Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OSX och typsnitt


lejzer

Rekommendera Poster

Hur är det egentligen med OSX och systemtypsnitten. Om man använder exempelvis indesign och fontfolio 8 i vårt fall, så är ju dessa postscripttypsnitt, medans systemtypsnitten är TrueType.

 

Vissa dokument som man öppnar så tar den automatiskt systemtypsnitten före de extra man lagt till själv. Kan det hända något om man låter indesign använda TT typsnitten när man skickar iväg det till tryckeriet etc?

 

Eller ska man på något sätt byta ut TT-typsnitten till PS-typsnitt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Testa med att ladda ner Suitecase X1 från Extensis. (Går att köra 30 dagar i demo mode)

 

Installera och gå till Inställningar och kryssa i Override Systemfonts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack,

 

Använder sedan en tid tillbaka Suitcase X1 och har gjort override system fonts på de som strular.

 

Är det inte bra att använda Truetype typsnitt? Bör man alltid använda PS typsnitt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte bra att använda Truetype typsnitt? Bör man alltid använda PS typsnitt?

Beror på ripparna! Det finns moderna rippar som fixar det galant, medans äldre inte fixar dokumenten alls.

 

Det största problemet är ju att typsnitten kan se riktigt annorlunda ut. Det är nog det jag mest skulle oroa mig för!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det samma sorts filer för typsnitt i OSX som i de gamla OS-systemen, kan man bara langa in sina gamla fonter i X:an?

Lägger man dem i så fall i Bibliotek/Typsnitt eller i Systemmapp/Bibliotek/typsnitt eller installerar man dem på annat sätt?

(Om man inte skulle använda sig av Suitcase XI)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det samma sorts filer för typsnitt i OSX som i de gamla OS-systemen, kan man bara langa in sina gamla fonter i X:an?

Lägger man dem i så fall i Bibliotek/Typsnitt eller i Systemmapp/Bibliotek/typsnitt eller installerar man dem på annat sätt?

(Om man inte skulle använda sig av Suitcase XI)

som gammal Pixelfontsfreak så har jag fått inse att de fonter med bara bitmap delen inte funkar. Annars funkar de andra som vanligt dvs PS och truetype.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...