Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorn hänger sig i uppstarten


suddelito

Rekommendera Poster

Jag har ett väldigt iriterande problem som verkligen kommer som en blixt från klar himmel. När jag startar datorn hänger den sig precis när skrivbordet dyker upp på skärmen. Allting låser sig och det kommer fram en "badboll" efter någon minut.

 

Jag misstänker att det kanske är quicksilver som spökar eftersom det har fått datorn att hänga sig några gånger tidigare under användning.

 

Det som förbryllar mig är att det är en hyfsat ny datorn (imac alu) har bara haft den i någon månad. Jag har heller inte gjort något speciellt med datorn innan den slutade fungera, dagen innan satt jag bara och surfade någon timme och då fungerade den fint.

 

Jag har verkligen ingen aning vad problemet är och det är svårt att göra någonting åt eftersom jag inte kommer åt datorn på något sätt.

 

Hoppas det är någon här som kan hjälpa mig med felsökning.

 

Några saker som jag upptäckt inte är som tidigare:

 

1. Startljudet är betydligt lägre än tidigare, vet ej om det ger någon nån ledtråd...

 

2. När OSX håller på att starta upp går fläkten på fullt, vilket borde tyda på att processorn jobbar på 100%.

 

3. Ibland hinner docken och ikonerna dyka upp och ibland inte. Den hänger sig olika snabbt varje gång även om det handlar om sekunder.

 

Hur ska jag lösa detta? Min förra mac funkade som en klocka, hade aldrig några problem med den så felsökning i OSX är inte min starka sida. Går det att starta upp i felsäkert läge eller något liknande så man kan ta bort quicksilver, som jag tror är det som spökar?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två saker du bör försöka.

 

Sätt in din medföljande Systemskiva, starta datorn och håll ner c-tangenten, och när du valt svenska som språk går du upp i menyn och väljer Skivverktyg och kör Reparera skiva, ta även och kör Reparera Skivbehörigheter i detta läget, kan var nödvändigt...

 

Kör flera ggr om du inte får OK första gången..

 

Starta sedan datorn igen. Vill den inte tar vi du detta steg.

 

 

Starta datorn, och snabbt håll ner alt, äpple, p och r tangenterna.

 

Låt startljudet plinga tre ggr, släpp upp och låt datorn starta

 

Hoppas det löser ditt problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...