Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ett eller flera sätt att förstöra sin hårddisk i MacBook & MacBook


Matrix

Rekommendera Poster

1.

Gör du som många andra, slår igen locket på din MacBook eller MacBook Pro och rusar iväg. För med bärbart ska det inte vara något problem eftersom det finns inbyggda rörelsesensorer som ska parkera läshuvudet på hårddisken om man skulle tappa dem eller utsätta dem för stötar.

 

Många verkar inte vara medvetna om SafeSleep - fr.o.m OS X 10.4.3, en funktion som gör att hela internminnet kopieras till hårddisken innan den går i vila.

 

Har du 2 GB internminne, kan det ta flera minuter innan hårddisken går i vila. Tyvärr hjälper inte några rörelsesensorer så länge data kopieras till hårddisken. Springer man till bussen eller lägger ifrån sig datorn oförsiktigt i bilen, är det upplagt för att läshuvudet på hårddisken ska landa med en krasch förr eller senare.

 

För att förlänga livet på din hårddisk:

Hämta IceClean , gå in under menyn Hibernate och välj Old Fast Sleep Metod, då kommer datorn i fortsättningen att omedelbart gå i vila eller vakna direkt. Men vänta tills lampan börjar blinka sakta, för säkerhets skull.

 

Om man gillar att använda terminalen - för samma funktion, klistra in:

 

sudo pmset -a hibernatemode 0

 

(Om man nu ändå är i IceClean så får man fram osynliga filer och mappar under menyn System Utilities - Show Hidden Files and Folders.

Vill du kolla din sleepimagecache så hittar du den på Din hårddisk / private / var / vm / sleepimage. Har man WhatSize så är det ännu lättare att hitta den.)

 

2.

Hårddiskar mår inte bra av temperaturer över 40°C. Palla upp din bärbara så den kommer upp en bit från bordet och hämta t.ex smcFanControl för att hålla koll på temperaturen.

 

Med tiden samlas det damm som verkar som isolering i datorn och höjer temperaturen. Öppna och blås bort dammet någon gång om året.

 

Det kanske är dags för en liten utredning i MacWorld, där man belyser det här problemet lite mer? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar konstigt om det inte ska gå att parkera hårddisken bara för att den skriver. Då är ju funktionen till ingen nytta.

 

Men du har rätt. Det står i instruktionsboken att man ska vänta tills lampan pulserar (hårddisken vilar) innan man flyttar den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan detta en av orsakerna till att vi haft en del fall här med kraschande diskar på sista tiden ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Det verkar konstigt om det inte ska gå att parkera hårddisken bara för att den skriver. Då är ju funktionen till ingen nytta.

 

"Parkera" är en direkt analogi med framförande av motorfordon. Motorn har stannat och handbromsen är i. Du kan inte vara parkerad och samtidigt åka i 110 på motorvägen till Eskiltuna Zoo. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Parkera" är en direkt analogi med framförande av motorfordon. Motorn har stannat och handbromsen är i. Du kan inte vara parkerad och samtidigt åka i 110 på motorvägen till Eskiltuna Zoo. :)

 

Men om man står på ett släp med bilen då, på motorvägen? :whistling:

:rolleyes:

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT..

På något vis så associerar jag det med något helt annat, som också ger katastrofala följder..

Rulla baklänges med automatväxlat fordon och lägga in drive framåt samtidigt som man gasar på..

aj aj va dyrt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Men om man står på ett släp med bilen då, på motorvägen? :whistling:

:rolleyes:

:lol:

 

Då är kraschen väldigt nära! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör man med en iMac då? Min HD tycks ligga på 41 grader vid normalanvändande och kan landa runt 45-50 grader när jag lirar hårt!

 

SMCfan tar inte ner tempen märkbart !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Parkera" är en direkt analogi med framförande av motorfordon. Motorn har stannat och handbromsen är i. Du kan inte vara parkerad och samtidigt åka i 110 på motorvägen till Eskiltuna Zoo. :)

 

Det är nog fel fordon och hastighet vi jämför med. :borstatanderna: Jämför hellre läshuvudet med en jumbojet som har nått full marschfart, ca 900 km/ och flyger någon cm över hårddisken.

Eller att ett fingeravtryck på en skiva i hårddisken är högre än mellanrummet läshuvud / skiva.

Då är det ett under att det inte försvinner en bit eller byte här och där med jämna mellanrum - på disken. Eller det kanske det gör. Men då kanske det är försent?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör man med en iMac då? Min HD tycks ligga på 41 grader vid normalanvändande och kan landa runt 45-50 grader när jag lirar hårt!

 

SMCfan tar inte ner tempen märkbart !

 

Det beror ju till en del på vilken disk som sitter i. Det brukar ju sitta vibrationsdämpare mot chassit som de är anslutna till och de leder ju inte bort värmen precis. Angiven maxtemp brukar väl ligga på 55 - 60 °C för hårddiskar. Håll koll på att tempen inte ökar med tiden. Kan tänka mig att en hårddisk som körs med hög belastning och man slår av den ofta inte mår bra av detta - utmattning.

Dra på fläktarna mer med smc om du vet att det kommer att bli hett om öronen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju till en del på vilken disk som sitter i. Det brukar ju sitta vibrationsdämpare mot chassit som de är anslutna till och de leder ju inte bort värmen precis. Angiven maxtemp brukar väl ligga på 55 - 60 °C för hårddiskar. Håll koll på att tempen inte ökar med tiden. Kan tänka mig att en hårddisk som körs med hög belastning och man slår av den ofta inte mår bra av detta - utmattning.

Dra på fläktarna mer med smc om du vet att det kommer att bli hett om öronen.

 

 

Tackar jopp jag kör 1400 över HD bay och GPU vid spelande ... men jag vet inte hur högt man vågar dra på för att fläktarna ska börja må dåligt istället!

 

Om en fläkt strejkar finns det en skyddsmekanik i Macarna som gör att Macen bara slocknar direkt? Jag vet tex på PC så om processor fläkten dör eller om man missat att koppla in den så startar inte burken!

 

Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är ok temperatur? Enl "Fan Control" ligger temp alltid mellan 50 och 80 grader, kör väldigt sällan tunga appl. Ska jag vara orolig? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar jopp jag kör 1400 över HD bay och GPU vid spelande ... men jag vet inte hur högt man vågar dra på för att fläktarna ska börja må dåligt istället!

 

Om en fläkt strejkar finns det en skyddsmekanik i Macarna som gör att Macen bara slocknar direkt? Jag vet tex på PC så om processor fläkten dör eller om man missat att koppla in den så startar inte burken!

 

Någon som vet?

 

Har ställt upp båda fläktarna till 1800 rpm på MBP och då ligger temperaturen på 57 °C och på hårddisken 37 °C med dashboard avslagen. Vid det varvtalet stör inte fläktarna på den här MBP'n. Om du drar på ett par hundra rpm till och det inte stör dig så håller nog fläktarna, bara de är renblåsta från damm då och då. Det borde ju sitta ett filter framför insugen.

Dör en fläkt så slår även en Mac av. Det kan ju ta en stund innan någon sensor talar om att - nu är vi snart fritterade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är ok temperatur? Enl "Fan Control" ligger temp alltid mellan 50 och 80 grader, kör väldigt sällan tunga appl. Ska jag vara orolig? :unsure:

 

Nej. Bara om normaltempen ökar. För då är det dags att blåsa ur dammet eller så är något annat fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Vad är ok temperatur? Enl "Fan Control" ligger temp alltid mellan 50 och 80 grader, kör väldigt sällan tunga appl. Ska jag vara orolig? unsure.gif

 

 

Herregud, hur lyckas du få upp temperaturen mot 80 grader? Inte ens när jag ligger i sängen med min MacBook i knät, inbäddad bland kuddar och täcken lyckas jag få upp den över 60 grader. Jag har inte ändrat några inställningar Fancontrol. Varför är det så stor skillnad mellan våra datorer?

 

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.

Gör du som många andra, slår igen locket på din MacBook eller MacBook Pro och rusar iväg. För med bärbart ska det inte vara något problem eftersom det finns inbyggda rörelsesensorer som ska parkera läshuvudet på hårddisken om man skulle tappa dem eller utsätta dem för stötar.

Väntar alltid tills jag ser att datorn "andas" :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många verkar inte vara medvetna om SafeSleep - fr.o.m OS X 10.4.3, en funktion som gör att hela internminnet kopieras till hårddisken innan den går i vila.

 

Stämmer verkligen det? Så fungerade inte min Macbook. Kan du posta en länk där det bekräftas.

 

Standard är väl att när du stänger locket så går datorn i vila. Dvs, allt utom RAM stängs av. MEN när batteriet går under en viss nivå så sparas minnet ner till disk och datorn stängs av helt. Så kallad "safesleep".

 

Har datorn varit i "safesleep" så syns det när du startar datorn. Du kommer då till en svartvit skärm med en stapel som visar att RAM- minnet läses tillbaka. Ser ut som på bilden nedan

 

Safesleep

 

/N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en artikel på tidbits som du kan läsa.

Det enklaste är att hämta Hibernate på MacUpdate som lägger sig under Systeminställningar och välja sleep mode så går din MacBook i omedelbar vila.

Glöm inte att kasta sleepimagen som är lika stor som ditt internminne så får du tillbaka lite hårddiskutrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men datorn sparar väl inte internminnet till en fil när du stänger locket? Det gör den väl när batteriet går under en viss nivå. Min Macbook gjorde aldrig det iallfall. Dock kan man ställa in att den ska göra det.

 

/N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men datorn sparar väl inte internminnet till en fil när du stänger locket? Det gör den väl när batteriet går under en viss nivå. Min Macbook gjorde aldrig det iallfall. Dock kan man ställa in att den ska göra det.

 

/N

 

Det vore väl inte särskilt smart att börja skriva till disken när batteriet just håller på att ta slut. Var har du läst detta? Exakt var i OS X på en MacBook kunde du ställa in att innehållet i minnet skulle sparas / inte sparas när den går i vila.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara säga hur min Macbook fungerade. Och när jag stängde locket på den så började lampan att blinka direkt. Var aldrig med om den sparade ner till disk.

 

Men man kan köra ett kommando via terminalen för att få den att gå direkt till "safesleep"

 

/N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara säga hur min Macbook fungerade. Och när jag stängde locket på den så började lampan att blinka direkt. Var aldrig med om den sparade ner till disk.

 

Men man kan köra ett kommando via terminalen för att få den att gå direkt till "safesleep"

 

/N

 

Har man inte maxat minnet eller få filer i minnet så går går din MB i vila fortare.

Frågan är ju om farfar gillar kommandon som:

 

$ sudo pmset -a hibernatemode 0

$ sudo nvram “use-nvramrc?”=false

för att upphäva safe sleep

 

eller

 

$ sudo pmset -a hibernatemode 3

$ sudo nvram “use-nvramrc?”=true

för att återställa safe sleep

 

när det borde varit en valmöjlighet i OS X från början att koppla ur sleep funktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...