Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Batteriet går ej högre än 96%


Jocke_um

Rekommendera Poster

Hej!

 

Som topicen säger så går batterinivån på min 2 veckor gamla MacBook inte högre än till 96%. Den har stått på 96% i flera dagar men jag tänkte såhär:

Om batteriet är på 96% när jag sätter in strömadaptern igen så håller det sig på 96%. Jag trodde alltså att batteriet LADDAR UPP sig till 100% bara när datorn är avstängd, och att batteriet bara HÅLLER SIG på den nivån som den var på, när man sätter in strömadaptern igen och datorn får vara igång. Jag hade nog fel, för nu har jag haft datorn avstängd över natten och när jag nu slog igång datorn så var det fortfarande 96%.

 

Nu provar jag dessutom att köra med bara batteriet. På ca 10 min så har batteriet sjunkit 6% och det enda jag gör just nu är att sitta på forumet och skriva det här inlägget. Ingen musik eller nånting annat är på. Låter det som normal strömförbrukning?

 

/Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att spara på batteriet laddas det bara upp när kapaciteten understiger 95%. Så om du drar ur laddaren och låter batteriet falla under 95% och sätter i den igen laddas batteriet till 100%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra för batteriet att ladda ur det ordentligt då och då. Låta det gå till 5-6% av 100% och sedan ladda fullt i ett svep.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att "kalibrera" ditt batteri bör du låta den gå ner till 0 och låta skärmen slockna.

Sedan sätter du i laddaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämplig läsning för att försöka optimera batteriets livslängd är Apples egna guide som man hittar här.

Hoppas det löser dina problem!

 

MfG, Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag 112%...men bara när det är varmt och blåser västligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...