Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone köp


Xoonix

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa mig en iPhone från USA. Men hur blir det då med tull och momspålägg och sådant? Jag har en kompis där i USA som ska skicka den, det kan ju faktiskt vara så att det är en "gåva" ska jag beskattas även då eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bra fråga... skriver du gåva på den så ska man inte behöva betala moms vad jag vet...

 

har en annan fråga, om man köper iphone via www.apple.com, måste man köpa med AT&T abonemang då? eller kan man bara köpa telefonen?

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag fattat det ska det bara vara att gå in i en apple store och köpa den för 399 dollar utan abonemang, abonemangs delen sköter du när du aktiverar den via itunes.

Min fundering är att låta min kompis gå in på apple store och köpa en åt mig och skicka sen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

apple.com skickar inte utanför USA. Sedan tror jag inte de skulle skicka en iPhone utanför USA anyway, då AT&T inte funkar där.

 

Skriver han gåva får du ingen moms. Annars blir det några hundralappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Gåva från utlandet

För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från någon utanför EU gäller att:

     det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och

     försändelsens värde inte överstiger 500 kronor."

 

http://www.tullverket.se/se/Privat/Gåva+från+utlandet/

 

Eftersom telefonen kostar mer än 500kr så blir det till att betala tull och moms.

 

Och om värdet anges för lågt så är det bedrägeri. Dessutom är det den maximala ersättning du får om (när?) paketet försvinner på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...