Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan ej bränna vissa DVD-R


JohnG5

Rekommendera Poster

Har fått ett knepigt problem. Det verkar som min brännare är väldigt känslig för vilka DVD-R-skivor den matas med.

Till exempel – Crate-skivor, köpta på ÖB gör hur bra som helst, medans dyrare Philips-skivor strular, både i Toast och Mac OS.

Får följande felmeddelanden:

 

I Toast:

toasterror.jpg

 

I Mac OS:

macos-dvderror.jpg

 

Jag har originalbrännaren i min gamla G5:a (SONY DVD RW DW-U10A)

Har testat att bränna i olika hastigheter, ända ner till 1x men det gör ingen skillnad.

Vad göra, någon som vet???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa skivor är helt enkelt inte kompatibla. Kan hjälpa att göra en firmware uppdatering eller installera senaste brännarprogramet.

Förr hade många spelare problem med DVD skivor och listor skrev på nätet vilka funkar med vilka.

Trode dock det var ett överspelat kapittel idag. Andra sidan har väl din brännare några år på nacken.

Skaffa dig en skivsort och håll dig till den är mitt enkla råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla vilken hastighet det är på de skivor som funkar och inte funkar, slår vad om att de har olika maxhastigheter. Du kan, tycks det som, inte bränna 16X skivor ens i 2X hastighet om brännaren är max 8X, den kan bara bränna max 8X skivor, beror på att brännaren läser på skivan i starten vad för skivhastgihet det är och om det inte stämmer så blir det inget. Typ kanske.

Så kolla hastigheten på skivorna och maxhastigheten på brännaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Anade att det var så, alltså att vissa skivor helt enkelt inte funka på vissa brännare. Men det tar emot att erkänna, när man just köpt 50 dvd-r som inte är kompatibla... men jag kan nog sälja dom till en kompis.

 

Men max-hastigheten skiljer inte mellan de som jag kan och inte kan bränna. Kan varken bränna 16x eller Philips 8x skivor, däremot kan jag bränna Create 8x.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...