Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nu blir jag galen.


ronny

Rekommendera Poster

Blivit fel i inläggsordningen.

 

Går inte att radera första inlägget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu blev det som problemet nedan...

 

Hejsan.

 

 

Jag ska börja med att säga att jag förvrigt är fruktansvärt nöjd med min nya iMac och MAC OSX överhuvudtaget.

 

Som sagt, jag köpte den nya iMacen när den släptes i princip och den har fungerat klanderfritt tills den senaste veckan. Nu har den börjat larva sig något fruktansvärt och jag kan inte förstå mig på vad det kan vara. Jag får felrapporter HELA tiden på ALLA program, och då menar jag verkligen alla.

Det började förra veckan, helt plötsligt, inte efter någon installation eller liknande vad jag vet. Men hur som helst så går det inte att jobba när det håller på såhär...

 

iTunes kraschar var 10 minut i princip, Safari likaså, iPhoto med, samt QuickTime, VLC och alla nyttoprogram. DreamWeaver krashar såfort jag ska öppna ett dokument, Photoshop och Flash likaså. Allting kraschar HELA tiden och nu är mitt tålamod slut. Har massvis med hemsidor som måste kodas och designer som ska göras så har ni något tips på hur jag ska komma iBukt med detta problem? Hur kan jag lösa det?

 

Tacksam för svar! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte omformatera o installera om? fortare än att hitta felet

 

Jo tanken har slagit mig, men det är ganska jobbigt att flytta över allting till en annan dator + att göra om alla inställningar som jag har gjort under veckorna som gått. Det tar ju ett tag att ställa in allt som man vill ha det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då det var mycket på en gång, och inte så kul förstår jag.

 

Vad har du vidtagit för åtgärder själv innan?

Kör du regelbundna backuper?

Det ska man alltid göra, inte bara en, minst det dubbla, hårddiskar är "förbrukningsvara".

 

Men, till felet, har du använt dig av medföljande Installationsskiva och använt dig av Skivverktyget där?

 

använder du Skivverktyg i din Verktygsmapp?

 

Det är mina första frågor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då det var mycket på en gång, och inte så kul förstår jag.

 

Vad har du vidtagit för åtgärder själv innan?

Kör du regelbundna backuper?

Det ska man alltid göra, inte bara en, minst det dubbla, hårddiskar är "förbrukningsvara".

 

Men, till felet, har du använt dig av medföljande Installationsskiva och använt dig av Skivverktyget där?

 

använder du Skivverktyg i din Verktygsmapp?

 

Det är mina första frågor

 

 

På vilket sätt menar du att jags ka använda Skivverktyget? :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och en sak till. Denna badboll snurrar allt mer och allting hänger sig tillslut och jag får starta om på det hårda sättet :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska reparera filstrukturen på din dator...

 

Sätt in skivan, starta om datorn, håll ner c-tangenten, välj svenska, gå upp i menyn välj Skivverktyg och Reparera Skiva.

Har du aldrig gjort det innan är det nog dags... ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska reparera filstrukturen på din dator...

 

Sätt in skivan, starta om datorn, håll ner c-tangenten, välj svenska, gå upp i menyn välj Skivverktyg och Reparera Skiva.

Har du aldrig gjort det innan är det nog dags... ^_^

 

Okej, tror du att det hjälper?

Ingentign försvinner då va? :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tror du att det hjälper?

Ingentign försvinner då va? :o

 

Ingenting ska försvinna, förutom dina fel då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om det hjälper är jag inte 100 på, men försvinner gör det inte, såvida du inte väljer att omformatera disken.

 

Välj Reparera Skiva som jag skrev. Det är sådant man bör göra regelbundet..

 

Vad jag anar att du inte kör något underhåll alls..

Men backup har du väl ändå hoppas jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om det hjälper är jag inte 100 på, men försvinner gör det inte, såvida du inte väljer att omformatera disken.

 

Välj Reparera Skiva som jag skrev. Det är sådant man bör göra regelbundet..

 

Vad jag anar att du inte kör något underhåll alls..

Men backup har du väl ändå hoppas jag...

 

Jag tar ingen backup på externa diskar.. Men jag tar gladeligen emot tips på hru man kan använda sig utav backup metoder i OSX. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stoppade i skivan, höll ner C och fick upp menyn och allt. Men man får inte välja någonting utan den börjar direkt att installera...

Är det CD 1 jag ska sätta in?

Vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Externa diskar är relativt billiga, och finns i rejäla storlekar, ska du köpa så välj helst med Firewire.

USB 2.0 är visserligen billigare, men långsammare.

 

sedan hämtar du ner ett program som heter SuperDuper eller Carbon Copy Cloner och clonar över ditt materil till den externa disken

du kan klona över hela din interna disk över på den externa, och starta upp från den externa om du så vill.

 

Anledningen till att du ska ha backup, att en regnig dag så kan din hårddisk klicka till och lämna in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stoppade i skivan, höll ner C och fick upp menyn och allt. Men man får inte välja någonting utan den börjar direkt att installera...

Är det CD 1 jag ska sätta in?

Vad ska jag göra?

 

 

Installera ska du inte göra denna gången (kan bli aktuellt senare) du ska välja svenska som språk.

Sedan går du upp i menyraden och letar upp Skivverktyg, och väljer Reparera Skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera ska du inte göra denna gången (kan bli aktuellt senare) du ska välja svenska som språk.

Sedan går du upp i menyraden och letar upp Skivverktyg, och väljer Reparera Skiva.

 

 

Jag får inte upp någon meny, bara en installationsguide...

Ska pröva igen då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När datorn har startat om från installationsskivan och du har valt språk bör du komma till ett upplägg där du har en meny ovan installationsförnstret. Där väljer du i Tiger(OSX 10.4) från menyn "verktyg" eller "Tools" programmet "Skivverktyg", välj i det vänstra fältet av programförnstret som kommer upp, den skiva (Macintosh HD) det gäller och välj sedan "reparera skiva".

 

Du kan sedan köra det kommandot en tre, fyra gånger innan alla fel har blivit reparerade. Även om det säger att det inte kan reparera felet.

 

OBS! Kör inte kommandot "reparera behörigheter" från installationsskivan, där kan uppstå problem. Detta kommando kör du ifrån startskivan innifrån OSX och den version du har på din dator. Du hittar programmet Skivverktyg i mappen Program/Verktyg

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Program som kan hjälpa dig att underhålla datorn med jämna mellanrum är t.ex. följande:

 

Onyx, som ger dig tillgång till en massa funktioner i systemet samt rensar ut en massa från datorn.

Preferential Treatment, är ett program som mycket effektivt tar hand om trasiga preferensfiler i både användarmappen och systemmappen. Mycket användbart. Det kan också vara en eller flera sådana filer som ställer till det för dig.

 

Du hittar dessa på www.versiontracker.com eller www.macupdate.com

 

 

Ta gärna back-up på dina viktigaste filer. Det är vettigt och tro mig att det det kan kosta, det är det värt när olyckan är framme.

 

Det sista du kan behöva göra om inget av ovanstående är gjort är att göra en arkivera/installera som kan göra att vissa program måste installeras om, ifall dom har filer liggandes i systemet, men annars så är det nästan helt smärtfritt.

 

Hoppas detta hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat bra underhållsverktyg att ha liggandes i datorn är Applejack, då behövs ingen imstallationsskiva för att reparera skivan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såå. Nu har jag repparerat 3 gånger.

Men när jag startade om datorn och satte igång Safari så lav det av på en gång. Ganska komiskt faktiskt.. Ska köpa mig en Extren hårddisk och göra backup på allt sen så ska jag nog ta och formatera om. Det verkar bäst så.

 

 

Tack för all hjälp och tips om program!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i din Hemmamapp (Användare, den med huset) Vidare in i Bibliotek och leta upp mappen Preferences.

 

 

Bland alla filer där finns en som heter.

com apple.safari.plist.

 

fatta tag i den och dra till Papperskorgen.

Töm

 

 

starta Safari och se om det blev bättre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i din Hemmamapp (Användare, den med huset) Vidare in i Bibliotek och leta upp mappen Preferences.

Bland alla filer där finns en som heter.

com apple.safari.plist.

 

fatta tag i den och dra till Papperskorgen.

Töm

starta Safari och se om det blev bättre

 

 

Nope. :(

Det lutar mot formatering... Finns det något sätt att spara alla inställningar man gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en arkiv-installera! byter du ut systemet till ett fräscht, och har kvar alla dina program och inställningar... :) Går fort oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en arkiv-installera! byter du ut systemet till ett fräscht, och har kvar alla dina program och inställningar... :) Går fort oxå.

 

Hur gör man detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...