Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tillräckligt mycket oljud för att klaga?


viktorpersson

Rekommendera Poster

Hallå!

 

min superdrive på min iMac Intel 24tum (vita) har börjat krångla.

 

så fort jag lastar in en skiva så sätter mekaniken igång och drar in skivan i datorn. inga problem så långt! men efter skivan är inne så kommer ett hemskt ljud som låter som själva motorn håller på att smälla av.

 

Jag vet inte om detta är tillräckligt för att ringa Apple och be om en ny (köpt i april, har garanti kvar och AppleCare) så igår tog jag min macbook och använde Garageband + inbyggda mic:en och spela in det.

 

Det låter mer i verkligheten (kanske på grund av allt brus man hör på inspelningen) men det man hör är först mekaniken som drar igång när skivan lastas in och sen det skärande oljudet.

 

Jag la upp den på yousendit (får tydligen inte ladda upp .mp3 här) och skulle vara jättetacksam ifall ni kunde lyssna och bedömma om jag bara är nojjig eller jag borde ringa apple så de hämtar datorn!

 

http://download.yousendit.com/DC86F89D6065FBFF

 

(får tydligen inte ladda upp .mp3 här)

 

än så länge har ingen skiva blivit skadad av superdriven, men vem vet i framtiden!

 

//Viktor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring Apple och släng i en CD-skiva så de får lyssna, eller skicka dem länken till ljudfilen. (Har inte lyssnat själv)

 

Tillägg: Och fråga dem inte om du ska reklamera den. Gör det bara! De ger dig ingen ny bara för att vara snälla. Väljer du att behålla den tills garantin gått ut finns det ingen som blir gladare än Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan faktiskt inte höra oljudet, hör bara mekaniken som matar in och så nåt kort som kanske är uppvarvningen av skivan, sen är det tyst, hör jag illa eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudfilen ger ganska liten hjälp.... men om det är som du säger

men efter skivan är inne så kommer ett hemskt ljud som låter som själva motorn håller på att smälla av.
så är väl saken klar. Har du erfarenhet av DVD/CD-spelare så vet du om det är OK eller inte.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sköt in en skiva i min minimac och jag kan säga att min minimac håller på och grejar som en mindre mekanisk verkstad och sen efter flera sekunder börjar det blåsa som en hårtork när skivan varvar upp. Fast det där korta brum/skärljudet eller vad det är hör jag inte på min, men en massa andra ljud. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Mac Pro's superdrive låter också som en hårtork. Att lyssna på CD-skivor är inte kul. Då måste den in i ett annat utrymme. Däremot finns det inget gnissel och sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan faktiskt inte höra oljudet, hör bara mekaniken som matar in och så nåt kort som kanske är uppvarvningen av skivan, sen är det tyst, hör jag illa eller?

 

 

det som du tror är uppvarvningen av skivan är själva oljudet, som sagt det låter mer än vad som kan höras i den inbyggda mic:en på min iMac. (det är inte uppvarvningen för den låter så innan hela skivan är inne i datorn, uppvarvningen välde jag att klippa bort för att det inte skulle förvirra, men jag kanske borde gjort tvärtom...)

 

tänkte ringa Apple i eftermiddag.

 

angående reklamation, säg att de bara byter superdriven, är allt annats i datorn intakt (itunes/iphoto med musik och bilder)?

 

jag SKA ändå göra en backup men jag vill bara veta ifall det finns en chans att få tillbaka allt som man lämnade in det så man slipper hålla på att skicka lägga in det igen.

 

något annat man bör tänka på när man reklamerar?

 

någon som har erfarenhet hur lång tid det brukar ta att byta en superdrive i en iMac via apple?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angående reklamation, säg att de bara byter superdriven, är allt annats i datorn intakt (itunes/iphoto med musik och bilder)?

 

jag SKA ändå göra en backup men jag vill bara veta ifall det finns en chans att få tillbaka allt som man lämnade in det så man slipper hålla på att skicka lägga in det igen.

Det är väl allmänt rekommenderat att man då och då gör backup oavsett om man ska lämna in den eller inte. Hur som helst ska inte innehållet försvinna från hdn bara för att de byter superdriven. Men det får du säkert veta om du frågar dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...