Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dokumentformat


Telly82

Rekommendera Poster

Om man ska skriva dokument, med text (mest), bilder och några tabeller, vad ska man välja för dokumentformat?

 

Det måste finns program på både Mac och Windows som hanterar formatet.

Programmen får inte omvandla formatet, utan bevara det när man sparar (alltså ingen export).

 

Och kom inte med Word-format för det är inte kompatibelt mellan versionerna. Word är dessutom svindyrt.

 

Finns det inte ett öppet format som är ISO-standard? Hur är stödet för det formatet (jag menar programmässigt)? Eller blev det inget sådant format?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pdf är ett väl annat, men kräver dyr(?) programvara för att skapa och editera. Visst i OS X finns det en inbyggd pdf-generator, men du kan inte editera en befintlig pdf. Huruvida det är ISO-certifierat har jag ingen aning om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pdf är ett väl annat, men kräver dyr(?) programvara för att skapa och editera. Visst i OS X finns det en inbyggd pdf-generator, men du kan inte editera en befintlig pdf. Huruvida det är ISO-certifierat har jag ingen aning om...

Nja, pdf är ett utmärkt distributionsformat, men det går ju inte att uppdatera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Open Document Format är ett sådant, stöds av OpenOffice och dess derivat Neooffice. OpenOffice finns för nära nog alla plattformar.

NeoOffice kör jag ibland, men det är ju nästan lika krångligt som M$ Word.

 

Men priset är ju det rätta.  :)

 

Värt att undersöka mera i alla fall. Tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, pdf är ett utmärkt distributionsformat, men det går ju inte att uppdatera.

Jodå, med Acrobat Professional. Inte helt smidigt, men det går!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, med Acrobat Professional. Inte helt smidigt, men det går!

I runda tal 6000kr per licens plus moms är ju inte precis billigare än M$ Word, som jag uteslöt bland annat p.g.a. priset.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket sammanhang ska dessa dokument utbytas.

NoeOffice och Open Office skriver båda Ms Office-dokument. De är båda gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket sammanhang ska dessa dokument utbytas.

NoeOffice och Open Office skriver båda Ms Office-dokument. De är båda gratis.

Det gäller intern produktdokumentation inom ett mindre (mellanstort?) företag. Dokumenten ska kunna uppdateras av vem som helst på företaget och finnas i ett versionshanteringssystem. (Det sistnämnda är INTE en del av frågeställningen.)

 

Men, som jag skrev så är M$ Office dokument automatiskt underkända eftersom olika versioner inte sparar likadana dokument. Exempelvis kan inte Word 2004 (Mac) läsa Word 2007 (Win).

Dessutom är ju Word-dokument inte en öppen standard. M$ fick väl underkänt på sin variant av öppet dokumentformat, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror du om RTF?

Är inte suberbra på layouter... men i övrigt så är det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller intern produktdokumentation inom ett mindre (mellanstort?) företag. Dokumenten ska kunna uppdateras av vem som helst på företaget och finnas i ett versionshanteringssystem. (Det sistnämnda är INTE en del av frågeställningen.)

Varför inte ett publiceringsverktyg och en webbserver? Då kan du få versionshanteringssystem på köpet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror du om RTF?

Jag får ibland rtf-dokument som bilagor. Vad jag än öppnar det i så ska det konverteras och sedan när jag stänger får jag den förtretliga frågan "Vill du spara ändringarna?". Vilka dj*vla ändringar? Jag har ju bara LÄST dokumentet.

 

Nej, det håller inte, men tack för förslaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte ett publiceringsverktyg och en webbserver? Då kan du få versionshanteringssystem på köpet...

Hur menar du då? Vad är ett publiceringsverktyg? Menar du ett slags Wikipedia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller intern produktdokumentation inom ett mindre (mellanstort?) företag. Dokumenten ska kunna uppdateras av vem som helst på företaget och finnas i ett versionshanteringssystem. (Det sistnämnda är INTE en del av frågeställningen.)

 

Men, som jag skrev så är M$ Office dokument automatiskt underkända eftersom olika versioner inte sparar likadana dokument. Exempelvis kan inte Word 2004 (Mac) läsa Word 2007 (Win).

Dessutom är ju Word-dokument inte en öppen standard. M$ fick väl underkänt på sin variant av öppet dokumentformat, eller hur?

Jag tror att ni kommer att få problem alldeles oavsett vilket dokumentformat ni än bestämmer er för. eftersom man inte lyckats ena sig kring en världsstandard så finns inga klara förslag.

 

Man kan i en organisation bestämma sig för ett dokumentformat (äldre) och då kan flera plattformar och program hantera detta format. I Försvarsmakten fastställdes att Ms Office 2000 och dess ingående dokumentformat skulle gälla. Detta även sedan Office 2003 infördes. Det går att hantera om man sätter ned foten och bestämmer sig för ett format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du då? Vad är ett publiceringsverktyg? Menar du ett slags Wikipedia?

Nja, snarare en form av Intranät (ni kanske redan har ett?), med decentraliserad publiceringsrätt. Tänkbart är att alla har editeringsrätt och sen har en eller några redaktörer publiceringsrätten. I det verktyg vi har på jobbet så har skribenterna bara möjlighet att skapa nya versioner, vilket gör att gamla kopior alltid sparas. Ergo versionshantering!

 

Har inte satt mig in i exakt vad som finns på marknaden (på jobbet har vi ett egenutvecklat), men Joomla brukar nämnas i diskussioner. Är open source vad jag vet.

 

Eftersom öppen standard verkar vara viktigt så är ju HTML just det... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att ni kommer att få problem alldeles oavsett vilket dokumentformat ni än bestämmer er för. eftersom man inte lyckats ena sig kring en världsstandard så finns inga klara förslag.

 

Man kan i en organisation bestämma sig för ett dokumentformat (äldre) och då kan flera plattformar och program hantera detta format. I Försvarsmakten fastställdes att Ms Office 2000 och dess ingående dokumentformat skulle gälla. Detta även sedan Office 2003 infördes. Det går att hantera om man sätter ned foten och bestämmer sig för ett format.

Jo, att det är svårt är just anledningen till att jag frågar.  ;)

 

Ett problem med att bestämma sig för ett gammalt format är hur man får tag på (i detta exempel)kopior av Office 2000 när Office 2003 släppts? Och vad är Office 2000 på Macen? Office X eller Office 2001? Problem, problem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, snarare en form av Intranät (ni kanske redan har ett?), med decentraliserad publiceringsrätt. Tänkbart är att alla har editeringsrätt och sen har en eller några redaktörer publiceringsrätten. I det verktyg vi har på jobbet så har skribenterna bara möjlighet att skapa nya versioner, vilket gör att gamla kopior alltid sparas. Ergo versionshantering!

 

Har inte satt mig in i exakt vad som finns på marknaden (på jobbet har vi ett egenutvecklat), men Joomla brukar nämnas i diskussioner. Är open source vad jag vet.

 

Eftersom öppen standard verkar vara viktigt så är ju HTML just det... :borstatanderna:

Nej, html är inget alternativ.

Det är inte ett dokumentformat. Jag kan inte i html bestämma hur dokumentet ser ut på papper. Jag kan inte heller ha innehållsförteckning med sidhänvisning. Bara för att nämna några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, att det är svårt är just anledningen till att jag frågar.  ;)

 

Ett problem med att bestämma sig för ett gammalt format är hur man får tag på (i detta exempel)kopior av Office 2000 när Office 2003 släppts? Och vad är Office 2000 på Macen? Office X eller Office 2001? Problem, problem...

Man behöver inte ett gammalt program för att skriva äldre filformat. I Office 2003, Noe Office och säkert även i Open Office ställer man in vilket format man vill spara i. exempelvis Office 98 eller Office XP/2003. I Office 2007/2008 kam man också säkert välja att spara i äldre format.

 

Köp nytt och spara i gammalt format helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, html är inget alternativ.

Det är inte ett dokumentformat. Jag kan inte i html bestämma hur dokumentet ser ut på papper. Jag kan inte heller ha innehållsförteckning med sidhänvisning. Bara för att nämna några problem.

Du kan ju i alla fall layouta en utskrifts-css. Innehållsförteckning går att göra med ankarlänkar, oklart iofs om du kan få sidhänvisning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får ibland rtf-dokument som bilagor. Vad jag än öppnar det i så ska det konverteras och sedan när jag stänger får jag den förtretliga frågan "Vill du spara ändringarna?". Vilka dj*vla ändringar? Jag har ju bara LÄST dokumentet.

 

Nej, det håller inte, men tack för förslaget.

 

Är det på macen du får problem? När jag tar upp rtf i olika program på PC:n så fungerar det smärtfritt.

 

Om du struntar i konverteringen fungerar det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det på macen du får problem? När jag tar upp rtf i olika program på PC:n så fungerar det smärtfritt.

 

Om du struntar i konverteringen fungerar det då?

Ja, det är på Macen. Och jag kan inte stänga av konverteringen för då kan jag inte öppna dokumentet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är på Macen. Och jag kan inte stänga av konverteringen för då kan jag inte öppna dokumentet.

 

Med Nisus Writer Express eller Writer Pro så blir det ingen konvertering eftersom Nisus använder RTF som sitt eget format! Det går t o m att ha bilder i RTF. Dock, det sidolayout och sådant... är RTF:s nackdel.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...