Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skyddat belopp


DCLXVI

Rekommendera Poster

Denna tråd kanske hör hemma i papperskorgen egentligen... nåväl, den är ju flyttbar :rolleyes: Jag beställde en iPod Touch med gravering men avbeställde denna för att kunna beställa en utan gravering strax efter... problemet är att pengarna från den första beställningen fortfarande står som "Skyddat belopp" på internetbanken så dessa har jag alltså inte tillgång till :fundersam: (ny beställning överst):

post-15359-1190037249.jpg

 

Detta är alltså sju dagar sen... man tycker det borde gått tillbaka nu... är det bara att vänta så går det tillbaka så småningom eller måste jag kontakta Apple eller banken?

 

I bekräftelsemailet av avbeställningen står det: "Om du betalade med kreditkort, har du inte blivit debiterad för den ovan angivna beställningen." Men då bör det väl inte stå under skyddat belopp? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte riktigt ihåg hur länge ett skyddat belopp ligger kvar. 7 till 10 dgr har jag långt bak i minnesbankarna. Du kan be banken släppa på denna spärr. Ofta gör de det om du har en bra förklaring.

 

Det fungerar ungefär så här. När du "drar" ditt kort så går det iväg en transaktion så att beloppet skyddas. När sen affären skickar en bekräftelse på att köpet verkligen har skett så dras pengarna. Bekräftelsen går i många fall direkt men det beror på kortläsaren. Vissa affärer gör det på kvällen eller någon gång i veckan. Därför ligger ett skyddat belopp kvar några dagar.

 

Jag har varit med om att det har tagit två månader innan den verkliga transaktionen går igenom. Ett stort problem då är att skyddet är borttaget och man har glömt att köpte något och tyckte det var märkligt mycket pengar man hade... och gjort slut på dem.

 

Ett annat problem kan uppkomma om det diffar mellan kursen som du hade vid köpdagen och kursen vid bekräftelsedagen. då kan du ha ett skyddat belopp och en transaktion på ungefär samma belopp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...