Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Många nätverksproblem


macmarcus

Rekommendera Poster

Vi har en netgear router för vårt trådlösa nätverk. Signalen är oftast stark men ändå

bryts uppkopplingen. Ibland försvinner signalen också men inte alltid. Ett ännu mer

mystiskt fenomen är att det förvalda nätverket ibland "tappas bort" utan att vi har valt bort det. När vi då kryssar i vårt nätverk igen så fungerar allt korrekt. Till detta problem så byter datorn själv systeminställningar ibland och inbyggt ethernet blir förvalt istället för airport som vi ställt in.

 

Vi har kontaktat netgear support men eftersom det inte är något problem när datorn är kopplad till routern så säger de att problöemet är i datorn.

 

När problemet uppstår och jag manuellt slår av airport och sedan slår på det igen och kör en nätverksdiagnos så fungerar allt igen. Ibland måste jag göra ändringen från inbyggt ethernet till airport men ibland fungerar det utan förändringar.

 

Är det någon som har haft liknande problem eller kan identifiera problemets härkomst? Snälla hjälp mig, om jag slipper lämna in datorn så vore det bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är är det för någon Netgear och vilken version av 802.11 kör du?

Har själv en Netgear MRS814 v2 och kör 802.11b med två Pismos. Till den ena Powerbooken som står på nedre botten, har förbindelsen ibland brutits, trots att det ser bra ut ena stund, för att nästa stund mer eller mindre dippa. Har då fått stänga av Airport och sedan sätta igång den igen. Eller precis som du, fått köra igång nätverksdiagnosen. Tror att det blev så sedan jag flyttade på netgear-routern från dess tidigare plats. kommer förmodligen att investera i en ny Airport-basstation när jag skaffar en MBP senare i höst. Får se om det blir bättre då med signalstyrkan och signalens stabilitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har en netgear router för vårt trådlösa nätverk. Signalen är oftast stark men ändå

bryts uppkopplingen. Ibland försvinner signalen också men inte alltid. Ett ännu mer

mystiskt fenomen är att det förvalda nätverket ibland "tappas bort" utan att vi har valt bort det. När vi då kryssar i vårt nätverk igen så fungerar allt korrekt. Till detta problem så byter datorn själv systeminställningar ibland och inbyggt ethernet blir förvalt istället för airport som vi ställt in.

 

Vi har kontaktat netgear support men eftersom det inte är något problem när datorn är kopplad till routern så säger de att problöemet är i datorn.

 

När problemet uppstår och jag manuellt slår av airport och sedan slår på det igen och kör en nätverksdiagnos så fungerar allt igen. Ibland måste jag göra ändringen från inbyggt ethernet till airport men ibland fungerar det utan förändringar.

 

Är det någon som har haft liknande problem eller kan identifiera problemets härkomst? Snälla hjälp mig, om jag slipper lämna in datorn så vore det bra!

Jag hade för ett år sedan ett liknande problem. Det var ganska precis som du beskriver. Jag var så säker att det var routern (Netgear) att jag köpte en ny. problemet kvarstod. Bytte och köpte en del nytt i nätverket.

 

Modemet var problemet. Jag lånade ett annat av en kollega och då fungerade nätverket och uppkopplingen perfekt i tre veckor (den tid jag lånade modemet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Signalen är oftast stark men ändå bryts uppkopplingen. Ibland försvinner signalen också men inte alltid.

Testa att byta kanal i accesspunkten/routern. Det kan göra underverk..

 

Ett ännu mer mystiskt fenomen är att det förvalda nätverket ibland "tappas bort" utan att vi har valt bort det. När vi då kryssar i vårt nätverk igen så fungerar allt korrekt.

Kontrollera inställningarna för "broadcast SSID" i accesspunkten/routern, kan mycket väl lösa ett sådant problem - inställningen bör isåfall vara aktiverad.

 

Med vänliga ..

 

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hur går det med problemet ? Förutom det som sagts om att ändra kanaler, tänk på störningar från mobiler, micro mm. Vad har ni för säkerhet ? Har man ingen säkerhet alls finns ju risken att någon annan använder/ändrar i din router.

 

Men, en annan sak som jag har märkt, vid väldigt tung belastning (jag kan inte specificera exakt, men hög CPU användning, stora mängder data över USB porten) så verkar min MacBook helt enkelt inte orka behålla den trådlösa anslutningen, skulle så vara fallet skulle jag nästan kategorisera det som ett konstruktionsfel från Apples sida..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...