Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spara program smart - sedan formatera.


halvspecial

Rekommendera Poster

Tjena!

Har haft min macbook i närmare ett år nu, och som bekant är inte 80gb utrymme särskilt tillräckligt. Nu är det så att jag sitter på runt 5 gb, och jag vet inte var all utrymme tagit vägen! Har försökt radera allt onödigt, men det känns som att typ 20 gb bara är spårlöst försvunnet! En omformatering vore nog en bra lösning.

 

Men jag har ingen lust att ladda om alla program o filer, finns det något sätt jag kan spara dessa och sedan formatera all annan skit? Har ingen extern hårddisk, tänke mer på om jag kunde göra en backup av allt jag vill ha och på så sätt spara detta.

Möjligt?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst bör du kolla så inte det är loggfiler som blivet korrupta och svällt upp mot en 20 GB

Inte helt ovanligt.

 

Köp en extern Firewiredisk, mycket snabbare än USB.2.0 samt ladda ner SuperDuper och klona över till den externa disken.

 

Vad är det som tar plats? Du kanske kan förvara det på den externa?

 

Det är ytterst sällan som en Macanvändare formatterar om sin hårddisk..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa programmet Whatsize för att lista all filer i storleksordning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa programmet Whatsize för att lista all filer i storleksordning.

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst bör du kolla så inte det är loggfiler som blivet korrupta och svällt upp mot en 20 GB

Inte helt ovanligt.

 

Köp en extern Firewiredisk, mycket snabbare än USB.2.0 samt ladda ner SuperDuper och klona över till den externa disken.

 

Vad är det som tar plats? Du kanske kan förvara det på den externa?

 

Det är ytterst sällan som en Macanvändare formatterar om sin hårddisk..

Framför allt är fördelen med FW att du kan boota från den. Till och med lägga hela systemet på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att du har en viss vana med Windows och formatering var 6:e månad för att "rensa". Du behöver inte formatera. Du ska installera ett nytt system men behålla alla program och inställningar. Har tappat vad uttrycket heter för den operationen.

 

Det ger ett rent system och allt är kvar. har kört det en gång. Helt suveränt. Som gammal Windows-räv tror man inte att det kan fungera så, men det gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att du har en viss vana med Windows och formatering var 6:e månad för att "rensa". Du behöver inte formatera. Du ska installera ett nytt system men behålla alla program och inställningar. Har tappat vad uttrycket heter för den operationen.

 

Det ger ett rent system och allt är kvar. har kört det en gång. Helt suveränt. Som gammal Windows-räv tror man inte att det kan fungera så, men det gör det.

 

"Arkiv/Installera" är nog uttrycket du är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...