Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur komprimerar man video?


Vega

Rekommendera Poster

Hej,

 

Som topic, hur komprimerar man video-filer till andra format, och vilka program behöver man?

 

T.ex. har jag ett 10 min .mov klipp som tar upp 500mb, går det att komprimera det på något sätt i efterhand så att det blir mer hanterbart? Gissar att det borde gå, eftersom filmer annars skule vara på 100 Gb.. =)

 

 

---

En annan fråga som jag kom att tänka på; vilka filformat kan iMovie importera? Jag har .mov från iPhoto som den inte alls vill kännas vid.. =(

----

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du komprimerar på olika sätt beroende på vad du ska ha videon till.

Ska du ha den på hemsidan?

Ska du ha den till AppleTV?

Ska du ha den till iPod?

Ska du ha den på en DVD och spela på TVn?

 

ALL video är komprimerad och all ytterligare komprimering kostar dig kvalitet (i större eller mindre grad).

 

Vilken version av iMovie talar vi om? iMovie 7 klarar väl nästan vad som helst. iMovie 1-6 vill helst ha DV, även om senare versioner importerar nästan allt du kan spela i QT Player.

 

.mov och .avi är inget format, båda är behållare. Dessa behållare kan innehålla video i vilket som helst av flera hundra format (=codec). Du måste ta reda på exakt VAD dina .mov-filer innehåller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vad jag är ute efter är om det finns något program som man kan mata in olika format i och välja olika att "spotta ut". =)

Jag är medveten om att en viss kvalitéts försämring kommer ske.

 

Jag har program för att "iPoda" filmer, men om jag vill t.ex. lägga ut det på webben vet jag inte hur.. Men som sagt, jag letar helst efter något generellt..

 

Jag har iMovie 7, men får ändå inte in den här .mov filmen. Ska kolla upp format exakt när jag kommer hem.

 

//Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vad jag är ute efter är om det finns något program som man kan mata in olika format i och välja olika att "spotta ut". =)

Jag är medveten om att en viss kvalitéts försämring kommer ske.

QT Pro.

http://www.apple.com/quicktime/pro/specs.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...