Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Microsofts miljonböter kvarstår


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Var skrev jag att M$ program är bra?

Var skrev jag att QuickTime är open source?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Var skrev jag att QuickTime är open source?
Jag frågade dig om det var det i praktiken. dvs protokollet det anvnder osv finns dokumenterat och att det inte är svårt för den som vill ha information om det att få den informationen.

 

Om man läser domen, som finns här. Så skulle det lika bra kunna vara Apple som skulle kunna sitta i samma sits om de nu skulle ha 80% av marknaden. Hade det varit lika fel då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågade dig om det var det i praktiken. dvs protokollet det anvnder osv finns dokumenterat och att det inte är svårt för den som vill ha information om det att få den informationen.

 

Om man läser domen, som finns här. Så skulle det lika bra kunna vara Apple som skulle kunna sitta i samma sits om de nu skulle ha 80% av marknaden. Hade det varit lika fel då?

Men Apple gör ju inte samma sak!

 

I Mac OS X kan du fritt välja webläsare. Det kan man för många saker i Windows också (för vanligt surfande), men kör "Windows update" och försök att få den att fungera med Firefox eller någon annan webläsare. Det går inte. Den är beroende av att IE finns där. I Mac OS X finns det ingen funktion som är beroende av Safari på samma sätt. Du kan ladda ner Firefox, och ställa in den som defult, och sedan kan du slänga Safari om du vill. Det kan du inte göra i Windows, för då har du inte längre någon möjlighet att uppdatera Windows med nya Service Packs, om du inte köper dessa på CD förstås, eller laddar ner dem illegalt.

 

Det går i alla fall inte att köra uppdateringarna via Windows Update längre, om du slänger IE.

 

Jag skrev också om att vem so helst kan skriva en plugin (codec) för QuickTime, som gör att den stödjer andra format, t.ex finns Flip4Mac som ger stöd för Windows Media-formaten.

 

Försök att skriva en plugin till WMP, som ger den stöd för andra format än MSs egna. Det går inte.

Detta är ändå bara ett par exempel på hur MS gör för att behålla sin dominans på marknaden.

 

Som jag skrev så är det inte förbjudet att vara ett dominerande företag. Om det vore det så skulle ju knappast Nokia eller Sony-Eiricsson kunna sälja mobiler i Europa. Det som är förbjudet är att använda sin dominans för att få bort konkurrenter, vilket MS gör och har gjort i många år. Apple har aldrig sysslat med sådant vad jag vet.

 

Om du har bevis som pekar på att Apple har gjort liknande, så presentera dem gärna här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
I Mac OS X kan du fritt välja webläsare. Det kan man för många saker i Windows också (för vanligt surfande), men kör "Windows update" och försök att få den att fungera med Firefox eller någon annan webläsare. Det går inte.
Fick jag igår. körde win update via FF. Gjordes via pluginet IETabs.

 

Men visst FF använder då enbart för den fliken IEs motor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med tidigare talare som varit inne på samma spår: Monopolställning är inte förbjudet - däremot missbruk av dominerande ställning. Ingen som läst mikroterori i nationalekonomin? Lars Torpare verkar ha koll i alla fall! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...