster

Gäst Burnin Sven

Tjena Jag heter Göran bor i Östergötland fick min Mac Mini i Måndags. Häftig maskin minst sagt fattade inte riktigt att den var så liten som den var så det var en häftig upplevelse att packa upp den. Till saken då:

Jag köpte ett Presonus Inspire 1394 FW ljudkort och började glatt installera vilket verkade lätt men dessvärre fel beskrivet i manualen. Det kom jag på efter att ha kollat på videon på Presonus hemsida där det oxå fanns nåt som verkade vara en Intel Mac version av drivarna eller program varan. Vilktet det är dvs. program eller drivar har jag lite svårt att förstå mig på iom. att jag inte vet nästan nåt om OSX. Märkligt nog så var det en Mac Mini som dom installerade på på deras video men kanske en äldre variant eller med ett äldre OS. Jag kör Logic Pro 7.2.3

Fråga 1.

Iom. att jag har installerat både det som följde på skivan samt det som jag laddade hem från hemsidan (det blev ett gäng gånger som jag försökte installera den här filen både den från skivan och den från nätet) så jag är orolig att det blir nåt skit som hänger sig kvar i nåt register eller nåt ungefär så där som det kan bli på en PC och som sen gör att man i princip måste blåsa datorn för att det ska funka igen. Nånstans läste jag att drivarna redan skulle finnas i OSX audio core eller vad det heter och att filen från skivan eller den från nätet bara var nån slags programvara till ljudkortet. Det ser ut som om dom försvinner från datorn när jag slänger dom i papperskorgen men för en novis så är det ju svårt att veta. Blir det skräp kvar i den typen av installationer hur får man bort det i så fall? Kortet funkar uppenbarligen inte så det åker tillbaka till butiken men jag vill ju inte ha nåt skräp i maskinen när jag försöker med ett annat.

Fråga 2.

Trodde att det kanske berodde på att datorn inte orkade att driva alla utgångar USB och FW så jag testade också att hjälpa till med ljudkortets egen strömadapter men ingen skillnad.

Fråga 3.

Är det troligt att en så liten maskin kan driva så många utgångar både USB och FW? Det här ljudkortet har fyra ingångar varav två med fantom matning på 48 volt det verkar lite otroligt att Minin ska kunna orka med det samtidigt som det spelar in på alla fyra kanalerna och även spelar upp samtidigt?

I övrigt så är det en helt underbar liten maskin funkar superbra spelade in ett gäng spår via minins egen ljudingång och det funkade faktiskt över förväntan och ser lovande ut. Det rullar på superbra även med en del belastning på datorn (Logic är väl ett ganska krävande program även på en Mac så vitt jag förstår). Behöver ha svar på det här försöker nämligen avgöra om den kan duga till musikproduktion på riktigt. Går det att få till det så är ju mac minin en riktigt bra superdeal iom. det vänliga priset. Logic så kan man ju köra datorer i nätverk så det öppnar ju för riktigt trevliga möjligheter med ett par minis i nätverk för att sprida ut belastningen ganska mycket billigare än en Mac Pro. Tack på förhand.

Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...