Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur gör jag för attkunna spela upp en .mkv-fil i VLC?


charlie panic

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tog ner en .mkv-fil häromdagen, och trots att VLC ska stödja detta filformat vill uppspelningen inte fungera som den ska och släpar efter något förjävligt. Detta läser jag i meddelandefönstret:

 

"ffmpeg: more than 5 seconds of late video -> dropping frame (computer too slow ?)

ffmpeg: more than 5 seconds of late video -> dropping frame (computer too slow ?)

ffmpeg: more than 5 seconds of late video -> dropping frame (computer too slow ?)

ffmpeg: more than 5 seconds of late video -> dropping frame (computer too slow ?)

ffmpeg: more than 5 seconds of late video -> dropping frame (computer too slow ?)

ffmpeg: more than 5 seconds of late video -> dropping frame (computer too slow ?)"

 

Jag kör med Panther 10.3.9, VLC version 0.8.6.c. Datorn är en PowerBook G4 med 640 mb i RAM och en 867 MHz-processor.

 

Är min dator för långsam och mitt OS föråldrat, eller finns det nån slags plug-in jag kan ta ner för att kunna köra den här filen på datorn?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Din dator är alldeles för långsam, tyvärr. :(

 

Är det någon form av HD du ska spela upp? Då krävs dubbel G5 eller bättre om det ska flyta. 867 MHz G4 kan få problem redan med vanlig Xvid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator är alldeles för långsam, tyvärr. :(

 

Är det någon form av HD du ska spela upp? Då krävs dubbel G5 eller bättre om det ska flyta. 867 MHz G4 kan få problem redan med vanlig Xvid.

 

HD? Hmm, jag vet inte riktigt. Hittar ingen info om det, men utgår från att det är en vanlig DVD-rip. Ursäkta min okunnighet!

 

Tack för snabbt svar, även om det var trist att höra att det förmodligen är bäst att pensionera min burk. Men I saw that coming.

 

Funderar på att byta upp mig till en MacBook med 2,16 GHz-processor. Kommer jag kunna köra .mkv-filer som dessa på den utan problem?

 

Än en gång, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
HD? Hmm, jag vet inte riktigt. Hittar ingen info om det, men utgår från att det är en anlig DVD-rip. Ursäkta min okunnighet!

Om du öppnar den i VLC och trycker Kringla + I kan du se vilka strömmar av video/audio som finnns i behållaren.

För HD är upplösningen antingen 1280x720 eller 1920x1080 pixlar.

 

Funderar på att byta upp mig till en MacBook med 2,16 GHz-processor. Kommer jag kunna köra .mkv-filer som dessa på den utan problem?

Svårt att säga utan att veta något om filen. Men jag vågar nästan garantera det. En Macbook är typ fyra gånger snabbare än din Powerbook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju alltid en risk för att mkv-filen är skadad.

 

Själv har jag iofs aldrig haft något problem med den typen av filer på min G4-mini.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag bara problem med Mkv i 720p upplösning. Video_ts, avi och streama från Apples sida funkar. Kör Vlc på en dual 1.8ghz G5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...