Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska Macbookens HD bara hålla i drygt ett år?


mojlanen

Rekommendera Poster

Efter ett år och tre månader som lycklig Macbook-ägare känner jag mig helt blåst.

Jag har en Macbook CD 2.0, rev. 1, inköpt i juni -06. Förutom RSS en gång förra sommaren, har den fungerat helt felfritt. Den har varit en stor källa till glädje, och en fantastisk arbetshäst.

Igår kväll dog den. Jag fick badboll när jag skulle svara på ett mejl, hela datorn hängde sig. Jag kunde bara stänga ner med power-knappen, och när jag startade igen... grå skärm, en bild av en mapp med ett frågetecken på. Datorn hittar inte hårddisken. Hjälp!

 

Efter några omstarter med samma resultat, sökte jag i Macworld-forumet på fruns dator. Sedan gjorde jag följande:

- resettade PRAM - inget resultat

- startade i Target Mode och kopplade FW till fruns Mini - min hårddisk hittades inte av Minin.

- startade med installationsskivan. öppnade Skivverktyg. Min HD fanns inte på listan över enheter, endast DVD-spelaren.

- plockade ur hårddisken, blåste på den och i öppningen, satte i den igen. Inget resultat.

 

I morse ringde jag Apple. En trött dansk på supporten sa att eftersom garantin gick ut för tre månader sen, var det inte mycket att göra. Han tyckte att det lät som om jag gjort det man kan göra.

Seagate-disken som sitter i Macbooken, monterad av Apple har ett års garanti. Tre år om man hostar upp 3000 kr extra för Apple Care. En Seagate-disk jag köper var som helst annars, har FEM års garanti. Det är så dumt att jag blir yr i huvudet.

 

Det finns en ljuspunkt i den här dystra historien. Alla program, all musik och bilder och alla viktiga jobb-dokument (som ju är värda en massa pengar!) finns sparade som backup på en FW-disk.

Tack Super Duper. Tack Pocahontas för tipset om Super Duper. Och framför allt - tack Poca för förmaningen att göra backup! Jag är för evigt din ödmjuke slav.

Nu har jag precis beställt en 200 Gb Seagate Momentus MED FEM ÅRS GARANTI. Tusen kronor billigare än det jävla Apple Care. Och förmodligen hälften så dyrt som att skicka datorn till nån trött diskräddnings-firma.

 

Frågan är bara: varför hände det? Och vad säger att det inte händer igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En HD ska absolut inte hålla mer än bara ett år! Nu inträffar det intresanta: eftersom garantin just gått ut så har du som KONSUMENT två års reklamationsrätt där du kan hävda att det måste ha varit fel på hårddisken. Reklamationsrätten sträcker sig max tre år från inköpsdatum. Men eftersom en hårddisk är nåt som snurrar och slits kan det bli svårt att komma någonstans med sitt krav. Altså: AppleCare kan vara bra att ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, problemet är att jag aldrig kan hävda fabrikationsfel på hårddisken. Den har ju funkat felfritt i drygt ett år...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, problemet är att jag aldrig kan hävda fabrikationsfel på hårddisken. Den har ju funkat felfritt i drygt ett år...

 

Nja... eftersom den dog efter ett år måste det ju vara något fabrikationsfel eftersom en hårddisk håller i de flesta fall i många år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj..ja du du kan stå upp nu. ;)

 

Det var tråkigt att höra vad som hände din hårddisk, och varför det hände är nog omöjligt att svara på..Apple köper in till lägsta pris naturligtvis..men det är fan att inte Apple tar ansvar för sitt skräp de sätter in.

Visst ska en hårddisk, vid normal användning hålla i många år, för jag antar att du inte slänger ner din dator med en djäkla duns i skrivbordet eller golvet varje dag.

Att de går sönder kan bero på mekaniskt fel, det är ju fina detaljer som du vet inuti, men det kan ju även vara något med nån krets. Omöjligt för en lekman att veta.

 

Vad var det för märke på den som du plockade ur? Bra att veta för oss andra framöver.

Vet att Apple byter leverantörer ibland, sedan vet man inte om märkesleverantören i sin tur lägger ut det på någon annan underleverantör..Kina är ett märkligt land..

 

Himla tur i oturen att du hade tagit backup, innan det hände.

Att jag tjatar om det så intensivt är just för att det hände mig för 5 år sedan, lämnade in min dator för byte av moderkort, och så pajar verkstan min hårddisk. Det var surt..länge..

 

Att det ska hända igen..ja säker är man aldrig..trots garanti, så är backup, så ofta det krävs nödvändig, helst på flera diskar om kassan tillåter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad var det för märke på den som du plockade ur? Bra att veta för oss andra framöver.

 

Det är en Seagate. Ska ju vara bra diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore intressant om du kunde försöka driva ett reklamationsärende i enlighet med konsumentverkets reklamationsrätt för att se vad det får för effekt. Vi debatterar ofta AppleCare kontra konsumentverket och detta är precis ett sådant fall som man undrar över huruvida reklamationsrätten är nått att ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj aj..Seagate.

Jo det är för mig ett av de märken jag hållt högt.

Men, det är väl där som med allt annat, de lämnar ut tillverkningen på entreprenad och kvalitetskontrollen brister..

Man blir besviken helt enkelt..

Kan undra om de har någon svensk agentur..talat med dem, fråga om 15 månader är normal livslängd på deras produkter..

 

letar..

 

Napp direkt..

http://www.ndparking.com/seagate.se

 

äh...borde kollat mer noga, men du kanske får tips där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore intressant om du kunde försöka driva ett reklamationsärende i enlighet med konsumentverkets reklamationsrätt för att se vad det får för effekt. Vi debatterar ofta AppleCare kontra konsumentverket och detta är precis ett sådant fall som man undrar över huruvida reklamationsrätten är nått att ha.

Du menar gå till ARN? Tror du inte Apple bara säger "nej, han hade stoppat in ett RAM-minne själv, och sen hade han en del program som inte tillhör standardkonfigurationen". Och så står man där med långnäsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar gå till ARN? Tror du inte Apple bara säger "nej, han hade stoppat in ett RAM-minne själv, och sen hade han en del program som inte tillhör standardkonfigurationen". Och så står man där med långnäsa.

 

Du får stoppa in RAM-minne själv och det har fö inte med saken att göra, lika med vad du har i datorn. Den är ju avsedd för just det du har gjort så det är inget argument. Det enda som kan vara ett problem är om du har en synlig skada på chassiet. Då kan de hävda att du har varit ovarsam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en Seagate. Ska ju vara bra diskar.

 

En hårddisktillverkare vräker ut miljoner hårddiskar. Att nå 100% tillförlitlighet är omöjligt. Några måste gå sönder. Om man leker med tanken att 1% av hårddiskarna är defekta innebär det 10.000 på en mille....... 1% felaktiga produkter är mycket lågt i vilken branch som helst!! Någon annan kanske har bättre insyn i vilket procenttal som kan vara mer korrekt. Någon sa en gång att Eriksson kalkylerar med 5% felaktiga produkter. Det är billigare att ersätta defekta produkter än att strama åt produktionen för att nå högre tillverkningssäkerhet. Man kan inte vara både billigast och bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som kan vara ett problem är om du har en synlig skada på chassiet. Då kan de hävda att du har varit ovarsam.

Vet du, när jag tittar riktigt noga kan jag se en liiten repa på undersidan - som skulle kunna vara en spricka. Fast jag vet att jag aldrig har tappat den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som sitter i en produkt sorterar under den produktens villkor. Du kan inte ta ut HD-n och klaga hos Seagate......

 

Jo jag vet, egentligen borde Apple ta tag i det.

Felet har funnits där från början, för en hårddisk ska hålla.

En ny kontakt med Apple, och lite högre upp i trappan, och påtala att felet har varit ursprungligt.

 

Men man kunde ju avreagera sig lite på Seagate..också..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som sitter i en produkt sorterar under den produktens villkor. Du kan inte ta ut HD-n och klaga hos Seagate......

Nej, men man kan ju fråga lite trevligt om de har hört något liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ny kontakt med Apple, och lite högre upp i trappan, och påtala att felet har varit ursprungligt.

 

Men hur fan kommer man högre upp i trappan än den berömda supporten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men man kan ju fråga lite trevligt om de har hört något liknande.

 

Absolut. Risken är väl bara att de skyddar sitt varumärke genom att påskina att "det har inte hänt vad jag kan minnas"... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur fan kommer man högre upp i trappan än den berömda supporten?

 

Du ber vänligt men BESTÄMT om att få tala med chefen på supporten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fråga.

Om nu Seagate lämnar 5 års garanti på sina produkter så är det märkligt att så fort någon annan tillverkare monterar in samma vara i en dator så gäller bara 1 år.

Att inte Apple ska stå för fiolerna må vara, men då skulle bollen automatiskt gå över till ursprunglige tillverkaren.. knepigt...ja visst.

 

Annars kunde man som konsument be att få köpa Apples datorer, utan RAM-moduler och utan hårddiskar och själv välja leverantörer som ger bättre garantier.

Ett tag fanns det "livslång" garanti på RAM-minnen, huruvida det gäller ännu känner jag inte till.

 

Naturligtvis gör inte Apple detta, sälja sin dator som HPD, men något borde göras åt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar ni att garantin skall utformas?

Ett år, men går nåt sönder efter det vill jag ha garanti ändå.

 

Lysande formulering!! :borstatanderna: Men det är ju därför som kosumentverket har ett extra skydd.............. just för att skydda konsumenten från ekonomisk baksmälla pga tillverkarnas brister. Det intressanta vore nu om han kunde prova att driva denna fråga i ARN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fråga.

Om nu Seagate lämnar 5 års garanti på sina produkter så är det märkligt att så fort någon annan tillverkare monterar in samma vara i en dator så gäller bara 1 år.

Att inte Apple ska stå för fiolerna må vara, men då skulle bollen automatiskt gå över till ursprunglige tillverkaren.. knepigt...ja visst.

 

Annars kunde man som konsument be att få köpa Apples datorer, utan RAM-moduler och utan hårddiskar och själv välja leverantörer som ger bättre garantier.

Ett tag fanns det "livslång" garanti på RAM-minnen, huruvida det gäller ännu känner jag inte till.

 

Naturligtvis gör inte Apple detta, sälja sin dator som HPD, men något borde göras åt det.

 

Eftersom 5 års garanti kostar så får Apple ett ännu bättre pris när de tar på sig garantin. Tänk dig själv att sälja 1 miljon hårddiskar och slippa 4 års garanti........ men då måste det nog lagstiftas om en ändring ska ske och förmodligen inom hela EU........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu Seagate har 5 års garanti så borde man ju kunna vända sig till Seagate eller?

Men, det måste väl vara fler här som har haft problem med hårddiskar i bärbara datorer? Min pajjade efter två-tre år i förra datorn. På jobbet (PC-burkar) verkar de gå sönder på löpande band.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu Seagate har 5 års garanti så borde man ju kunna vända sig till Seagate eller?

Men, det måste väl vara fler här som har haft problem med hårddiskar i bärbara datorer? Min pajjade efter två-tre år i förra datorn. På jobbet (PC-burkar) verkar de gå sönder på löpande band.

Min rasade efter en och en halv månad på MacBooken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...