Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Får inte internet att funka på min Mac


valkonen

Rekommendera Poster

Tjenare alla mac ägare :)

Fick idag min första mac. Det blev en powerbook G4 med 12".

 

Har några problem.

 

När jag klickar på nätverk så hittas bara airport och internet modem.

Är mitt vanliga nätverkskort inaktiverat? hur aktiverar jag den isåfall?

 

Sen så har jag så att fläkten snurrar för fullt på macen. Detta är väl inte normalt på en powerbook? vad kan göra så att fläkten snurrar hela tiden?

 

Har kollat aktivitetskontrollen men kan inte se någon som använder mycket av processorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att dra ur sladden ur ditt modem, sätt sen i den igen efter en liten stund.

Ibland kan det behövas när man byter dator och inte har en router som delar ut ip-adresser via dhcp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I värsta fall får du väl ominstallera helt från början. Då kommer det ju en guide för inställningarna.

 

Och - du har väl nätverkskabeln i...? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under äpplet finns nätverksplats. Är det där du inte hittar "nätverket"?

I så fall gå till nätverksinställningar som ligger i den menyn. Nätverksportinställningar. Kolla om det finns ethernet och att det är förbockat. Om inte gör en ny med ethernet.

Om ethernet finns med kan det ändå vara ide att göra en ny- det har löst problem som jag inte lyckats klura ut på annat sätt för mig.

 

Vet du att kabeln är okej; dvs att den funkar med annan dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kabeln funkar perfekt på min pc.

 

När jag går in i "Nätverk" får jag upp Airport.

Under "Visa: Nätverksstatus", finns Ethernet (inbyggt), Airport och nätverksportinställningar.

Har testat att ändra inställningar på Ethernet (inbyggt). Allt till Automatiskt, så som det ska vara.

 

När jag går in på "Hjälp mig..." -> Diagnos... Får jag misslyckat på alla.

 

Testade göra en ny i nätverksportinställningar och det hjälpte inte, valde Ethernet där.

 

Kan få upp olika nätverk med mitt trådlösa kort men det hjälper inte mycket när dom inte är mina :( Har själv ingen trådlös router heller.

 

Några tips? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla med din leverantör hur inställningarna ska vara på Mac. Det finns antagligen guide på deras hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du lägga upp lite bilder hur det ser ut i dina nätverksinställningar.

 

Ser det inte ut likt denna bild?

post-113-1190186488_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föreslår att du inaktiverar Airport eftersom du inte har trådlöst nätverk. Inaktivera det inbyggda modemet. Sätt därefter i nätverkskablen och se hur det funkar. Lägg gärna upp några bilder på Nätverksinställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på Äpplet i menyn och välj Nätverksplats/Nätverksinställningar.

I rutan som kommer upp kommer det förmodligen att stå:

Plats: Automatiskt och

Visa:Nätverksstatus.

Klicka på den senaste och välj Nätverksports-inställningar.

 

Där kan du sedan klicka i och ur checkboxar för vilka nätverksportar som skall vara aktiverade.

I ditt fall så skall Ethernet vara checkad...

 

Du kan, i alla fall just nu, checka ur övriga. Se till att klicka på knappen "utför" innan du går vidare.

 

Välj sedan Ethernet i "Visa"-gardinen och där kan du göra de inställningar du behöver såsom att skriva in användarnamn och lösenord för din internetservice.... om det behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...