Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Microsoft lanserar sajt för Office 2008


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Andreas Leijon

Förhoppningarna på den första nya versionen av MS Office till Mac på drygt fyra år är skyhöga. Som ett led i marknadsföringen har Microsoft nu skapat en webbsida med information om det nya kontorspaketet. Men de som har Mozilla Firefox göre sig icke besvär.Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna siten fungerar visst i FF. Tittade nyss på den i just FF.

Och i Safari oxå, sajten som är slö är IDG.

 

Skapar man för ros skull ett webbarkiv av IDG sidan blir det över 2 MB.

Tittar man även i aktivitetsfönstret i Safari så finns det även flera externa servrar som sidan hämtar data från, reklam och besöksanalys. Slött, väldigt slött.

 

Office-demot ser ut väldigt mycket som Pages men säkert med en högre prislapp.

För de allra flesta är Office som att skjuta flugor med kanon, de flesta funktioner används aldrig för att de antingen inte behövs eller därför att användare inte kan eller har tid att sätta sig in i det.

 

Mycket pengar kunde sparas med lite insikt om detta alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Funkar inte i Mozilla Firefox | 2007-09-19 06:00
Undra vilken version av FF "journalisten" har?

 

Skapar man för ros skull ett webbarkiv av IDG sidan blir det över 2 MB.
Fick den erfarenheten jag med när jag en gång kollade det via min tytn.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undra vilken version av FF "journalisten" har?

 

Alltid lika trevligt när någon spyr galla för att man gör sitt jobb. Du borde kanske tänka på din ton här i forumet?

 

Det var upplysningsvis den senaste versionen av Firefox med senaste Flash på såväl Mac OS X som Windows XP. Ser nu att det funkar så någon ändring har de uppenbart gjort.

 

Men i vilket fall som helst är det väl bra udda att skapa en reklamsajt helt i Flash? Förutom att det går så långsamt funkar den ju inte i iPhone till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Undra vilken version av FF "journalisten" har?

Varför använder du citationstecken här, Micke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Varför använder du citationstecken här, Micke?
För att jag fäörutsätter att är man journalist och har detta som huvudsyssla ska man ha fungerande browsers mm. Är man inte säker ska man låta bli att skriva.

 

Sedan är det inte första gången en person från IDG haft fel ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att jag fäörutsätter att är man journalist och har detta som huvudsyssla ska man ha fungerande browsers mm. Är man inte säker ska man låta bli att skriva.

 

Sedan är det inte första gången en person från IDG haft fel ;)

 

um, nu hade han inte fel ju? Angriper man nån på en felaktig grund och får fakta som motbevisar sitt argument, så kanske en trevlig ursäkt vore på sin plats. .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
För att jag fäörutsätter att är man journalist och har detta som huvudsyssla ska man ha fungerande browsers mm. Är man inte säker ska man låta bli att skriva.

 

Sedan är det inte första gången en person från IDG haft fel ;)

Det är så trist att denna konsekvent provokativa retorik är vad du vill bidra med till forumet. Vad du menar i sak här ovan är att man blir fråntagen sin yrkestitel för att man surfar med fel webbläsare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Det är så trist att denna konsekvent provokativa retorik är vad du vill bidra med till forumet. Vad du menar i sak här ovan är att man blir fråntagen sin yrkestitel för att man surfar med fel webbläsare?
Nej, men man bör sätta titlar, notiser som verkligen stämmer. Nu stod det att den inte fungerar i Firefox, vilket beviserligen var fel. Hade det stämt hade den inte fungerat för mig heller.

 

Det finns ju en anledning till varför många inte tror på mycket som står på IDG.se, som MacWorld är en del av. Det handlar i grunden inte om person, utan om hela IDG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

fast den fungerade ju inte när MikaMart skrev artikeln. Sidan kan ju mkt väl ha blivit uppdaterad under publicering. Så bara för att man gör ett fel, som egentligen inte är ett fel, så får man inte kalla sig journalist?

 

med den logiken hade det inte funnits några yrkesbenämningar överhuvudtaget eftersom alla människor någon gång gör fel ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
fast den fungerade ju inte när MikaMart skrev artikeln. Sidan kan ju mkt väl ha blivit uppdaterad under publicering. Så bara för att man gör ett fel, som egentligen inte är ett fel, så får man inte kalla sig journalist?

 

med den logiken hade det inte funnits några yrkesbenämningar överhuvudtaget eftersom alla människor någon gång gör fel ;)

Man ska kunna förvänta sig att journalister gör rätt och skriver det som är sant. Vi ska väl iaf tro på det dom skriver?

 

Läs genom IDG hemsida en dag får du se hur många felskrivningar du hittar ;)

Visst kan alla ha en dålig dag. Det är mänskligt.

Tyvärr kan jag inte se detta som " en dålig dag" då det fortfarande står att den inte fungerar i FF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Men i vilket fall som helst är det väl bra udda att skapa en reklamsajt helt i Flash? Förutom att det går så långsamt funkar den ju inte i iPhone till exempel.
Jag håller med dig om att Flash är dåligt i detta hänseende. Jag har flashblocker i min FF. Det gör att saker laddar lite snabbare ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Man ska kunna förvänta sig att journalister gör rätt och skriver det som är sant. Vi ska väl iaf tro på det dom skriver?

 

Läs genom IDG hemsida en dag får du se hur många felskrivningar du hittar ;)

Visst kan alla ha en dålig dag. Det är mänskligt.

Tyvärr kan jag inte se detta som " en dålig dag" då det fortfarande står att den inte fungerar i FF.

 

eh, okej. Det gäller att ALLTID granska all information kritiskt och tänka "kan detta verkligen vara sant?" det har iaf lärare och vuxna tutat i mig sedan barnsben.

 

Om man blint väljer att tro på allt media skriver, då är man ute på väldigt tunn is.

 

Jag är medveten om att det förekommer felstavningar på IDG, precis som det gör i Aftonbladet, GP, reklammaterial och annat där människor är inblandade. Det är mänskligt att fela och nu gav ju MikaMart dessutom en förklaring på varför artikeln är skriven så som den är

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser man kommentarerna till ZDNet:s artikel i samma ämne står det klart att Microsofts sajt uppdaterats någon gång mellan kvällen den 18 september (då jag testade och skrev om sajten) och förmiddagen den 19 september då gnället började om att sajten visst funkar i Firefox.

 

Visst hade en uppdatering av nyheten varit på plats den 19:e, men då hade jag betydligt viktigare saker för mig. (Och att ändra nu är ganska meningslöst då nyheten redan är historia).

 

Ska man inte kunna skriva artiklar utifrån de förhållanden som råder när man skriver dem blir inte särskilt många artiklar skrivna. Saker och ting händer ju snabbt i den här branschen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver alltid fina artiklar Mikamart :yeahbaby:

 

Nån gång är det tillåtet och göra en "tavla" som vi säger här nere i Göteborgstrakten..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver alltid fina artiklar Mikamart :yeahbaby:

 

Nån gång är det tillåtet och göra en "tavla" som vi säger här nere i Göteborgstrakten..

De va la inte så farligt eller?

Det är precis som han säger, om status quo han skriver.

Sedan kan man ju alltid undra varför version 1 av allt Microsoft gör funkar så himla dåligt.

Det är alltså de som förtjänar kritik i denna tråden.

 

Sedan om journalistik i stort, det ska ju inte bara handla om rapporteringar utan gärna också (försök till) objektiva bedömningar. Vad kan det bli för konsekvenser? Finns det flera faktorer med i bilden som kan förklara orsaker?

 

Man bör vara kritisk när man läser artiklar andra har skrivit då de kan ha en egen agenda och mål som gör att vad de skriver inte är att lita på. Det är bra att källforska och jämföra med vad andra har skrivit och något åtminstone lite närmare sanningen kan krypa fram.

 

Det kan dessutom t.o.m. vara spännande då verkligheten ofta är betydligt värre än fiktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...