Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Långsam Backup till extern hårddisk


martinolof

Rekommendera Poster

Har kört Macens Backup (version 3.1.1) hela natten (6 h) från min Power Mac G4 733 MHz till en extern hårddisk. Det tog ca 6 h att ta backup på en 9,2 GB fil till min externa hårddisk LACIE (300GB). I själva verket delar Mac upp det i 3 st backup-delar. 9,2 / 3 = 3,06 GB. Detta skall inte ta 6 h!! Jag kör Full Backup.

 

Den långsamma överföringen kan eventuellt bero på att ´min Mac är ansluten till hårddisken via en USB som har en kapacitet på 12 Mbit/sek. En grov beräkning ger 9,2 GB =9 874 milj bytes(enligt Mac info) x 8 => 78 992 Mbit. Med en USB hastighet på 12 Mbit/sek => 6582 sek => 1 h 50 min.

 

Konstaterar vidare att filsysytemen är olika på Mac (Journaled HFS+) och på LACIE (MS-DOS FAT32). Kan detta ha betydelse??

 

 

Finns det någon som har en ide huru få snabbare backup .

 

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har du inte backupdisken formaterad i Mac OS Extended (Journalförd) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika filsystem tar olika längre tid och USB är långt långsammare i praktiken än vad som utlovas i teorin, USB belastar processorn vilket betyder att hela datorn segas ner. Tyvärr får man nog i praktiken resultatet som du beskriver med USB 1.1…

 

Om du har firewire på maccen (vilket du antagligen har) så kan få allt kopierat på en kvart. Dessvärre vet jag ju inte om du har firewire på den externa hårddisken… Alltid rekommenderat att köpa externa hårddiskar med firewire! (Mycket högre överföringshastighet i praktiken än USB)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Konstaterar vidare att filsysytemen är olika på Mac (Journaled HFS+) och på LACIE (MS-DOS FAT32). Kan detta ha betydelse??

 

Nu vet jag också varför den delar upp backupen på flera delar (åtminstone verkar det uppenbart). Den maximala filstorleken på en FAT32-volym är ju 4 GB, så jag antar att backup-programmet inte tar några risker, utan splittar upp grejerna trots att du kanske inte har filer större än 4 GB.

Apples Backup har jag dock aldrig använt själv.

 

Om du kan (och bara använder hårddisken till Mac OS); blås ut den och formatera som HFS+ (journalförd), samt investera i ett USB 2.0-kort till din Powermac för maximal prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Om du ska köpa USB-kort så kan detta vara en bra kandidat.

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custo...odID=5010101579

 

Jag har det, och det fungerar mycket bra. Enda problemet är att du antagligen måste rycka ur hårddisken ur USB-porten innan du sätter datorn i vila, annars skiter det sig*. Tyvärr tror jag detta är ett problem med flertalet USB-kort.

 

 

*) I mer tekniska termer; datorn går inte att väcka ur vilan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Gamla usb på äldre Macar drar ned hela datorn i något slags seghetsträsk. Då jag mätte upp hastigheten för några år sedan fick jag ut kring 0,8 till 1 MByte/s. Periodiska pauser är vanliga.

Med logiken kring backup, verifierad läsning och så vidare det säkert inte mer än hälften i praktisk överföringshastighet.

 

9,2 GB = 9420,8 Mbyte överfört med 0,45 Mbyte per sekund = 20935 sekunder = 5,8 timmar.

 

Firewire är det enda som fungerar för snabb överföring. Kör du mot FAT32-diskar får du cirka 10 - 12 Mbyte/s, med HFS+ kommer du upp över 30 Mbyte/s.

 

Beorende på hur noggran backupen är med verifiering är det i praktiken långsammare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika filsystem tar olika längre tid och USB är långt långsammare i praktiken än vad som utlovas i teorin, USB belastar processorn vilket betyder att hela datorn segas ner. Tyvärr får man nog i praktiken resultatet som du beskriver med USB 1.1…

 

Om du har firewire på maccen (vilket du antagligen har) så kan få allt kopierat på en kvart. Dessvärre vet jag ju inte om du har firewire på den externa hårddisken… Alltid rekommenderat att köpa externa hårddiskar med firewire! (Mycket högre överföringshastighet i praktiken än USB)

 

 

Hej och tack för ditt svar.

 

1. Tyvärr har jag investerat billigt men dåligt i, som många andra, en extern hårddisk utan Fireware.

 

2. Bytte filsysytem på externa hårdisken och mitt test visar att hastigheten Mb/sek steg från 0,3 till 0,7 (1,93 GB från 1h50min till 0h53min).

 

3. Byte av USB till 2.0 tycks ha problem med Sleep-funktionen när USB är kopplad. Ojust.

 

Hälsningar

 

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på pkt 3 är detta ett välkänt problem för många, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag klona hela min disk nyligen men Carbon Copy Cloner

och det tog mig ca 45 minuter med en extern Usb 2.0 box.

Men har man gammla Usb föreslår jag att köpa en extern Fiewire box

och flytta över disken i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provkör ett annat program för att reda ut om det är programmet eller någon kommunikationsproblem med disken.

Testa med Silverkeeper som du kan hämta gratis på silverkeeper.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...