Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Pages eller Word ?


namoussa

Rekommendera Poster

hej allihopa, jag är en glad switchare sen november 06 , jag trivs jätte bra med min macbook.

jag har alltid använt mig av office för mac och har aldrig provat pages, jag skriver en hel del skolarbete på word men worden känns svår och jobbig att använda, jag utnyttjar inte den helt känns det som. så min fråga är :

är det lättare med pages 08? är det kompatibelt med word( mina skolkamrater kan de öppna dokumentera på en pc?) finns det nåt motsvarande till dem viktigaste sakerna i pages som i word? typ fotnot, underrubriker osv.....? kan jag öppna powerpoint dokument samt excel???

vad rekommenderar ni som är erfarna ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter själv i samma situation. Jag har prövat pages nu och har inte märkt något som fattas direkt. Det ända är avsaknaden av att kunna lägga in ekvationer som man kan i office med Equation Editor. Du kan exportera dina filer som .doc så att du kan öppna dem på en PC och du kan öppna .doc filer från en PC direkt hur enkelt som helst också. Power Point går att öppna om du använder Key Note och excelfiler får att öppna i Nummbers. Det finns däremot saker du kan göra i Keynote och Numbers som däremot office inte klarar vilket kan vara irriterande om man gör fräcka saker där och sen sparar det till office o då försvinner allt det coola. :P

 

Tips är att pröva dig fram o se vilket du gillar bäst, själv föredrar jag Pages just nu. Det känns snababre än Word.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj... det är ganska personligt. Ett förslag är att du provar NeoOffice som är gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Office 2008 ser ut som en bra applikation iaf. Man får hoppas på att dom nu fixar en msn messenger med webcam suport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det inte krångligt att exportera dokumenterna varje gång man ska skicka nåt???

 

Det är som att spara ett dokument, fast man trycker på exportera istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker NeoOffice funkar väldigt bra. Ser ingen anledning att installera Office 2004 trots att jag jobbar mycket med .doc-filer.

 

Huruvida Pages räcker för akademiska studer beror väl på vad för ämnen man läser. Läser man historia och andra humanistiska ämnen räcker vilket program som helst som klarar av fotnoter och innehållsförteckning osv. För naturvetenskap och matematik är det säkert en annan sak.

 

Skall man spara i något format för utbyte mellan olika plattformar och program är RTF det bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples page är betydligt lättare att arbeta i än word (office), i page händer o blir saker som du själv vill att det SKALL vara.

 

Det gör det inte i Word, skulle hjälpa sambon med en cv i i word (på macen) slutade med att man var fly förbannad o snudd på vansinnig.

 

Men i page sitter man o flinar o tycker man är skit duktig, o sedan är det som sagt bara o eportera till word om man känner att man är lagd åt det hållet.

 

Så heltklart iWork08!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde Word innan men har gått över till Pages och det funkar riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pages är ett riktigt bra pogram, tycker det är lättare att hitta funktionerna än i Word. Hela iWork 08 rekommenderas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...