Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Carbon Copy Cloner


Mr Olson

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag undrar egentligen bara om det är någon som kör Carbon Copy som backup program? Fungerar det bra? Är det enkelt att använda? Finns det begränsningar i programet som hämmar en vanlig hemma användare? Andra reflektioner eller erfarenheter? Intresant och höra vad ni tycker.

 

Många frågor på en gång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jag använder det för att säkerhetskopiera min HD och det funkar alldeles utmärkt, dock kör jag det endast manuellt. Det är enkelt att använda.

 

Om man har tillgång till nätverksdiskar och lite tid så kan man enkelt snickra ihop ett skript som man kan schemalägga för att köra rsync direkt. Programmet rsync ingår som standard i Mac OS X och gör i princip samma sak som Carbon Copy Cloner fast inte med något grafiskt gränssnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte använt den senaste versionen ännu, kört med SuperDuper senaste tiden, och det gör exakt samma sak, och det fungerar perfekt. Tar backup varje vecka, ibland lite oftare.

 

Programmet gör en startbar kopia av din hårddisk.

Man kan välja s.k Smart backup, då kopieras bara de senaste ändingarna på hårddisken över till den externa

 

Tycker att SuperDuper var det enklaste av båda programmen, men nu ser jag att Carbon Copy Cloner bytt utseende, så om det är enklare nu vet jag inte förrän senare idag ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här skriver MacFixit om CCC idag

 

post-113-1190184016.jpg

 

 

 

 

Kör en test nu via en USB 2.0 disk jag hade stående här, kör alltid annars via FireWire.

Blir intressant att se om den är startbar...

 

Snyggt gränssnitt är det på denna versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lägger sig backupen på disken? Lägger den sig i en normal filstruktur i en mapp? Måste man ha en helt tom disk till sin backup?

 

Jag har tex en LaCie 250 GB och en WD 1TB. Kan jag lägga Backupen på 1TB-disken och samtidigt använda disken som lagringsutrymme för musik/film/m.m?

 

EDIT: Vill gärna höra om båda programmen. Enligt bilden Poca postade kan man inte backupa ett helt system med CCC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan backupa till en större disk som man samtidigt använder den som extra lagringsutrymme.

 

Jag backupar hela mitt system från 80 Gb till 160 Gb USB HD, den större är sedan startbar och håller filstrukturen från min system HD plus extra filer i kataloger som inte finns på systemdisken utan enbart på backupdisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har partitionerat min externa disk, så att den ena partitionen är lika stor som min MacMini disk, dvs 80 GB, så nu håller den på att clona över hela MacMini disken till partitionen. Resten av den externa använder jag för lagring av annat, sådant som jag bara kan dra rakt över.

 

SuperDuper är bättre tycker jag, med det programmet kan man välja att datorn startar om och startar upp på den externa. Görs för att testa att allt fungerar.

Har inte hittat den möjligheten här på CCC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har partitionerat min externa disk, så att den ena partitionen är lika stor som min MacMini disk, dvs 80 GB, så nu håller den på att clona över hela MacMini disken till partitionen. Resten av den externa använder jag för lagring av annat, sådant som jag bara kan dra rakt över.

 

SuperDuper är bättre tycker jag, med det programmet kan man välja att datorn startar om och startar upp på den externa. Görs för att testa att allt fungerar.

Har inte hittat den möjligheten här på CCC

Ok, det låter bra. Tror det är dags för lite underhåll av min älskling. Inte gjort något sedan jag köpte den i januari :blushing:

 

Tänkte köra en fullständig backup samt en arkivera/installera, eller ska man köra något annata? Reparera skiva.. nånting?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skadar inte att börja med Reparera skiva från din Installationsdisk.

 

Därefter använda skivverktyget på som du har i din programmapp, och köra Reparera Skivbehörighet (det ska du undvika att göra från installationsskivan)

 

Sedan gör du backup.

 

Ännu en nackdel med CCC, den gör inte en Reparera skivbehörighet innan den clonar över, vilket SuperDuper grejar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CCC får underkänt av mig, på en punkt omgående, den återger inte min ikon på hårddisken, frågan är då hur mycket annat den "missat"

 

Nej, jag återgår till SuperDuper

 

Startade upp på min externa och ni ser..

 

post-113-1190189830_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skadar inte att börja med Reparera skiva från din Installationsdisk.

 

Därefter använda skivverktyget på som du har i din programmapp, och köra Reparera Skivbehörighet (det ska du undvika att göra från installationsskivan)

 

Sedan gör du backup.

 

Ännu en nackdel med CCC, den gör inte en Reparera skivbehörighet innan den clonar över, vilket SuperDuper grejar.

Ok så:

1. Mata in Installationsdisken? Köra Reparera skiva.

2. Reparera Skivbehörighet från skivverktyg på HDD:n.

3. Köra Backup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt uppfattat ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CCC får underkänt av mig, på en punkt omgående, den återger inte min ikon på hårddisken, frågan är då hur mycket annat den "missat"

 

Jag förstår inte riktigt hur du menar med återger inte min ikon. :dumstrut: Kan du förklara lite mer ingående :laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt uppfattat ^_^

Jag är dig evigt tacksam Poca :wub: Du lyser alltid upp i det ibland så hemska MacMörkret :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt hur du menar med återger inte min ikon. :dumstrut: Kan du förklara lite mer ingående :laserbok:

 

 

Om du ser på bilden, min grå hårddisk är markerad med X, min externa hårddisk är "original" dvs sådan den är när man första gången installerar sin externa disk. Med USB-ikonen på.

 

Vid cloningen ska naturligtvis den externa se likadan ut som den interna disken, Macintosch HD

 

hänger du me ? ;)

 

 

Som här, min Backupdisk blir till utseendet lika den interna.

Den externa disken här är klonad med SuperDuper

post-113-1190207430_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det låter bra. Tror det är dags för lite underhåll av min älskling. Inte gjort något sedan jag köpte den i januari :blushing:

 

Tänkte köra en fullständig backup samt en arkivera/installera, eller ska man köra något annata? Reparera skiva.. nånting?

 

Om allt bara rullar som smort så finns det ingen anledning att om installera systemet redan. Det räcker gott och väl med att "damma av" systemet med tex Onyx och köra dags vecko och månadsscripten och lite tömning av chache-minnen... typ Onyx default. Släng inte cookies bara så du får lov att kasta in login och lösenord på nätet igen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ser på bilden, min grå hårddisk är markerad med X, min externa hårddisk är "original" dvs sådan den är när man första gången installerar sin externa disk. Med USB-ikonen på.

 

Vid cloningen ska naturligtvis den externa se likadan ut som den interna disken, Macintosch HD

 

hänger du me ? ;)

 

Jajamensan.... ville bara vara säker på att jag förstod eftersom jag använder mig av carbon cloner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska prova båda och bilda sig en egen uppfattning.

CCC har kanske en del nya funktioner, som jag inte provade.

Misstänker att SuperDuper snart också uppdateras.

 

Själv har jag kört SuperDuper länge, och det funkar bra för mina behov..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade CCC igår. Tycker den är perfekt för mig.

Orsak: Min externa HD är bara på 76 Gb. När jag gjorde backupp med SuperDuper blev det bara 6 GB över, vilket visade sig vara för lite, fick mycket problem, löste sig när jag tog bort systemet (kunde inte boota längre). :cry:

Carbon Copy Cloner minskade jag ner genom att ta bort program (går inte att göra i SD) som jag kan ladda ner iaf.

Fick då 16 Gb över och allt fungerade perfekt, backuppen såg ut som original HD:n (inga ändrade iconer). :ThumbsUp:

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använde Carbon Copy Cloner i går kväll här

då jag skulle byta till större disk så jag klona disken

och bytte ut den gammla gammla snik disken på 60GB 5400RPM som medföljer

MB och ersatta den med en 100GB 7200RPM Seagate

och allt funkar toppen :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska prova båda och bilda sig en egen uppfattning.

CCC har kanske en del nya funktioner, som jag inte provade.

Misstänker att SuperDuper snart också uppdateras.

 

Själv har jag kört SuperDuper länge, och det funkar bra för mina behov..

 

Använder du Smart Backup? I så fall, har du nån uppfattning om när man låt säga har gjort en smart backup 100ggr, är den slutgiltiga klonen då 100% korrekt eller har de lämnat efter sig massa småskräp på vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du Smart Backup? I så fall, har du nån uppfattning om när man låt säga har gjort en smart backup 100ggr, är den slutgiltiga klonen då 100% korrekt eller har de lämnat efter sig massa småskräp på vägen?

 

Det kan jag inte svara på, för så många ggr har jag aldrig kört Smart Backup.

Jag kör bara det då och då under veckan, för att vid månadsskifte radera och köra komplett backup.

Sedan byter jag extern hårddisk och kör nya backup på den. Har 3 externa diskar som jag "rullar"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...