Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Handelsbankens e-legitimation och Safari


2mac

Rekommendera Poster

Ja jag vet att det står på deras sida att det inte fungerar med Safari. Man ska använda Firefox eller som jag gjort innan jag blev trött på att se det, gamla Netscape...

 

Fick ett tips av en kille som sa "det är ju enklare än i Windows till och med"...

 

Först så ska ju säkerhetsprogrammet vara installerat såklart, och certifikatet importerat. Öppna sedan programmet Nyckelhanterare, Arkiv, importera, leta upp din .p12 fil och välj denna, sedan ska du slå in ditt lösenord till Handelsbankens e-legitimation. Sedan fungerar det!

 

Jag trodde inte på det, men visst fungerade det! Behöver inte ens slå in mitt lösenord!!! Väljer bara logga in med Handelsbankens e-legitimation och vips så är jag inne på kontot. Har testat att betala och överföra, och allt fungerar PERFEKT! Helt otroligt ju..... De på Handelsbanken internetsupport är ju förståndshandikappade "DET GÅR INTE MED SAFARI, har jag hört otaliga gånger... Men nu är jag jättenöjd! Säkert många som blir glada åt detta.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat det tidigare men inte hittat något sätt att lägga certifikatet i en egen nyckel med tidsbegränsad inloggning. Om man importerar det till den vanliga nyckeln så har man obegränsad inloggningstid så fort man loggat in på datorn. Det skulle kännas bra med ytterligare en säkerhet. Därför har jag fortsatt med Firefox...

 

Om det är någon som förstår vad jag menar får ni gärna komma med förslag hur man ska lösa det. Men jag vill inte ha tidsbegränsning på den vanliga nyckeln för då måste jag skriva in lösenord hela tiden så fort ett lösenord behövs på en websida och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
anderstralala
Om det är någon som förstår vad jag menar får ni gärna komma med förslag hur man ska lösa det. Men jag vill inte ha tidsbegränsning på den vanliga nyckeln för då måste jag skriva in lösenord hela tiden så fort ett lösenord behövs på en websida och liknande.

1) Öppna nyckelhanteraren.

2) Skapa ny nyckelring (Arkiv).

3) Importera till denna nyckelring.

4) Under inställningar kan tiden för hur lång tid som skall gå innan nyckelring låses igen.

 

=> Säker lösning med Safari :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Ursäkta att jag skriver i en så här gammal tråd, men jag såg att någon var inne och läste i den, så jag passar på.

Tipset som trådskaparen såg kommer nog från mig ursprungligen, då jag spammade rätt många forumet och nyhetssidor med denna info. Jag har kört Handelsbanken i Safari med certifikat sedan Mac OS X 10.4.6, och det har fungerat ända fram till Mac OS X 10.5.3. Sedan kom uppdateringen till 10.5.4, och nu funkar det inte alls.

 

Jag skriver detta för att berätta att det INTE fungerar med Mac OS X 10.5.4, eftersom Apple har strulat till saker rätt rejält på den senaste tiden. Det går alltså med Tiger från 10.4.6 och fram t.o.m Leop0ard 10.5.3, men sedan är det stopp.

 

Är det någon som lyckats med att få detta att fungera med Safari 3.1 under Mac OS X 10.5.4 eller senare så skrik till. De är ju sååå mycket smidigare i Safari än i Firefox. Jag avskyr att man måste bekräfta allt med säkerhetsprogrammet när man kör Firefox. Först ska man logga in på banken, och då måste man ge lösenordet till bankcertifikatet. Jag som valde ett långt och krångligt namn för hög säkerhet, men det är ju jobbigt att skriva. Därför var det skönt att kunna ha det på nyckelringen, så behövde man bara ge det lösenordet, som är betydligt kortare.

 

Sedan när man loggat in, så kan man ju inte göra ett skit utan att det blir en massa dialogrutor där man måste bekräfta att man vill använda certifikatet, och nästa ruta för att knappa in lösenordet. Det är hopplöst omständigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej!

 

Prövade nyss att importera mitt .p12-cert till Nyckelhanteraren och allt funkar. Kan dock inte använda rullgardinsmenyn på mitt företagskonto, använder menyn till höger istället. Kör 10.5.5.

 

Mvh

 

N :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prövade nyss att importera mitt .p12-cert till Nyckelhanteraren och allt funkar. Kan dock inte använda rullgardinsmenyn på mitt företagskonto, använder menyn till höger istället. Kör 10.5.5.

Fungerar det med Mac OS X 10.5.5 och Safari 3.1.2? De senaste versionerna alltså.

För mig fungerade det fram till Mac OS X 10.5.3, och jag har för mig att det var Safari 3.1.1 då, men sedan kom uppdateringen till Mac OS X 10.5.4, och nu tvärvägrar det att fungera.

 

Jag har försökt att rensa cachefiler, jag har slängt plist-filer (för Safari och en hel del annat), och jag har t.o.m installerat om hela Mac OS X. Jag har testat både arkivera och installera, och sedan uppdatera till senaste Mac OS X, och jag har också testat att göra en ren installation av Mac OS X, och sedan tanka ner Combo-uppdatering till senaste Mac OS X som DMG-fil, och sedan uppdatera den vägen.

 

Jag har raderat mina certifikat på nyckelringen, och importerat dem igen. Jag har också installerat om säkerhetsprogrammet.

 

Tyvärr får jag det fortfarande inte att fungera med Handelsbanken i Safari med certifikat. För mig har det fungerat ända sedan Mac OS X 10.4.6 (en Tiger-version), och ända fram till 10.5.3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Handelsbanken kan du få "skrapkoder" som alternativ. Då funkar det på Safari.

Jo, det vet jag, men det finns flera skäl till att jag vill ha just certifikat.

1. Man får tillgång till bankens ALLA tjänster, vilket man INTE får med skrapkorten. T.ex så går det inte att beställa BankID, om man inte loggar in med certifikat.

 

2. Bekvämlighet. Det är så busenkelt att logga in med certifikatet, och sedan göra allt man behöver på banken. Ska jag betala fem råäkningar så måste jag skrapa fem koder, om jag kör med skrapkoderna. Med cert loggade jag bara in, och fick skriva lösenordet till nyckelringen EN gång. Sedan var det bara att betala alla räkningar och göra allt man skulle göra. Nyckelringen låstet automatiskt efter två minuters inaktivitet, och gav dessutom hög säkerhet.

 

3. Jag är extremt ostrukturerad. Det innebär att jag aldrig hittar det där jädrans skrapkortet när jag behöver det. Med certifikat behövde jag aldrig leta efter något. Certet fanns ju på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...