Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flytta på program i Applications-mappen?


Exdiaq

Rekommendera Poster

Är inte direkt nybörjare längre men tyckte att detta skulle vara bra att lägga här.

 

Går det bra att flytta program i Applications-mappen EFTER att man har installerat dom? Är lite tveksam på iPhoto, iMovie, iTunes osv. som arbetar tillsammans och hur det funkar om man flyttar dom? VLC, Textredigerare och andra "självständiga" program borde dock inte vara några problem att flytta, eller?

 

 

Tacksam för svar :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde just det vad gäller i-programmen. Jag la dom i en mapp som jag döpte till "Apple" och det fungerade utan problem.

 

Grejen var bara att när något av programmen hade en uppdatering till sig ifrån Apple och man körde Programupdatering så sa OS X att "Det finns ingen programvara att uppdatera".

 

Så tydligen så är det det enda skälet till att ha kvar i-programmen direkt i Programmappen. Vad jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska du inte göra, alla program som Apple installerat bör ligga där de ligger, det vill säga Programmappen, annars så får du strul.

 

Min motfråga är:

Varför du vill flytta på dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, halvtaskig formulerad fråga av mig :P Jag vill inte flytta dom utan skapa undermappar som "Filmrelaterat", "Arbete", "Övrigt" osv. för att snabbare hitta programmen jag behöver istället för att kolla igenom hela listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, halvtaskig formulerad fråga av mig :P Jag vill inte flytta dom utan skapa undermappar som "Filmrelaterat", "Arbete", "Övrigt" osv. för att snabbare hitta programmen jag behöver istället för att kolla igenom hela listan.

Annars kan du hyffsat snabbt starta dom genom spotlight.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, halvtaskig formulerad fråga av mig :P Jag vill inte flytta dom utan skapa undermappar som "Filmrelaterat", "Arbete", "Övrigt" osv. för att snabbare hitta programmen jag behöver istället för att kolla igenom hela listan.

Då är det bättre att du skapar en ny mapp. I denna mapp "Mina Program" skapar du mappar: "Filmrelaterat", "Arbete", "Övrigt"

I dessa mappar lägger du alias till respektive program. Om ett program passar i fler än en kategori/undermapp kan du lägga mer än ett alias.

 

Till sist drar du "Mina Program" till vänstra panalen i ett Finderfönster, så blir den snabbt tillgänglig.

 

Det hade varit bra om man kunde göra något liknande i Dock, alltså grupperade program efter vad man vill jobba med just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju käcka alternativ till Dockan.

Jag har två, men numera använder jag bara det ena..

Använder det på alla mina Macar numera.

 

Overflow heter programmet, och ligger i Dockan, klickar på det och upp på skärmen kommer de program jag vill komma åt.

 

(detta är iBooken, och där har jag inte så mycket)

 

post-113-1190146397.jpg

 

till vänster skapar man de grupper man vill ha..

 

Det andra jag har som också är bra, heter DragThing, ser ut så här...lite tomt just nu, då jag inte använder det längre, räcker med Overflow

 

post-113-1190146648_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju käcka alternativ till Dockan.

Tackar.

 

Jo, jag vet att det finns "alternativ" till Dock, men jag tycker inte att något riktigt funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:P

Tycker du det, jag blev helfrälst på Overflow, hade använt Dragthing i "evigheter" dvs ända ner i 9:an..så kom Overflow.. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Leopard kommer ju stackar (stacks). Kolla gärna på demon på http://www.apple.com/se/macosx/leopard/features/desktop.html. Då kan man dra alla program av en viss kategori till Docken, och få en stack med alla filmrelaterade program, och en med alla webläsare eller vad man nu vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Leopard kommer ju stackar (stacks). Kolla gärna på demon...

Det är inte heller vad jag vill ha. Där måste man ju klicka för att se innehållet. Nej, jag vill kunna välja Bildbehandlingsdocken (exempelvis) och där direkt se alla program som har med bildbehandling. Och så vill jag dessutom ha några program som finns i alla "dock", som Finder, e-postprogrammet, iCal och webbläsaren.

 

Och så kan man inte köra Classic i Leopard heller. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...