Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

FireWire via PC Card och OS 9.2.2


Macmaniac

Rekommendera Poster

Hej, jag har försökt få igång en extern firewire brännare på en PB G3 333mhz bronze keyboard (Lombard) med OS 9.2.2 via ett PCMCIA kort med två FW portar. Jag kör Toast Titanium 5.0.2 och det har fungerat med samma brännare, samma OS version, men på en stationär G3a via ett PCI-kort. Har testat det mesta och letat efter drivrutiner m.m och det enda jag hittat är tre tillägg;FireWire Enabler 2.8.5, FireWire Support 2.8.5 och FireWire Cardbus Enabler 1.0.1. Enligt anvisningarna kan man slänga "FireWire Cardbus Enabler" om man inte tänker använda ett dylikt PC Cardbus, men om man nu ska använda det ska bara "FireWire Cardbus Enabler" vara på eller ska alla vara på?

 

Jag vet att Lombarden ursprungligen levererades med 8.6 (som jag inte har, köpte min begagnad med 9.2.1) och jag har hittat en Mac OS ROM update 1.0 som jag inte vet om jag behöver? Har förstått att det kan vara viktigt att uppdatera Firmware, eftersom det har och göra med hur datorn bla. hanterar FireWire. Tänkte att det kanske är det som är boven i dramat? Men om det är det och jag behöver uppdatera Firmware med den här uppdateraren, så måste jag först installera 8.6 vilket ju verkar utomordentligt korkat i sådana fall och jag har hämtat hem FireWire 2.2.2 (tänkte att jag kanske behöver en tidigare version) men den kräver också 8.6 och resten som jag såg på Apples sajt var för OS X, som förövrigt är krångligt att installera på min PB då den har en processor som tydligen gör att OS X inte accepterar någon minnesmodul i det övre facket eller nått sådant, hade nämligen vissa tankar på att installera Xet eftersom jag hört att folk haft problem med PC Cardbus under OS 9.

 

Den enkla lösningen kan ju vara att mitt "Cardbus", som förövrigt är ett no name från Taiwan eller nått, helt enkelt inte är kompatibel med min PB? Snackade med MacForum i Gbg, som dessutom är mycket trevligare att ha och göra med än Macoteket, dom har ett dylikt kort från Keyspan som kostar 1000:- och dom sa att det fungerar med PB G3 233mhz och uppåt...Macotekets support går inte att få tag på och ingen jag pratat med där vet något, så då skiter jag i dom och reklamerar kortet och undviker att handla av dom i fortsättningen, vilket jag tycker att andra också gott kan göra så kanske dom kammar till sig!

 

Mvh. M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Helt kort: Jag använder ett Macsense FireWire-kort på min WallStreet 266 MhZ. (Köpt hos Macoteket f.ö.) och det har fungerat utmärkt från start. Har dock inte provat att koppla in CD-brännare. Jag har följande FW-tillägg i mitt OS 9.2.2

 

FireWire Authoring Support 1.1.2

FireWire CardBus Enabler 1.0.1

FireWire Enabler 2.8.6

FireWire Support 2.8.6

Macsense FireWire Enabler 2.3.3

 

Hm... två FireWire Enabler med andra ord. Nåja, det funkar iaf. :)

 

/johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, det löste sig till slut. Dock tusen spänn fattigare :( Det visade sig vara kortet som inte är kompatibelt eller så är det trasigt! Jag köpte ett kort från Keyspan med bara en FireWire port och till skillnad från det andra "no name/Taiwan kortet, så fick jag med två cd-skivor med drivrutiner både för windows och mac. Det fungerade dock inte med att installera Apples drivrutiner eftersom det skulle laddas ner från nätet och det enda meddelandet jag fick var; Bad recuest 404 eller nått...

 

Hursomhelst satte jag på alla tre tilläggen som ju redan installerats med 9.2.2 uppdateringen och när jag gjorde en omstart så dök det upp en FireWire symbol på det grå kortet som hamnar på skrivbordet, vilket inte skedde med det andra och datorn hängde sig inte heller som fallet var med det andra kortet...Och nu fungerar min FW-brännare som den ska :)

 

 

Mvh. M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade också ett nytt tillägg "Keyspan FireCard Enabler", det konstiga är hur det kom dit. Eftersom jag inte lyckades använda installations-cdn som följde med, den försökte ladda ner "firewire package.bin" från Apples sajt och det enda som hände var att jag fick ett felmeddelande; bad recuest 400. Sedan sa installeraren att installationen inte kunde fortsätta och jag var tvungen att avsluta den, testade igen för en lite stund sedan. Bara för att se vad den hämtar från Apple, men det går inte och om nu den installeraren lägger in tillägget "Keyspan FireCard Enabler" så borde jag ju sett det? Och andra sidan ser den inte ut som tillägg brukar, bara ett tomt, grått dokument?

Kanske skapas den av att datorn känner av att det är ett "Keyspan PC Card" via tillägget "FireWire CardBus Enabler" eller nått? Gjorde en backup på filen, man vet ju aldrig, det kanske inte fungerar nästa gång jag behöver installera ett nytt system!

Har returnerat det andra kortet till Macoteket och påpekat att jag tycker det är dåligt av dom att inte skickar med någon cd med drivrutiner, om man nu behöver det?

 

Mvh. M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...